Mitä tapahtuu markkinoinnille tulevaisuudessa?

Mitä tapahtuu markkinoinnille tulevaisuudessa?

4.9. – 5.9. järjestetty Markkinoinnin viikko houkutteli useita krealaisia Messukeskukseen kuuntelemaan toinen toistaan innostavampia puhujia. Yksi puhuja jäi erittäin monen mieleen, sillä hänen energisoiva esiintymisensä tarjosi paljon konkreettisia neuvoja tulevaisuuden markkinoinnin asiantuntijoille.

Tästä blogipostauksesta voitte lukea tärkeimmät vinkit Timo Kiurun ”Maailmanluokan markkinoijaksi – Tulevaisuuden yritysjohtaja on luova johtaja” -esityksestä.

 

Kiurun 6 väitettä

1. Tulevaisuudessa media on kuten lemmikki

Hän viittaa lemmikkiin, sillä tulevaisuuden media on älykäs, mutta eri tavalla älykäs kuin me. Se on jatkuvasti läsnä arjessamme, mutta me itse vaikutamme siihen, kuinka aktiivisesti haluamme olla vuorovaikutuksessa sen kanssa – haluammeko löytää sisältöä ja haluammeko tulla löydetyiksi.

2. Tuntemamme tapahtumamarkkinoinnin merkitys laskee

Kiuru uskoo, että tulevaisuudessa digitaalinen ja kokemuksellinen markkinointi yhdistyvät. Tulevaisuudessa ei ole erikseen uuden automallin julkistamistapahtumaa, auton teknisiä tietoja nettisivulla ja koeajoja autoliikkeessä – tulevaisuudessa nämä toiminnot liittyvät toisiinsa sekä palvelevat asiakasta saumattomasti yhdessä. Luodaan sekä fyysisiä että virtuaalisia kokemuksia, jotka tukevat toisiaan ja ovat vuorovaikutuksessa keskenään.

3. Tulevaisuudessa tarinankerronta katoaa

Kiurun kolmas väite saattaa kuulostaa pelottavalta. Tarinankerronta on aina ollut yksi markkinoinnin kulmakivistä. Tarinat koskettavat, jättävät syvän muistijäljen sekä saavat tuntemaan samoja tunteita. Kiuru ei onneksi tarkoittanut, että tarinankerronta katoaa kokonaan. Se vain muuttaa muotoaan: siitä tulee kokemuksellista tarinankerrontaa.

Hän kertoi esimerkin siitä, että elokuvissa olevien katsojien aivotoiminta samanlaistuu. Tarinankerronta synkronoi katsojien aivot, joten tarinankerronnalla voidaan vaikuttaa esimerkiksi kehon toimintoihin – kuten saada katsojat haukottelemaan. Kiurun mukaan juuri tätä tietoa voidaan hyödyntää kokemuksellisen tarinankerronnan suunnittelussa.

4. Yritykset panostavat omiin medioihin

Kiurun mukaan todella monet brändit ovat algoritmin orjia – taistellaan jatkuvasti muuttuvaa algoritmia vastaan, jotta saataisiin oma sisältö näkymään korkealla muiden yritysten luomissa kanavissa. Siitä huolimatta algoritmit korvaavat orgaanista sisältöä yhä enenevissä määrin maksullisella sisällöllä. Tästä syystä hän uskoo, että tulevaisuudessa yritykset alkavat panostaa omiin medioihinsa.

5. Tulevaisuuden mainonta on lähempänä taidetta

Timo Kiuru toivoo, että tulevaisuudessa mainonta olisi lähempänä taidetta. Hän toivoo, että mahdollisimman monet mainostajat haluaisivat tehdä ajattomia kampanjoita, jotka muuttavat meitä, ja jotka saavat ajattelemaan jotakin, mikä on vaikea ohittaa.

6. Tulevaisuuden markkinoija on enemmän kuin Beyoncé ja vähemmän kuin Cheek

Kiuru sai raikuvat aplodit sadoilta kuuntelijoilta päättäessään innostavan esiintymisensä seuraavaan ajatukseen:

”Tulevaisuuden markkinoija lesoo vähemmän ja välittää enemmän. Tulevaisuuden markkinoija katsoo, mitä yhteiskunnassa tapahtuu ja reagoi niihin. Hyvät ystävät, tulevaisuuden markkinoija on enemmän kuten Beyoncé ja vähemmän kuten Cheek. Rakkaat ystävät, tulevaisuuden yritysjohtaja on luova johtaja. Meillä Suomessa on mahdollisuudet tehdä kansainvälisemmän luokan markkinointia, kun koskaan aikaisemmin, tulevaisuudessa. Meidän pitää yhdistää meidän digitaalinen osaaminen, meidän koodaus ja meidän pitää keskittyä siihen, että tulevaisuudessa meidän markkinointimme heijastelee enemmän estetiikkaa ja vähemmän mekaniikkaa. Tulevaisuudessakin kokemus on kaikki kaikessa.”

Kuinka selvitä tulevaisuuden muutoksista?

Kiurun ennustamien muutosten myötä tulevaisuudessa tarvitsee yhä enemmän luovuutta. Kuinka keksiä kokemuksellisempaa markkinointia? Kuinka yhdistää siihen digitaalinen markkinointi? Kuinka tehdä siitä taidetta?

Kiuru onneksi neuvoi, kuinka olla luovempi.

Teimme sinulle neuvoista muistilapun auttamaan idealukon iskiessä. Tallenna se kuvagalleriaan tai printtaa seinälle.

 

Kiurun ensimmäinen neuvo on: Opettele ottamaan katse pois yksityiskohdista, mene tunteilla ja luota intuitioon, vaikkei ole viimeistä dataa. Ota riski. Ei väliä, vaikka muut nauraisi.

Toinen neuvo on vaihtaa näkökulmaa. Kiurun mukaan tämä neuvo on erityisesti heille, jotka eivät ole visuaalisia:

”Sanotaan, että lempivärisi on sininen. Ala pitämään blogia, kun näet jotain sinistä ja kaunista, jos et uskalla, ota omaan kamerarullaan. Näe maailma eri tavalla. Kun menette töihin, maanantaina, laittakaa puku, tiistaina farkut ja huppari. Katsokaa miten ihmiset reagoi. Tärkeää, että annetaan visuaalisesti sekä puheessa jotakin, mikä haraa vastaan sitä, mihin me ollaan totuttu.”

Viimeinen ja tärkein neuvo on antaa positiivista palautetta kolmella eri tavalla. ”Aloita tänään jo kotona. Yks asia, kolme tapaa sanoa se. Lupaan, että toimii.”

 

Krea

Krea on Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Tarjoamme erilaisia palveluita, kuten esimerkiksi media-, markkinointi-, ja viestintäsuunnitelmia, some-kampanjoita, tapahtumia ja tutkimuksia.

Ota yhteyttä

Ratapihantie 13, 00520 Helsinki

info@krea.fi