Mediatoimisto Voitto tarjosi vinkkejä Kiinan markkinoille

Mediatoimisto Voitto tarjosi vinkkejä Kiinan markkinoille

Mediatoimisto Voitto järjesti 3.10.2018 aamiaistapahtuman Silkkisempi tie Kiinaan. Tapahtumassa asiantuntijat jakoivat käytännön vinkkejä yrityksille, jotka ovat laajentamassa toimintaansa Kiinan markkinoille.

Voiton aamiaistapahtuman puhujat ennustivat, että suomalainen korkea laatu, vastuullisuus ja ympäristöosaaminen ovat asioita, joille Kiinassa on kysyntää. Ja juuri näillä osaamisilla suomalaiset yritykset voivat saada etumatkaa Kiinan markkinoilla. Mutta mitä pitää ottaa huomioon?

Kiinan mobiilimarkkina kasvaa – myös kilpailua on paljon

Head of Innovation Arto Mustikkaniemi Business Finlandista kertoi, että mobiili- ja onlinemaksujärjestelmä Alipaylla on Aasiassa 450 miljoonaa käyttäjää. Kiinan markkinoilla verkkokauppa kasvaa noin 15 % vuosittain. Suurin osa verkkokauppasivustojen käyttäjistä selailee tarjontaa mobiililaitteella. Kiinassa on tänä päivänä noin 800 miljoonaa mobiilinetin käyttäjää.

Mustikkaniemi painotti, että vaikka Kiinan markkinoilla on paljon mahdollisuuksia, myös kilpailua on paljon. Siksi yrityksen tulee valita kumppaninsa huolella, rakentaa verkostoja ja olla läsnä – sekä tarkistaa taustat ja faktat.

Markkinatrendit luovat kysyntää

Client Director Sanna Etola Voitosta luotsasi paneelikeskustelua, jossa pohdittiin liiketoiminnan mahdollisuuksia Kiinassa ja erityisesti nousussa olevia trendejä. Paneeliin osallistuivat lastenvaatevalmistaja Reiman markkinointi- ja brändijohtaja Topi Lintukangas, Visit Finlandin Account Manager (Asia) Teemu Ahola, Etelä-Karjalan Liiton Aasian asiantuntija Ding Ma ja Mediatoimisto Voiton Digital Media Manager Outi Karppanen.

Mediatoimisto Voitto Kiina panelistit

Lintukangas nosti esiin verkkokaupan vahvan kasvun. Hänen mukaansa Kiina myös länsimaistuu huimaa vauhtia. Ahola puolestaan toi esiin Kiinan voimakkaan matkailutrendin ja kertoi, että kiinalaisten matkailijoiden määrä Suomessa kasvaa edelleen. Aholan mukaan kiinalaiset ihannoivat pohjoismaista koulutusjärjestelmää, jossa kaikilla on tasa-arvoiset mahdollisuudet opiskella. Ding Ma painotti, että clean tech ja ympäristönsuojelu ovat Kiinassa isoja valtteja ja nousussa – suomalaisosaamiselle on siis paljon kysyntää.

Verkostoidu oikein – niin Kiinassa kuin muuallakin

Teemu Aholan mukaan Visit Finlandilla on Kiinassa useita työntekijöitä rakentamassa verkostoja. Tapahtuman onnistuminen varmistetaan henkilökohtaisten suhteiden avulla jo ennen tapahtumaa: oikeat kontaktit ovat avainasemassa, jotta vieraat myös lopulta tulevat paikalle.

Ding Ma muistutti, että samat säännöt pätevät Kiinaan kuin muihinkin maihin: luo hyvät verkostot, rakenna luotettavat kontaktit ja pidä yllä yhteistyötä. Topi Lintukangas painotti, että panostusten tulee olla riittäviä. B2C-kuluttajabrändin täytyy erottua ja ottaa rohkeasti oma tilansa, kulttuurin erilaisuus ja hierarkkisuus huomioiden.

Mediatoimisto Voiton Outi Karppanen kehotti Kiinan markkinoille menijöitä varautumaan vähän kaikkeen. Karppasen mukaan tuplavarmistaminen on tärkeää sekä se, ettei oleta asioiden tapahtuvan samalla tavalla kuin Suomessa. Yritysten tulee opetella kiinalaista kulttuuria etukäteen – ja muistaa viedä suomalaista kulttuuria tuliaisina. Karppasen mukaan kannattaa korostaa suomalaista rehellisyyttä ja näyttää, että haluaa tehdä suomalaisilla arvoilla Kiinassa töitä.

Markkinoinnin erityispiirteitä Kiinassa

Topi Lintukangas painotti jakeluteiden merkitystä. Vaikka verkkokauppa on tällä hetkellä suurin kanava ja kauppakeskusten kävijämäärät laskevat, brändien tulee silti olla läsnä myös kauppakeskuksissa. Sekä Lintukangas että Ahola kehottivat varautumaan siihen, että Kiinassa syklit ovat nopeita ja muutokset tapahtuvat nopeasti. Ostoskeskuksen johdosta voi tulla viesti: ”Näyteikkunanne ei ole tarpeeksi mielenkiintoinen, lähtekää pois tai muuttakaa se viikon sisällä.”
Kiina lohikaarme

Ding Ma muistutti, että mobiiliekosysteemi on kehittynyt Kiinassa jo niin pitkälle, että lähes kaikki asiat voi hoitaa kännykällä. Sillä voi esimerkiksi varata itselleen jonottajan konserttilippujonoon tai tehdä avioerohakemuksen. Sosiaalisessa mediassa menestyvät ne palvelut, jotka mahdollistavat helpon online-asioinnin ja mobiilimaksamisen.

Viestipalvelu WeChatin merkitystä korostivat kaikki panelistist – se yhdistää työelämän ja vapaa-ajan. Erottuvien videosisältöjen ennustettiin olevan brändien menestyksen kannalta keskeisiä. Kiinan markkinoille halajavien yritysten kannattaakin tutustua kasvavaan Kuaishou -videojakelualustaan.

Krea

Krea on Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Tarjoamme erilaisia palveluita, kuten esimerkiksi media-, markkinointi-, ja viestintäsuunnitelmia, some-kampanjoita, tapahtumia ja tutkimuksia.

Ota yhteyttä

Ratapihantie 13, 00520 Helsinki

info@krea.fi