Case: Krea sukelsi ravintolamaailmaan Navy Jerry’sin ja Koffin miehistössä

Case: Krea sukelsi ravintolamaailmaan Navy Jerry’sin ja Koffin miehistössä

Syksyllä 2015 luova toimisto Krea sai mieluisen suunnitteluhaasteen, kun opiskelijat palkattiin ratkomaan Kampissa sijaitsevan anniskeluravintolan promootiohaasteita. Niin yleinen taloustilanne kuin kiristynyt alkoholilakikin ovat vaikuttaneet merkittävästi horeca-toimialan kilpailukykyyn, joten uusia lääkkeitä tarvitaan kipeästi kääntämään orastava asiakaskato tuottoisaksi liiketoiminnaksi.

Krean opiskelijat pääsivätkin heti käärimään hihansa, kun Navy Jerry’sissä järjestetyssä brief-tilaisuudessa tutustuttiin asiakasyrityksiin, heidän liiketoimintaansa sekä luonnollisesti myös tuotevalikoimaan. Tällä opintojaksolla sai kerrankin viettää aikaansa baarissa oikein luvan kanssa.

Navy Jerry’sin ja kuusi muuta anniskeluravintolaa pääkaupunkiseudulla omistavan Heather Mill Oy:n General Manager Tony Cotterill ja ravintolatoimipäällikkö Samuli Kekki sekä Navy Jerry’sin ravintolapäällikkö Antti Kokki osallistuivat tiiviisti suunnittelutyöhön ja vastailivat asiantuntevasti opiskelijoiden kysymyksiin. Koffin markkinoinnin kehityspäällikkö Erkki Alanen pohjusti erinomaisesti opiskelijoille myös alan trendejä sekä alkoholilainsäädännön asettamia rajoituksia markkinoinnille.

Suunnittelutyön lähtökohdiksi valikoitui kolme ydinkysymystä: miten saadaan Navy Jerry’siin lisää uusia asiakkaita alkavalla pikkujoulukaudella, miten luodaan entistä parempia promootioita Koffin ja Navy Jerry’sin välille sekä mitä uusia digikanavia voidaan kokeilla Navy Jerry’sin ja Koffin markkinoinnissa?

Ensin tutkittiin, sitten vasta ideoitiin

Asiakasyrityksillä, etenkin Navy Jerry’sillä, oli kovin vähän pohjatietoa asiakkaistaan, etenkin opiskelijakohderyhmästä. Siksi olikin luontevaa, että projekti aloitettiin kohderyhmän ravintoloiden käyttöä, juomatottumuksia ja viestintäkanavia kartoittavalla tutkimuksella. Verkkotutkimus suoritettiin marraskuussa 2015 Google Forms -työkalulla. Kyselyyn vastasi 135 opiskelijaa pääkaupunkiseudulta, ja se sisälsi niin monivalinta- kuin avoimia kysymyksiäkin.

Kyselytulosten perusteella opiskelijat lähtivät suunnittelemaan promootiotoimenpiteitä Navy Jerry’sissä toteutettavaksi pikkujoulukauden aikana. Luovissa toteutuksissa nähtiin kaikkea maan ja taivaan alla aina Suomi-meemeistä cocktail-joulukalentereihin, pikadeittailuiltoihin ja after school -passeihin.

Asiakkaiden mielestä parhaiten asian ytimessä olivat Krean suunnittelijat Anna Heino, Laura Lamberg, Katariina Mattila ja Roosa Mielonen, joiden ideassa koko Navy Jerry’s muuttuisi joulun ajaksi rakkauden laivaksi Love Boat -teemaa mukaillen. Risteilyisännät ja -emännät, maskotti, aktiviteetit, jopa maihinnousukortit oli kaikki mietitty valmiiksi. Ja mitä olisikaan Love Boat ilman ikiomaa pussauskoppia. Myös tapahtuman markkinointi ja somenäkyvyys oli mietitty viimeisen päälle.

Tulokset hyödyttivät kaikkia osapuolia

Tiimien presentaatioita seuratessa etenkin Navy Jerry’sin johtohenkilöt kokivat aitoja ahaa-elämyksiä. Tutkimustulokset osoittivat monet asiakkaiden mutu-tietoon perustuvat mielipiteet opiskelijakohderyhmän mieltymyksistä vääriksi. Erityisesti opiskelijoiden suosimien promootiotarjousten sekä somessa järjestettävien kilpailujen palkintoihin liittyvät tulokset yllättivät. Navy Jerry’s sai opiskelijoilta myös runsaasti kokreettisia, rahanarvoisia liiketoiminnan kehitysehdotuksia.

Ravintolatoimenpäällikkö Samuli Kekki kiteyttää projektin parhaat palat: ”Me saimme tärkeää dataa Navy Jerry’sin osalta ja tulemme varmasti reagoimaan muutamaan epäkohtaan mitä tuli ilmi. Hoksasimme paljon mielenkiintoisia asioita, joita emme edes tienneet etsivämme.” Varsinaisten promootioehdotusten tiimoilta Navy Jerry’s pääsikin heti työllistämään projektiluonteisesti kaksi Krean opiskelijaa. Muitakin luovia ideoita luvattiin ottaa käyttöön ajan mittaan.

Toinen projektin pääyhteistyökumppaneista, Koffin markkinoinnin kehityspäällikkö Erkki Alanen komppaa Samulin havaintoja. ”Erityisesti tutkimusyhteenveto on herättänyt täällä meillä mielenkiintoa. Lisäksi meillä voisi olla jo yksi mahdollinen spin off -projekti seuraavalle Haaga-Helian opiskelijaryhmälle”, kuuluvat Erkin terveiset projektin päätteeksi. Hyvä työ poikii aina lisää työtä, toivottavasti saamme siis pian palata inspiroivaan ravintolamaailmaan.

Arvokkaan tutkimus- ja suunnittelukokemuksen lisäksi opiskelijat pääsivät harjoittelemaan omien luovien ideoidensa pitchausta asiakkaille. Kuten kurssin valmentajana toiminut Johanna Mäkeläinen tiivistää: ”Omien ideoiden pitchaaminen on yksi arvokkaimmista taidoista mitä luovalle alalle pyrkivä voi harjoitella. Suuri osa luovien alojen työntekijöistä työskentelee nykyään jossain vaiheessa uraansa freelancerina.”

Asiakas

Navy Jerry’s ja Koff


Krean tarjoamat palvelut

Markkinatutkimus, promootiot

Kuvia projektista

Lue myös muita referenssicaseja

Krea

Krea on Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Tarjoamme erilaisia palveluita, kuten esimerkiksi media-, markkinointi-, ja viestintäsuunnitelmia, some-kampanjoita, tapahtumia ja tutkimuksia.

Ota yhteyttä

Ratapihantie 13, 00520 Helsinki

info@krea.fi