Mistä mediasuunnittelussa on kyse?

Mistä mediasuunnittelussa on kyse?

Krealaiset pitivät korvat höröllä ja mielen avoinna, kun vieraaksemme Pasilaan saapui Outi Karppanen Mediatoimisto Voitosta. Hän vei meidät mediasuunnittelun saloihin valottaen muun muassa mediatoimiston toimenkuvaa ja sitä, miten mediatoimisto eroaa perinteisestä mainostoimistosta. Kiteytimme Outin esityksen perusteeella tärkeimmät kahdeksan asiaa, jotka kannattaa muistaa mediasuunnitelmaa laadittaessa.

Alkuvaiheen suunnittelu ja taustatyö ovat tärkeitä mediasuunnittelussa, sillä suunnitelmallisuudella pysytään välttämään pahimmat sudenkuopat ja voidaan keskittyä julkaisemaan informaatiota parhaiten kohderyhmän tavoittavissa kanavissa. Jotta haluttu viesti saadaan jaettua oikeaan kohderyhmään, oikeaan aikaan ja oikeassa mediassa, on tärkeää määritellä yhteinen tavoite asiakkaan ja mediatoimiston välillä.

Mediasuunnittelun kahdeksan kultaista neuvoa

Seuraavilla ohjeilla pääset alkuun kattavan mediasuunnitelman luomisessa.

  1. Panosta BRIEFIIN – Kun brief on tarpeeksi kattava ja selkeä, on helppo lähteä toteuttamaan mediasuunnitelmaa.

 

  1. Tee TAUSTATYÖ – Pitkäjänteinen taustatyö antaa pohjan kohderyhmäymmärrykselle. Mistä mediasta tai laitteista kohderyhmän tavoittaa ja mihin aikaan? Miten kohderyhmän elämäntilanne, ikä tai sukupuoli vaikuttavat mediavalintoihin?

 

  1. SUUNNITTELE sujuvasti – Suunnitteluvaiheessa päätetään, millaista mainontaa halutaan tehdä, missä kanavissa ja kuinka paljon niihin ollaan valmiita satsaamaan.

 

  1. ANALYSOI suunnitelmasi toteutus – On tärkeää miettiä, mikä on oikea hintataso eri medioille ja mihin kannattaa oikeasti satsata, jotta saavutetaan kohderyhmä budjetin sallimissa rajoissa. Kannattaako esimerkiksi tehdä televisiomainosta nuorille, jotka ovat suurimman osan vapaa-ajastaan nenä kiinni kännykässä?

 

  1. OHJEISTA oikein – Jotta kaikilla on sama käsitys tavoitteesta, on tärkeää antaa selkeät ohjeet sisällöntuottajille, olipa kyseessä sitten mainostoimisto tai muu sisällöntuottaja.

 

  1. TRAFIKOI tarkasti – Minkälainen aineisto sopii parhaiten markkinoinnissa käytettyyn kanavaan (videot, kuvat, tekstit, huumori, tunteet)? Lyhyet ja ytimekkäät videot sopivat hyvin Snapchatiin, kun taas YouTubeen voi kehitellä vähän pidemmän mainosvideon.

 

  1. SEURAA tilannetta – Kun tavoitteet ovat halussa, on helppo seurata eri median rooleja mainonnassa sekä optimoida median käyttöä tarpeen mukaan.

 

  1. RAPORTOI tulokset – Lopuksi analysoidaan kampanja. Missä onnistuttiin? Menikö jotain pieleen? Mitä pitää ottaa huomioon ensi kerralla?

 

Tänä syksynä me puuhailemme Kreassa taas muun muassa markkinointi- ja mediasuunnitelmien parissa. Tavoitteena on kirkastaa ja uudistaa asiakasyritysten brändejä sekä parantaa tunnettuutta etenkin some-sisältöön panostamalla.

Krea

Krea on Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Tarjoamme erilaisia palveluita, kuten esimerkiksi media-, markkinointi-, ja viestintäsuunnitelmia, some-kampanjoita, tapahtumia ja tutkimuksia.

Ota yhteyttä

Ratapihantie 13, 00520 Helsinki

info@krea.fi