Miten onnistunutta vaikuttajamarkkinointia tehdään?

Miten onnistunutta vaikuttajamarkkinointia tehdään?

Kuvittele harkitsevasi puhelimen vaihtoa. Miten teet valinnan? Mietitkö puhelimen ominaisuuksia, viimeisimpiä muotivillityksiä vai kysytkö muilta mielipiteitä tai suosituksia? Kavereiden käyttökokemukset ovat tärkeitä ostopäätöksiä tehtäessä. Myös yritykset tietävät tämän, ja yksi tämän päivän trendeistä on vaikuttajamarkkinointi. 

Vaikuttajamarkkinointi tarkoittaa omiin käyttökokemuksiin perustuvaa suosittelua, eikä sitä välttämättä koeta edes suoranaiseksi markkinoinniksi. Silti sillä saadaan vaikutettua ihmisten mielipiteisiin ja ostopäätöksiin usein tehokkaammin kuin perinteisellä markkinoinnilla. Yrityksille vaikuttajamarkkinointi on erinomainen keino saavuttaa potentiaaliset asiakkaat. Kutakuinkin jokainen on törmännyt vaikuttajamarkkinointiin, mutta miten yritys voi tehdä siitä tuloksellista? 

Oikeanlaiset vaikuttajat rakentavat brändiä 

Yrityksen kannalta keskeistä on löytää juuri oikeat vaikuttajat. Heitä etsittäessä kannattaa miettiä kohderyhmää. Millaisesta sisällöstä yleisö pitää? Ovatko vaikuttajat uskottavia ja mitä arvoja he edustavat? Tärkeää on myös miettiä, mistä kanavasta yleisön saavuttaa: blogeista, YouTubesta, Instagramista vai Snapchatistä?

Kuvakaappaus Vilma P.:n Instagram-tililtä.

Vaikuttajamarkkinoinnin räjähdysmäisen kasvun vuoksi satunnainen yhteistyö eri vaikuttajien kanssa ei enää toimi. Siksi on tärkeää keskittyä pitkäjänteisesti yhteistyöhön tiettyjen vaikuttajien kanssa, koska siten vaikuttajat yhdistetään brändiin. Pitkällä aikavälillä vaikuttajayhteistyö tuottaa usein tulosta – pitkäjänteinen työ siis kannattaa. 

Vaikuttajien käyttö markkinoinnissa antaa brändille lisää näkyvyyttä ja persoonallisuutta. Lisäksi se luo aidompia asiakassuhteita kuin yrityksen itse tekemä markkinointi. Parhaimmillaan se voi nostattaa organisaation toimialan mielipidejohtajaksi. 

Aitous ja omakohtaiset tarinat kiinnostavat 

Sisällöntuotannon merkitys kasvaa jatkuvasti markkinoinnissa. Omaperäisyys ja joukosta erottuminen ovat myös tärkeitä piirteitä. Pelkät kuvat eivät enää riitä, vaan seuraajat haluavat kuulla kiinnostavan, omakohtaisen tarinan brändistä. Usein vaikuttajayhteistyössä yritys luo raamit, joiden rajoissa vaikuttaja pääsee luomaan omaa sisältöään. Tällä tavalla yrityksen viesti menee perille kohderyhmää kiinnostavalla tavalla. 

Tämän hetken vaikuttajamarkkinoinnin yksi tärkeimpiä piirteitä on aitous. Kiiltokuvapuoli on jäänyt aitojen kuvien ja sisältöjen varjoon. Kenenkään elämä ei ole aina täydellistä ja ihanaa, minkä takia myöskään sellainen tarinankerronta ei ole uskottavaa. 

Tunnetuimmilla mielipidevaikuttajilla on usein suuri seuraajajoukko, mutta kuinka suuri osa heistä oikeasti saavutetaan? Monet pienempään segmenttiin keskittyvät vaikuttajat ovat nousseet suosioon. Pienemmillä seuraajamäärillä kohdistetaan viesti autenttisemmin halutulle yleisölle. Siis vähemmän seuraajia, mutta enemmän sitoutumista. 

Vaikuttajamarkkinointi on mullistanut markkinointialaa. Yritysten lisäksi myös vaikuttaja hyötyy. Bloggaaminen tai tubettaminen voi tulla jopa pääasialliseksi tulonlähteeksi. Koska yleisö haluaa räätälöityjä sisältöjä ja omiin tarpeisiinsa kohdennettua markkinointia, voi hyvin olla, että vaikuttajamarkkinointi on vakiinnuttanut paikkansa. 

Seuraatko sinäkin näitä Suomen suosituimpia vaikuttajia? 

Mmiisas eli Miisa Rotola-Pukkila 

Roni Back eli Roni Bäck 

Uino eli Aino Rossi 

Mansikkka eli Maiju Voutilainen 

Jaakko Parkkali 

 

Artikkelikuva: Kuvakaappaus Uino Ainon YouTube-kanavalta.

Krea

Krea on Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Tarjoamme erilaisia palveluita, kuten esimerkiksi media-, markkinointi-, ja viestintäsuunnitelmia, some-kampanjoita, tapahtumia ja tutkimuksia.

Ota yhteyttä

Ratapihantie 13, 00520 Helsinki

info@krea.fi