Case: Nordean Suomi 100 -juhlanäyttelyn visualisointi: ”Minkä säästää, sen edestänsä löytää”

Case: Nordean Suomi 100 -juhlanäyttelyn visualisointi: ”Minkä säästää, sen edestänsä löytää”

Syksyllä 2016 Krea sai toimeksiannon visualisoida Nordean Suomi 100 -juhlanäyttely Nordean pankkimuseoon. Opiskelijat vastasivat näyttelyn visuaalisesta suunnittelusta ja luovan konseptin toteuttamisesta. Näyttelyn nimenä oli ”Minkä säästää, sen edestänsä löytää – Pankki talousosaamisen edistäjänä”.

Nordea mukana valtioneuvoston kanslian Suomi 100 -hankkeessa

Nordean Suomi 100 -näyttely kertoi suomalaisten säästäväisyydestä ja vaurastuvien kansalaisten kiinnostuksesta talousasioihin eri aikakausina. Lisäksi näyttelyssä tuotiin esiin tulevaisuudenuskoa, idearikkautta ja ennen kaikkea Suomen juhlavuoden hengessä yhteistyön voimaa. Näyttely oli avoinna Nordean pankkimuseossa 12.1.2017-28.2.2018 välisenä aikana.

Nordean pankkimuseon näyttely oli osa Suomen itsenäisyyden juhlavuoden virallista Suomi 100 -hanketta. Nordea oli valinnut juhlavuoden teemaksi yrittäjähenkisyyden. Näyttelyssä haluttiin tuoda virallisen yhdessä-teeman lisäksi vahvasti esiin myös yrittäjyyttä korostamalla pankin roolia yhteiskunnallisena toimijana sekä suomalaisen yrittäjyyden edistäjänä.

Visuaalinen suunnitteluprojekti vaati Krean opiskelijoilta luovuutta

Juhlavuoden yhteistyöteeman mukaisesti Nordea päätti toteuttaa näyttelynsä visuaalisen suunnittelun yhteistyössä opiskelijoiden kanssa. ”Kun Nordeasta tuli kysely, lähtisikö Luova toimisto Krea visualisointiprojektiin, innokas joukko opiskelijoita ilmoittautui saman tien mukaan. Tehtävä oli kokonaisvaltainen ja tiukan aikataulunsa vuoksi melko haastava. Työ vaati opiskelijoilta paljon luovuutta, päättäväisyyttä sekä tarkkuutta”, kertovat Krean valmentajat Tanja Vesala-Varttala ja Graham Hill.

Näyttelyn ensisijaisena kohderyhmänä oli pankkimuseossa vierailevat opiskelijaryhmät, mutta kohderyhmää olivat myös Nordean asiakkaat ja museossa vieraileva suuri yleisö. Opiskelijatiimin tuottama näyttelyilme oli yhtä aikaa sekä raikas että retrohenkinen. Ilmeen tavoitteena oli puhutella nuoria kävijöitä ja nostaa samalla mieliin nostalgisia muistoja varttuneemmille kävijöille.

Käytännön kokemusta luovasta suunnittelutyöstä

Tekemistä riitti yllin kyllin kaikille projektiin osallistuneille opiskelijoille. Aikataulussa pysyttiin hyvin ja lopputuloksesta tuli sellainen, mihin alun perin pyrittiinkin. Pankkimuseon johtaja Kukka-Maaria Nummi oli tyytyväinen työmme tuloksiin: ”Käytännön työn tehneet opiskelijat ja heitä ohjanneet opettajat ansaitsevat suuret kiitokset. Toivomme, että olemme osaltamme voineet tarjota heille hyvän oppimiskokemuksen.”

Opiskelijat tuottivat juhlanäyttelyyn yhteensä yhdeksän visuaalisen konseptin mukaista layoutia, jotka kaikki viimeisteltiin painokelpoisiksi. Kokonaisen näyttelyn visualisointi on vaativa projekti, joka vaatii tekijöiltään pitkäjänteistä paneutumista tehtävään. Juuri tämän kaltaisissa suunnitteluprojekteissa Krea haluaa olla aktiivisesti mukana, sillä niistä opiskelijamme saavat hyvällä tavalla haastavaa ja kokonaisvaltaista kokemusta luovasta konseptisuunnittelusta ja käytännön toteutuksesta.

Yhteistyötä halutaan tehdä tulevaisuudessakin

Näyttely keräsi väkeä tasaisesti läpi vuoden, ja Krean toteuttama visuaalinen konsepti sai paljon kiitosta pankkimuseon väeltä sekä näyttelyssä vierailleilta noin 3000 ihmiseltä. ”Olemme erittäin tyytyväisiä Krean kanssa tehtyyn yhteistyöhön, ja voisimme ehdottomasti tehdä sitä tulevaisuudessakin jonkun toisen näyttelyn yhteydessä. Olemme suositelleet Kreaa myös eteenpäin muiden museoiden yhteyshenkilöille,” kertoo Kukka-Maaria Nummi.

Asiakas

Nordea


Krean tarjoamat palvelut

Graafinen suunnittelu

Kuvia projektista

Lue myös muita referenssicaseja

Krea

Krea on Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Tarjoamme erilaisia palveluita, kuten esimerkiksi media-, markkinointi-, ja viestintäsuunnitelmia, some-kampanjoita, tapahtumia ja tutkimuksia.

Ota yhteyttä

Ratapihantie 13, 00520 Helsinki

info@krea.fi