Tuottavaan innovointiin on olemassa loputtomasti työkaluja. Mikään yritys ei kuitenkaan ole mullistanut markkinoita samalla tavalla kuin Steve Jobsin luoma Apple, jossa ei käytetty näistä työkaluista yhtäkään.

Ken Segalin Insanely Simple painottaa yksinkertaisuuden voimaa

Kesän ehdoton kirjavinkki on Ken Segalin Insanely Simple: The Obsession that Drives Apple’s Success. Kirjassa Segal kertoo vuosistaan Applella ja Steve Jobsin oikeana kätenä. Hän on luonut kuuluisan i-liitteen Applen tuotenimiin. Segal avaa monipuolisesti Jobsin periaatteita ja tapoja innovoida. Kirjassa kerrotaan myös, mikä teki Applesta Applen ja miksi.

Kirjan pääviestinä on, että yksinkertaisuus ei tule itsestään. Sen vuoksi pitää hikoilla. Applella yksinkertaisuuden symbolina toimi ”The Simple Stick” -konsepti. Joskus sitä käytettiin lyömäaseena, jolloin työ piti aloittaa alusta. Toisinaan sitä taas käytettiin inspiraation lähteenä. Yksinkertaisuuteen ei ole valmiita työkaluja. The Simple Stick -periaatteen seuraaminen teki Applesta Applen.

Yksinkertaisuus on Applella arvo, joka läpäisee organisaation kaikilla tasoilla. Se ei ole rajoittunut vain tuotteiden designiin, vaan myös muihin organisaation toimintoihin kuten palavereihin, tiimeihin, mainoksiin ja laitteiden toiminnallisuuksiin. Se erottaa Applen muista teknologiayrityksistä. Yksinkertaisuuden avulla Apple alkoi nousta vuonna 1997 niin voimakkaasti, että siitä kehittyi yksi maailman arvostetuimmista yrityksistä.

Krea suosittelee 

Segalin kirja on täynnä esimerkkejä elävästä elämästä ja kohtaamisista Steve Jobsin kanssa. Esimerkeistä käy ilmi, että yksinkertaisuus oli Jobsille intohimo.

Ken Segalin kirja Insanely Simple antaa miettimisen aihetta. Olisiko maailmassa enemmänkin tilausta Applen ajattelumallille? Voisiko mikään muu yritys viedä yksinkertaisuuden kultaista sääntöä yhtä pitkälle kuin Apple? Vai oliko yksinkertaisuuden kantava voima sittenkin Steve Jobs itse?

Tilaa kirja ja muodosta oma käsityksesi: https://www.adlibris.com/fi/kirja/insanely-simple-9780670921195