Sisältömarkkinoija Joel kannustaa oma-aloitteisuuteen työnhaussa

Sisältömarkkinoija Joel kannustaa oma-aloitteisuuteen työnhaussa

Meitä kaikkia kiinnostaa, kuinka saada unelmien työpaikka. Luova toimisto Krean alumni Joel Hokkanen kertoo, miten päätyi suosikkityöhönsä sisältömarkkinointitoimisto Dingleen.

Tutustu sisältömarkkinointiin myös vapaa-ajalla

Harjoittelupaikkaa hakiessa ei yrityksissä odoteta hakijan osaavan kaikkea. ”Tutustu alaan seuraamalla eri alojen yrityksiä somessa ja lue vaikkapa sisältömarkkinointitoimistojen jakamia oppeja verkossa”, Joel neuvoo. 

Kannattaa myös luoda portfolio, jolla voi näyttää, mitä on jo tehnyt. Sisällön ei ensimmäistä työpaikkaa hakiessa tarvitse liittyä pelkästään työkokemukseen, vaan esimerkiksi kirjoittajaksi haluava voi pitää blogia tai kirjoittaa novelleja. Rekrytoijan vakuuttaa se, että olet innostunut aiheesta myös vapaa-ajalla.  

”Jos haluat sisällöntuottajaksi, kirjoita päivittäin, niin kehityt kirjoittajana” Joel vinkkaa. Graafikoksi haluavan kannattaa taas panostaa vapaa-ajalla piirtämiseen ja piirustus- ja kuvankäsittelyohjelmien hallintaan. On myös hyvä muistaa, että käytännön lisäksi työelämässä tarvitaan liiketalouden ja markkinoinnin kokonaisymmärrystä. 

Dingle Growth Marketing & Technology Specialist Dingle

Opinnäytetyö vei markkinoinnin automaation pariin 

Markkinoinnin automaation parissa Dinglellä työskentelevä Krean alumni Joel on aina ollut luova. Hän piirsi sarjakuvia ja kirjoitti tarinoita jo pienenä. Ensimmäisen Haaga-Heliassa käydyn markkinointikurssin myötä mielenkiinto viestintään ja markkinointiin heräsi. Krean hyvä tekemisen meininki ratkaisi suuntautumisen, ja Lasse Rouhiaisen verkkokursseilla halu erikoistua digimarkkinointiin kirkastui.

Joelia kiinnosti työskentely sisältömarkkinointitoimistossa. Toimistoista Dingle oli noussut suosikiksi, ja Joel valittiin puoli vuotta kestävälle Dingle Trainee -jaksolle. Joel sai harjoitteluaikana paneutua hieman markkinoinnin automaatioon. Aiheeseen liittyen hän toteutti myös opinnäytetyön yritykselle. Joel työskentelee nyt täyspäiväisesti Dinglellä tittelillä Growth Marketing and Technology Specialist.

Ammattitaito karttuu asiakasprojekteissa 

Joelin työpäivät ovat vaihtelevia. Suurimmaksi osaksi ne kuluvat markkinoinnin automaatiossa sekä sisältöjen suunnittelussa ja tuottamisessa seitsemälle erikokoiselle asiakasyritykselle. Keskeinen osa työtä on myös yhteydenpito asiakkaiden kanssa. Ajankäyttö töissä on pirstaloitunutta, minkä vuoksi työssä vaaditaan hyviä itsensäjohtamistaitoja ja oman ajankäytön suunnittelua. Joel suunnittelee joka päivälle to-do-listat, jottei mitään jää tekemättä. 

Eniten Joel kokee oppivansa vaativissa asiakasprojekteissa. Niissä tulee vastaan erilaisia haasteita, jotka laajentavat ongelmanratkaisutaitoja, ja samalla oma osaaminenkin karttuu. ”Luova työ on hauskaa mutta siihen liittyy omat tuskansa, jos ideoita ei löydy ja deadline pukkaa päälle.” Ongelmatilanteissa auttaa Dinglen tukeva ja kannustava työyhteisö. Jos haaste liittyy työkaluihin, lähes jokaiseen ongelmaan löytyy YouTubesta opastusvideo. Pysyäkseen kärryillä jatkuvasti muuttuvalla alalla Joel seuraa päivittäin alan medioita.

Dingle Growth Marketing & Technology Specialist Dingle 

 Joelin vinkit työnhakuun 

1  Seuraa alan yrityksiä somessa. 

2  Kartuta osaamista lukemalla alan ammattilaisten jakamia oppeja verkossa. 

3  Luo portfolio. Työharjoittelupaikan saamisessa auttavat myös vapaa-ajalla tehdyt projektit.

Krea

Krea on Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Tarjoamme erilaisia palveluita, kuten esimerkiksi media-, markkinointi-, ja viestintäsuunnitelmia, some-kampanjoita, tapahtumia ja tutkimuksia.

Ota yhteyttä

Ratapihantie 13, 00520 Helsinki

info@krea.fi