Case: Krealle menestystä AdProfit Junior -kilpailussa – tiimit kehittivät Alkon vastuullisuusviestintää

Case: Krealle menestystä AdProfit Junior -kilpailussa – tiimit kehittivät Alkon vastuullisuusviestintää

Vuoden 2016 alussa Haaga-Helian Luova toimisto Krean opiskelijat osallistuivat Mainostajien Liiton AdProfit -kilpailun juniorisarjaan, jossa toimeksiantajana oli tällä kertaa Alko. AdProfit järjestetään vuosittain ja sen Juniorisarjassa voivat kilpailla kaikki 20-29-vuotiaat suunnittelijat. Kilpailussa ensikertalaiset opiskelijamme pärjäsivät upeasti: paras tiimimme sijoittui sarjassa kolmanneksi ja pääsi mukaan tuottamaan kampanjaa yhdessä Alkon kanssa.

AdProfit-juniorit kehittivät Alkon vastuullisuusviestintää

Briefinä oli Alkon vastuullisuusviestinnän kehittäminen ja vastuullisuustyön tunnettuuden lisääminen. Mahdollisia pääteemoja kampanjoille olivat muun muassa hanaviinipakkausten kierrätyspisteiden tunnettuuden lisääminen, Alkon alkoholittoman juomavalikoiman esiin tuominen sekä alkoholin vastuullisen myynnin korostaminen. Haaga-Heliasta ja Kreasta kilpailuun lähetettiin yhteensä viisi opiskelijoiden kampanjaehdotusta.

Haaga-Helian opiskelijoiden ”Helppoa kierrättämistä” pronssille

Luova toimisto Krean opiskelijat Anni Turunen ja Laura Ylä-Ajos sijoittuivat kilpailussa kolmanneksi konseptillaan ”Helppoa kierrättämistä”. Annin ja Lauran kampanjan päätavoitteena oli lisätä hanaviinipakkauksille tarkoitettujen kierrätyspisteiden tunnettuutta Alkoissa.

Kampanjassa näytettiin, miten hanaviinipakkausten alumiinisista sisäpusseista voi vaivaa näkemällä tehdä monenlaisia huvittavia ja monimutkaisia uusiokäyttötavaroita, kuten käsilaukkuja ja foliohattuja. Helpompana vaihtoehtona Anni ja Laura tarjosivat kierrättäjälle Alkon hanapakkausten kierrätyspistettä. Ideasta innostuttiin toden teolla sekä AdProfit-tuomaristossa että Alkolla. Kilpailun tuomaristo kommentoikin kilpailutyötä ”nerokkaan oivaltavaksi” ja kertoi sen olleen yksi harvoja kilpailutöitä, joille raadin jäsenet nauroivat ääneen.

Menestyksekästä yhteistyötä Alkon kanssa

Alkolla ihastuttiin kampanjaideaan siinä määrin, että Alko päätti toteuttaa ”Helppoa kierrättämistä” -kampanjan jo kesän 2016 aikana. Lisäksi kampanja uusittiin vielä kesällä 2017. Yhteistyössä Annin ja Lauran kanssa Alko uudisti viinipussikeräyksen ilmeen sekä hyödynsi kampanjaideaa mainosmateriaaliensa teossa.

Heti kesän 2016 kampanjan myötä pakkausten palautusmäärät kolminkertaistuivat ja kierrätyspisteiden tunnettuus kasvoi merkittävästi. Opiskelijoidemme hauska idea sai osakseen paljon huomiota ja kiinnosti myös mediassa: Helppoa kierrättämistä: opiskelijat väänsivät viinipakkauksesta foliohatun.

Opiskelijat saivat arvokasta työkokemusta

Anni ja Laura näkivät projektin erittäin hyödyllisenä: ”Projekti oli todella mielenkiintoinen ja siitä sai hyvää mainos-, viestintä- ja media-alan työkokemusta tulevaisuutta varten. Oikea toimeksianto asiakkaalta ja isomman kokonaisuuden toteuttaminen kokonaan itse toi haastetta ja motivaatiota tekemiseen uudella tavalla.”

Vaikka rupeama oli työläs, toi se opiskelijoillemme valtavasti käytännön kokemusta siitä, kuinka paljon työtä mainoskampanjan suunnittelu ja toteuttaminen vaativat. Lopputulokset olivat kuitenkin valloittavia ja kaiken vaivannäön arvoisia. Kilpailuun osallistumalla opiskelijat saivat kokemusta mainostoimistotyöstä sekä mainion lisän omiin työnhakuportfolioihinsa.

Asiakas

Alko


Krean tarjoamat palvelut

Viestintä, palvelumuotoilu

Kuvia projektista

Lue myös muita referenssicaseja

Krea

Krea on Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Tarjoamme erilaisia palveluita, kuten esimerkiksi media-, markkinointi-, ja viestintäsuunnitelmia, some-kampanjoita, tapahtumia ja tutkimuksia.

Ota yhteyttä

Ratapihantie 13, 00520 Helsinki

info@krea.fi