Luova toimisto Krea oli mukana Haaga-Helian ja Metropolian yhteisessä innovaatioprojektissa, johon osallistui Haaga-Heliasta markkinoinnin ja viestinnän opiskelijoiden lisäksi journalismin ja tietotekniikan opiskelijoita. Tällä monialaisella KreaInno -kurssilla opiskelijat innovoivat Lapinlahden Lähteelle uusia hyvinvointikonsepteja, joiden avulla olisi mahdollista kehittää Lapinlahden Lähteen toimintaa ja lisätä sen tunnettuutta.
KreaInno tutustutti innovoinnin prosesseihin
Lapinlahden lähde on Lapinlahden entisen mielisairaalan tiloissa toimiva hyvinvointikeskus ja kahvila Helsingin keskustan läheisyydessä. Opiskelijoille annetun briefin tavoite oli kehittää Lapinlahden Lähteelle mielenkiintoisia konsepteja, joiden avulla helsinkiläiset saataisiin kiinnostumaan tästä mielen hyvinvoinnin keitaasta.
KreaInno-opintojaksolla opiskelijat jaettiin 4-6 hengen ryhmiin niin, että jokaisessa ryhmässä oli opiskelijoita eri osaamisalueilta. Ryhmädynamiikkaa ei tarvinnut kauaa hioa, kun opiskelijat jo tarttuivat innokkaasti toimeen. Kurssi kesti yhden kokonaisen lukukauden ajan ja se sisälsi innovointiosuuden, oman idean jalostamisen luovaksi konseptiksi ja lopulta oman konseptin pitchaamisen. Lisäksi opiskelijat tekivät konsepteistaan videot tai animaatiot, joiden tarkoitus oli esitellä opiskelijaryhmien suunnittelemat luovat konseptit mahdollisimman selkeästi suurelle yleisölle.
Innovointia ja luovia ideoita moneen lähtöön
Kurssin alkupuolella innovointimenetelmät kantoivat hedelmää ja uusia ideoita syntyi kuin liukuhihnalta. Niiden haarukoiminen oli varsin haastavaa ja monet mainiot konsepti-ideat oli pakko jättää vielä varastoon odottamaan seuraavaa tilaisuutta.
Parhaiden ideoiden joukkoon mahtuivat muun muassa ”Hyvän mielen kulkue”, jonka idea oli ohjata osallistujia Helsingin keskustasta kulkueena Lapinlahden Lähteelle, ”Saunapaneeli”, jossa elämän haasteita käsitellään yhteisesti Lapinlahden Lähteen saunan lauteilla, hektisen arjen keskellä apuaan tarjoava Unikoulu sekä virtuaalimaailmaan sijoittuva ”Fear Escape” -konsepti, jonka idean mukaan ihmiset voivat kohdata pelkonsa turvallisessa ympäristössä virtuaalimaailman mahdollisuuksia hyödyntäen.
Innovointiprojekti huipentui pitchauksiin Minnofest 2016 -tapahtumassa
Opiskelijoiden innovoimat luovat konseptit olivat esillä Metropolia ammattikorkeakoulun vuoden 2016 Minnofest -tapahtumassa, jossa opiskelijat esittelivät ja pitchasivat kehittämiään innovaatioprojekteja yleisölle. Krean innovaatiot herättivät Minnofest-kävijöissä suurta mielenkiintoa, ja väkeä vieraili Haaga-Helian osastolla runsaasti.
Innovointiprojekteista opiskelijoille kertyi runsaasti kokemusta luovan konseptin suunnittelusta, sen jalostamisesta, toteuttamisesta ja lopulta pitchaamisesta asiakkaalle. Markkinoinnin ja viestinnän työtehtävissä nämä ovat asioita, joita työelämässä tulee vastaan jatkuvasti. Monialainen KreaInno-projekti oli siis opiskelijoille hyödyllinen ja käytännönläheinen sukellus innovoinnin maailmaan!
KreaInno-projekti oli osa laajempaa monialaista CoInno-innovointihanketta, josta saat lisätietoa täältä: Juhlava päätöstilaisuus innovointiprojekteille.