Case: Älä osta koiraa häkistä -kampanja

Case: Älä osta koiraa häkistä -kampanja

Pentutehtailua vastustava Älä osta koiraa häkistä -kampanja toteutettiin yhteistyössä Suomen Kennelliiton, Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liiton sekä Suomen Eläinlääkäriliiton kanssa. Haaga-Helian yritysviestinnän opiskelijat vastasivat kokonaisuudessaan kampanjan suunnittelusta ja toteutuksesta.

Pentutehtailu on vakava ja usein koiranostajien tietämättömyydestä johtuva kasvava ongelma. Kampanjan avulla haluttiin herättää ihmiset huomaamaan, että edullisen koiranpennun ostaja saattaa joutua epäeettisesti toimivan pentutehtailijan uhriksi. Lisäksi tavoite oli ohjata koiranostajat hankkimaan lisätietoa eläinystävällisesti toimivilta kasvattajilta.

Tietämättömyyden hinta voi olla kallis

Pentutehtailijoiksi kutsutut kasvattajat tarjoavat pentuja nopeasti ja halvalla, ja koiria on aina myynnissä. Näillä häkissä kasvaneilla pennuilla esiintyy erilaisia, usein pennulle lopulta kohtalokkailta, terveysongelmia. Lisäksi pennuilla voi olla luonnehäiriöitä sekä mahdollisesti ihmisillekin vaarallisia tartuntatauteja. Pikaisten kauppojen jälkeen pennun ongelmat alkavat paljastua uudelle omistajalle, mutta myyjä on kadonnut jäljittämättömiin. Halpa lemmikki käy äkkiä kalliiksi.

Kampanja suunniteltiin ensisijaisesti lisäämään ihmisten tietoisuutta pentutehtailijoiden pyörittämän bisneksen aiheuttamista vaaroista, jotta pimeä toiminta koirankasvatuksessa saadaan vähenemään. Moni ostaja ei joko tiedä tai ymmärrä halvan pennun ostamisessa olevan mitään pahaa.

Tietämättömyyden lisäksi toinen tärkeä syy pentutehtailun jatkumiselle on ostajien hyväntahtoisuus: pentu halutaan pelastaa huonoista oloista. Kampanjan toisena tavoitteena oli vähentää myös tätä käyttäytymistä, sillä valitettavasti pelastajat tekevät vain tilaa uusille pennuille ja edistävät näin pentutehtailijoiden toimintaa.

Jaetaan tietoa pentutehtailun vaaroista

Kampanjalle perustettiin Halpapentu.fi-sivusto sekä Facebook-sivu, joilta löytyvät kattavat tietopaketit pentutehtailun pysäyttämiseksi. Facebook-sivu keräsi nopeasti yli 6000 tykkääjää. Muuta kampanjasisältöä olivat esimerkiksi tietoiskut toimeksiantajien verkkosivuilla, bannerimainokset sekä sähköiset postikortit. Ydinviesti oli selkeä: älä osta koiraa pentutehtaasta.

Opiskelijat laativat kampanjalle myös julisteet, flyerit ja tiedotteet sekä edustivat kampanjaa koira- ja lemmikkieläinmessuilla. Pentutehtailu oli esillä luonnollisesti myös toimeksiantajien omissa printtimedioissa. Lisäksi käytettiin ulkomainontaa tuomaan näkyvyyttä.

Varsinainen lanseeraus toteutettiin Suomen Kennelliiton järjestämässä Voittaja-Winner-koiratapahtumassa Helsingin Messukeskuksessa 8.-9.12.2012. Tapahtuma on yksi maailman suurimmista koiratapahtumista. Vuonna 2012 tapahtuma houkutteli paikalle yli 30 000 koirista kiinnostunutta. Yleisö sai kokea pentubisneksen raadollisuuden messuja varten rakennetulla ständillä, jotka oli suunniteltu muistuttamaan oikeaa pentutehdasta. Messuständi houkutteli paikalle myös julkisuuden henkilöitä, kuten Tanja Karpelan kuvausryhmineen. Rakel Liekki auttoi opiskelijoita pentutehtailun vaaroista kertovien flyereiden jakamisessa.

Valtakunnallisena Koiranpäivänä 24.4.2013 Haaga-Helian opiskelijat järjestivät vaikuttavan sissitempauksen Kolmen sepän patsaalla Helsingissä. Opiskelijat olivat kasanneet likaisia pehmolelukoiria häkkiin ja valistivat ohikulkijoita pentutehtailun vaaroista. Rujo graffiti kiinnitti kulkijoiden huomion ja ohjasi heidät pehmolelukoirien pentutehtaaseen. Tempaus herätti runsaasti hämmästystä ja mielenkiintoa – ja sai aikaan toivottua keskustelua tärkeästä aiheesta.

Onnistunut kampanja sai paljon kansallista medianäkyvyyttä

Älä osta koiraa häkistä -kampanja oli vahvasti esillä Liv-kanavan Koirakouluttaja-ohjelmassa, jossa esiteltiin opiskelijoiden kampanja-avausta varten toteuttama messuständi sekä pentutehtailusta tiedottavat julisteet. Kampanjan pääjuliste ”Häkit” levisi koko maahan Eläinlääkäri-lehden, Eläinten ystävä -lehden ja Koiramme-lehden välissä.

Kampanja kulminoitui Helsingin Messukeskuksessa järjestettyyn PetExpo-tapahtumaan 27.–28.4.2013. Tapahtumaan osallistui noin 47 000 kävijää. Kun opiskelijat juttelivat kävijöiden kanssa, kävi ilmi, että sekä pentutehtailun aihe että siitä kertova kampanja olivat tulleet yleisölle tutuksi. Monet ohikulkijat jäivät kertomaan omista kokemuksistaan ja halusivat lisätietoa aiheesta. Lopuksi järjestettiin vielä asiantuntijaseminaari, johon osallistui kampanjan toimeksiantajien ja opiskelijoiden lisäksi HUSin, Poliisin, Tullin ja Eviran edustajia.

”Yhteistyö opiskelijoiden kanssa on ollut todella positiivinen kokemus. Asiamme ymmärrettiin ja erilaisia, upeita ideoita suorastaan pursusi opiskelijoilta. Ehdottomasti teemme toistekin yhteistyötä, kun sopiva kampanja tulee kohdalle!” sanoo SEY:n toiminnan johtaja Helinä Ylisirniö.

Kampanjan toimenpiteet herättivät median kiinnostuksen. Kampanja huomioitiin maanlaajuisesti televisiossa, radiossa, sosiaalisessa mediassa sekä useassa aikakauslehdessä. Opiskelijoiden toteuttama ja ylläpitämä Facebook-sivu levitti tietoa pentutehtailun vaaroista tehokkaasti koko maassa.

Jaa artikkeli:

Asiakas

Suomen Kennelliitto, Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liitto, Suomen Eläinlääkäriliitto


Krean tarjoamat palvelut

Facebook-kampanjointi, visuaalinen ja graafinen suunnittelu, messut, seminaaritapahtumat, sissimarkkinointi, tiedotteet ja uutiset

Kuvia projektista

Lue myös muita referenssicaseja

Krea

Krea on Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Tarjoamme erilaisia palveluita, kuten esimerkiksi media-, markkinointi-, ja viestintäsuunnitelmia, some-kampanjoita, tapahtumia ja tutkimuksia

Luova toimisto Krean brändikäsikirja

Krea.fi-saavutettavuusseloste

Ota yhteyttä

Ratapihantie 13, 00520 Helsinki

info@krea.fi