Case: Krea kehittämässä Slushin markkinointia

Case: Krea kehittämässä Slushin markkinointia

Alkutalvi 2016 laahusti eteenpäin yhtä masentavan loskaisena kuin edeltäjänsäkin. Kreassa sen sijaan tunnelma oli kaikkea muuta kuin vetinen, kun opiskelijat pääsivät ideoimaan maailmanluokan startup-tapahtuma Slushille uusia markkinointitoimenpiteitä.
Slushin Head of Marketing Alexander Pihlainen kävi briefaamassa Krean opiskelijat Slushin ideologiaan. ”Markkinointi on yksi niistä asioista, joista ei tehdä kompromisseja”, Alexander tiivisti. Päälimmäisenä tavoitteena oli selvittää, miten Slushista voidaan tehdä vielä parempi. Ei mikään pikkiriikkinen brief!

Slush kasvaa vauhdilla

Joka vuosi Slush on luonut nahkansa ja esitellyt jotain uutta kokemuksenjanoiselle teknologiakansalle, jotka vaeltavat suomalaisen loskan keskelle ympäri maailman. Luvut ovat vakuuttavia: 17 500 osallistujaa, joiden joukossa 2300 startupia, 1100 sijoittajaa ja 600 toimittajaa. Uutena konseptina 2016 toi mukaan Slush Musicin, joka kokosi Kaapelitehtaalle tuhatkunta musiikin ja teknologian yhdistämisestä kiinnostunutta vierailijaa.

Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, Slush järjestetään lähes kokonaan vapaaehtoisvoimin. Huimat 2300 vapaaehtoista pitää tapahtuman pyörät pyörimässä. Osa krealaisista värvättiinkin Slushiin vapaaehtoistehtäviin. Roolit vaihtelivat tiimivetäjästä narikanhoitajiin.
Vapaaehtoisten tehtävänä oli nimenomaan katsoa Slush-kokemustaan kehitysnäkökulmasta ja tarjota Slushin johdolle arvokasta tietoa parannuskohteista. Näitä löytyikin mm. vapaaehtoisille suunnatusta viestinnästä, työn organisoinnista ja vapaaehtoisten ruokahuollosta tapahtuman aikana. Nämä konkreettiset kehitysehdotukset olivat erittäin arvokkaita Alexander Pihlaisen mielestä: ”Ilman vapaaehtoisia ei olisi Slushia.”

Slushin markkinoinnin kimpussa

Muut krealaiset saivat tehtäväkseen paneutua Slushin markkinointiin. He pääsivät myös osallistumaan niin Slush Musiciin kuin päätapahtuman toiseen päiväänkin. Opiskelijat keskittyivät kolmeen pääkysymykseen: Brändianalyysiin, jossa pohdittiin Slushin brändin vahvuuksia ja heikkouksia, mitä uutta Slush voisi tehdä ensi vuonna ja kuinka kasvaa kansainvälisesti; Slush Musicin markkinointiin, eli kuinka markkinoida uutta tapahtumaa, joka järjestetään samaan aikaan päätapahtuman kanssa, mutta kohdeyleisö eri; sekä viraali-ilmiöiden luomiseen Slushin aikana.

Tiimit tarttuivat innolla toimeen. Ensin haastateltiin Slushin kävijöitä ja muita kohderyhmään kuuluvia, benchmarkattiin kilpailijoita sekä analysoitiin Slushin brändi-imagoa. Tapahtumaan osallistuminen jätti pysyvän vaikutuksen opiskelijoihin, mutta he eivät hetkeäkään empineet eeppisen tehtävän edessä. Slushista voitiin tehdä entistä parempi.

Rohkeita pitchejä arvostettiin

Kahden kuukauden suunnittelutyö huipentui tiimien pitcheihin. Alexander Pihlainen oli vakuuttunut näkemästään, opiskelijoilta tuli runsaasti tuoreita näkökulmia tapahtuman markkinointiin. Alexander kiitteli erityisesti ideoiden rohkeutta, Slushin ydin oli sisäistetty erinomaisesti. Yksi ennakkoluulottomimmista ehdotuksista oli Slushin spinoffin synnyttäminen Lappiin.

Viraali-ideoistakaan ei korkealentoisuutta puuttunut. Valitettavasti emme voi tässä paljastaa ideoita, kukaties ne löytävät vielä tiensä tulevien vuosien Slush-viikon vetonaulaksi. Yksi asia on varma: Slush on tapahtuma täysin omaa luokkaansa. Suomalainen loska on maineensa veroinen.

Asiakas

Slush


Krean tarjoamat palvelut

Brändianalyysi, markkinoinnin kehitys

Kuvia projektista

Lue myös muita referenssicaseja

Krea

Krea on Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Tarjoamme erilaisia palveluita, kuten esimerkiksi media-, markkinointi-, ja viestintäsuunnitelmia, some-kampanjoita, tapahtumia ja tutkimuksia.

Ota yhteyttä

Ratapihantie 13, 00520 Helsinki

info@krea.fi