Seppo törmäytti pohtimaan viestintää

Seppo törmäytti pohtimaan viestintää

Tiesitkö, että Seppo ei ole pelkästään miehen nimi? Seppo on peli, jossa yhdistyy toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen ryhmässä. Pelin tarkoituksena on kehittää tulevaisuuden taitoja, kuten esimerkiksi ongelmanratkaisutaitoja. Seppo on alun perin suunniteltu opiskelijaympäristöön, mutta se on myös sovellettavissa muihin erilaisiin tapahtumiin. Seppoa käytettiin Krean järjestämässä työyhteisöviestinnän tapahtumassa Törmäyksessä.

Pelilaudan suunnittelu

Seppon jokaiseen peliin kuuluu oma pelilauta, joka rakennetaan tilanteen mukaan.Laudalle sijoitetaan rasteja, ja jokaisella rastilla pelaajaa odottaa uusi tehtävä. Törmäystä varten suunnittelimme kokonaan uuden pelilaudan käyttämällä tapahtumapaikan pohjapiirrosta apuna. Halusimme ottaa osallistujat huomioon ja lisätä pelilautaan reitin metroasemalta tapahtumapaikalle. Adobe Illustrator oli hyvä apuväline pelilaudan piirtämiseen ja loput yksityiskohdat, kuten logot, lisäsimme kuvanmuokkausohjelmalla. Pelilaudan visuaalisuutta ja selkeyttä kehuttiin, ja monet käyttivät sitä apunaan  paikalle saapumisessa.

Seppo Törmäyksessä

Törmäyksessä Seppon rooli oli aktivoida tapahtuman osallistujat liikkeelle ja luoda yhteisöllisyyttä. Osallistujille markkinoitiin Seppoa ja Törmäys Turnausta jo ennen tapahtumaa, minkä ansiosta aktiivisia pelaajia oli kymmeniä heti aamusta. Turnauksessa rasteja oli seitsemän, ja ne liittyivät Törmäyksessä luennoituihin aiheisiin. Osallistujia haastettiin eniten tunnin mittaisella aktivoivalla Törmäys-tuokiolla, jossa sai visualisoida unelmien työpäivän.

Seppo osoittautui mainioksi tavaksi aktivoida Törmäyksen osallistujia. Erityisen hyvää palautetta saimme pelin visuaalisesta toteutuksesta ja selkeydestä. Tapahtuman aikana osallistujista yli puolet oli aktiivisesti mukana Seppossa ja aktiivisin Seppo-pelaaja palkittiin päivän päätteeksi. 

 

Aktoivoivan Törmäys-tuokion tuotoksia.

Loppuun tarjoamme vielä neljä vinkkiä seuraaville Seppo-pelin käyttäjille:

  1. Varaa aikaa tutustumiseen. Sepposta saa eniten irti, kun siihen on ensin perehtynyt huolellisesti.
  2. Testaa peli ennen julkaisua. Näin varmistat toimivuuden ja positiivisen käyttäjäkokemuksen.
  3. Kokeile rohkeasti, mihin kaikkeen Seppo taipuu. Siinä on valtavasti potentiaalia erilaisiin toteutuksiin.
  4. Peliä voisi hyvin hyödyntää työpaikoillakin vaikkapa erilaisten ideointien apuna. Tästä kannattaa siis vinkata esimerkiksi harjoittelupaikoissa!

Krea

Krea on Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Tarjoamme erilaisia palveluita, kuten esimerkiksi media-, markkinointi-, ja viestintäsuunnitelmia, some-kampanjoita, tapahtumia ja tutkimuksia.

Ota yhteyttä

Ratapihantie 13, 00520 Helsinki

info@krea.fi