Luottamus ja aitous erottavat kilpailijoista

Luottamus ja aitous erottavat kilpailijoista

Elämme “post-truth ajassa”, jossa tunteilla ja mielipiteillä on enemmän valtaa kuin totuudella ja faktalla. Taustalla on myös kuluttajien käytöksen muutos. Nykypäivän kuluttaja arvostaa tunteita ja luottamusta herättäviä elämyksiä. Digitaalisen ajan brändi rakennetaan luottamuksen varaan.

Luottamus koetuksella

DigiArenassa 17.5. kuulimme brändiasiantuntija Sean Pillot de Chenecey luennon, joka käsitteli digitaalisen ajan käyttäytymistrendejä sekä brändin ja kuluttajien välistä luottamussuhdetta. Luento alkoi pohdinnalla USA:n presidentinvaaleista ja siitä, mikä lopulta ratkaisi tuloksen, faktat vai valeuutiset. Pillot de Cheneceyn mukaan nykyaikaa määrittää kuluttajien ja brändien välisen luottamuksen puute.

Tätä luottamuksen puutetta vastaan voi taistella vahvistamalla kuluttajien sitoutumista. Kuluttaja haluaa jatkuvasti nähdä jotain uutta ja mielenkiintoista. Hymyilevät kasvot ja kiillotettu pinta eivät enää riitä kiinnostuksen herättämiseen. Tämän päivän elämyksiä tuotetaan näyttämällä yritystä ja sen toimintatapoja arvoja rehellisesti ja uudesta näkökulmasta. Pillot de Chenecey kehotti kuulijoita edustamaan rohkeasti yrityksen arvoja ja tulemaan asiakkaita lähelle.

“When you have trust, everything else is easy”

Pillot de Chenecey korosti myös luottamuksen merkitystä ja käytti esimerkkinä ruokaan liittyviä tuotteita. Ostaisitko sinä ruokakaupasta tuotteen, jonka turvallisuudesta et ole varma? Tuskin.

Asiakkaat vaativat läpinäkyvyyttä ja turvallisuutta. Läpinäkyvyyttä voidaan kasvattaa esimerkiksi kertomalla tai näyttämällä, mistä kala on pyydetty tai miten putkityöt tehdään. Lisäksi moni yritys haluaa korostaa, millä tavoin se vaikuttaa toiminnallaan yhteiskuntaan. Tämä on sekä toiminnan läpinäkyvyyden lisäämistä että luottamuksen vahvistamista.

Luottamus on Pillot de Cheneceyn mukaan voimakas tunne. Asiakas perustaa ostopäätöksensä brändin luotettavuuteen ja sen luomiin mielikuviin. Kun kilpailevien tuotteiden ja palveluiden välillä on vain vähän eroja, luottamus on suuri kilpailutekijä. Pillot de Chenecey tiivisti puheenvuoronsa sanoman pääviestiin “Be trustworthy! Be authentic!”

Pillot de Chenecey on myös julkaissut kirjan “The Post-Truth Business: How to Rebuild Brand Authenticity in a Distrusting World”. Ehdoton suositus kesälukemiseksi!

Krea

Krea on Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Tarjoamme erilaisia palveluita, kuten esimerkiksi media-, markkinointi-, ja viestintäsuunnitelmia, some-kampanjoita, tapahtumia ja tutkimuksia.

Ota yhteyttä

Ratapihantie 13, 00520 Helsinki

info@krea.fi