Luova toimisto Krean opiskelijat saivat keväällä 2021 toimeksiannon Finnkinolta suunnitella, toteuttaa ja luoda sisältökonsepti uudelle sisältöformaatille. Poikkeusolot toivat oman haasteensa toimeksiannon toteuttamiseen, mutta kevään mittaan ideat lensivät loistavasti.

Koronakevät opetti luovan työn joustavuutta

Tammikuun alussa Finnkinon Tiina Hovi ja Miika Hupli vierailivat Luova toimisto Kreassa esittelemässä Finnkinon toimintaa ja kertomassa toimeksiannosta. Saadun briiffin mukaan krealaisten toivottiin ideoivan ja toteuttavan – myös mahdottomiltakin kuulostavia – sisältöideoita tukemaan Finnkinon uutta tulevaa sisältökonseptia. Poikkeusolojen vuoksi Finnkinon kevään suunnitelmat kuitenkin muuttuivat, ja alkuperäistä toimeksiantoa jouduttiin maaliskuun loppupuolella muokkaamaan toimeksiantajan ohjeiden mukaan sen hetkisen tilanteen mukaan toteutuskelpoiseksi.

Aluksi toimeksiannon tarkoitus oli tuottaa tukimateriaalia Finnkinon keväällä lanseerattavaksi suunnitellulle laajalle sisältökonseptille. Kevään suunnitelmat menivät kuitenkin uusiksi, ja jokaisen tiimin tehtäväksi tulikin tuottaa teemalähtöisiä video- ja kuvasisältöjä, joita Finnkino julkaisee sosiaalisen median kanavissaan vuoden 2021 aikana. Osa ryhmistä jatkoi jo olemassa olevien sisältöaiheidensa työstämistä ja osan ryhmistä lähti kehittämään kokonaan uutta leffa-aiheista sisältöä. Monilla tiimeillä oli alkuperäiseen toimeksiantoon liittyviä peliaiheisia sisältöideoita, joten saimme käyttöömme Finnkinon MillionMind-työkalun. Näin alkoi innokas leffa-aiheisten visojen työstö. Seuraavat Krean tiimit pääsevät jatkamaan yhteistyötä Finnkinon kanssa jälleen syksyllä, kun alkuperäisen sisältökonseptin kehitystyö jatkuu.

Finnkinon positiivinen palaute motivoi työskentelyä

Projektin alussa tiimit tuottivat asiakaskyselyitä Finnkinon tärkeimmille kohderyhmille. Kyselyjen avulla luodut analyysit toimivat tärkeänä työkaluna projektissa, ja auttoivat opiskelijoita suunnittelemaan toimivia ja kohderyhmiä innostavia konsepteja. Poikkeusoloissa myös LEAN-mallin käyttö projektin suunnittelussa osoittautui elintärkeäksi, sillä olosuhteiden muuttuessa pystyttiin aina palaamaan alkuperäiseen suunnitelmaan, ja tekemään muutoksia nopeallakin aikataululla. Käytimme myös ideoinnin apuna erilaisia menetelmiä, kuten Lotus Blossomia ja aivoriiheilyä, joiden avulla saimmekin kerättyä uusia mahtavia ideoita.

Tutun brändin kanssa työskentely tuntui opiskelijoista jännittävältä ja innostavalta, sillä kaikilla oli etukäteen jo muovautunut omat mielikuvansa Finnkinosta. Opiskelijat saivat toimeksiantajalta läpi projektin rakentavaa ja motivoivaa palautetta työskentelyn tueksi. “Onpa mahtavaa, millä innolla ja suunnitelmallisuudella opiskelijat ovat lähteneet projektiin mukaan!”, kirjoitti palautteessaan Tiina Hovi, Finnkinon Head of Marketing and Digital. Kaikki sisältöideat saatiin toteutuskelpoisiksi ja Finnkino ihastui erityisesti visailuideaan, joka aiotaan toteuttaa omana kokonaisuutenaan vuoden 2021 syksyllä. Tästä emme voi vielä paljastaa enempää.

Luovan alan nopeat U-käännökset yllättivät 

Projektin aikana opimme sen, että luovalla alalla muutoksiin pitää osata varautua lyhyellä aikataululla ja varautua siihen, että jokainen idea ei ehkä toimikaan käytännössä. Tärkeää kuitenkin on, ettei mikään idea ole turha ja kaikkea kannattaa yrittää, jos vain itse siihen uskoo. Opimme tuottamaan sisältöä eri kanaviin sekä suunnittelemaan markkinointimateriaalia tärkeälle elokuva-alan yritykselle. Osalla meistä oli jo etukäteen taitoja Adoben ohjelmista, kun taas toiset meistä opettelivat niiden käytön alusta asti. Tärkeää tämän projektin aikana oli vetää yhtä köyttä. Toistemme kannustaminen ja luotto omiin ideoihin saivatkin kaikki ryhmät loppupeleissä luomaan uusia kiinnostavia konsepteja.

Kaiken kaikkiaan kevät oli opettavainen ja antoisa sekä meille että toimeksiantajalle! Finnkinon markkinointikoordinaattori Jenni Jäntti kiteytti kevään annin: ”Opiskelijat olivat hyvin ymmärtäneet tarpeemme monikanavaisen ja osallistavan sisällön tuottamiseen ja seuraajiemme viihdyttämiseen. Finnkinon valkokankailla nähdään vuosittain valtava määrä uusia ensi-iltoja, ja on tärkeää, että voimme tarjota sosiaalisen median kanavissamme uusista elokuvista monipuolista sisältöä. Tärkeänä osana kokonaisvaltaista leffaelämystä on herkkuvalikoimamme, jonka ympärille opiskelijat olivat ideoineet kekseliäitä konsepteja, joiden avulla pystymme markkinoimaan leffaeväitä seuraajillemme entistä houkuttelevammin.”

Tutustu ja innostu Finnkinon sisällöstä: https://www.finnkino.fi

Kia Georgsson, Emilia Kankaanpää, Lari Koponen, Emma-Lotta Kotilainen ja Sanni Paalanen