Krean 6 vinkkiä blogin hakukoneoptimointiin

Krean 6 vinkkiä blogin hakukoneoptimointiin

Hakukoneoptimointi eli SEO (search engine optimization) on nettisivun optimointia hakukoneita varten. Näitä vinkkejä seuraamalla saat blogillesi näkyvyyttä hakutuloksissa.

 

1. Käytä ytimekkäitä pää- ja väliotsikoita blogissasi

Blogin otsikot ovat tärkeitä hakukoneoptimoinnin onnistumisessa. Hakukoneoptimointiin vaikuttavat otsikoiden sisältö sekä tyyli. Otsikot kannattaa ryhmitellä käyttämällä pää- ja väliotsikoita. Pääotsikon muotoilussa pitäisi olla valittuna verkkosivun tyylitiedoston otsikkotyyli h1 (heading 1).

Otsikkohierarkiasta pääotsikko on hakukoneiden kannalta tärkein, ja siksi sen tulisi sisältää myös blogipostaukseen liittyviä avainsanoja. Esimerkiksi jos kirjoitat hakukoneoptimoinnista, varmista, että sana ”hakukoneoptimointi” on pääotsikossa. Väliotsikoissa kannattaa käyttää ainakin h2-tason (heading 2) tyyliä. Google lukee h2-otsikoita tärkeysjärjestyksessä, joten niidenkin pitäisi sisältää blogipostauksen avainsanoja. Varmista otsikoiden sopiva pituus: parhaiten optimoitu otsikko on lyhyen ytimekäs ja kiteyttää postauksen aiheen.

 

2. Viljele avainsanoja sisällön mukaan

Lähes koko hakukonemaailma perustuu avainsanoihin, ja se pätee myös blogia kirjoittaessa. Monet saattavat erehtyä, että käyttämällä avainsanoja sivuille halutaan ohjata mahdollisimman paljon vierailijoita, mutta kyse on siitä, että sivulle yritetään  saada nimenomaan oikeantyyppisiä vierailijoita. Avainsanat tulisi laatia blogin sisällön mukaan, siksi niitä olisi hyvä näkyä otsikon lisäksi ainakin kaksi kertaa myös leipätekstissä. Avainsanat on hyvä muistaa sijoittaa huolellisesti blogi-postaukseen kuten otsikkoon, itse tekstiin ja metadataan. Yksi yleisimmistä hakukoneoptimoinnin virheistä on kuitenkin avainsanojen liika käyttö. Määrä ei korvaa laatua.

 

3. Kohdenna sisältösi

Suurimmalle osalle bloggaajista lukijamäärän kasvattaminen on tärkeä tavoite. Tähän on olemassa monia keinoja, joista laadukas ja lukijoita kiinnostava sisältö on luonnollisesti erittäin tärkeää. Ennen kuin lähdet kirjoittamaan blogia, mieti kenelle tuotat sisältöä ja mikä on blogisi kohderyhmä. Muista, että teksti tulee kirjoittaa lukijalle. Jotta hakukone osaa ohjata lukijan juuri sinun sisältösi pariin, sen tulee ymmärtää tekstin tarkoitus.

Hakukoneoptimoidun sisällön tuottaminen ei ole rakettitiedettä, vaan pikemminkin tekstinkäsittelyä ja yksityiskohtien huomiointia. Kirjoittaessa tulee tarkkailla myös tekstin pituutta. Optimaalinen pituus on 300-500 sanaa. Tekstissä tulisi olla riittävästi sisältöä, mutta sen pituuden tulisi olla sopivan lyhyt, ettei lukijan kiinnostus häviä.

 

4. Nimeä kuvat avainsanoilla

Hakukoneet eivät itse ymmärrä millaisia kuvat ovat ja mitä ne sisältävät, joten kuvien kuvatekstit ja kuvaukset ovat tärkeitä. Tarkasti ja huolellisesti suunniteltu kuvateksti auttaa hakukoneita ohjaamaan haluamiasi kävijöitä sivuillesi. Kuvatekstin tulisi olla selkeä ja ytimekäs, ja siinä pitäisi tulla selvästi esille kuvan tarkoitus. Jos kuvassa ei ole lainkaan otsikkoa tai kuvausta, sitä ei löydy esimerkiksi Google-kuvahaun kautta. Kuvien yhteydessä käytettävien sanojen tulee soveltua hyvin myös avainsanoiksi hakukoneissa.

 

5. Kiteytä postauksesi idea metatekstiin

Metateksti on Googlen hakutuloksissa näkyvä lyhyt teksti, joka kiteyttää postauksen idean. Tällä saadaan lukijan kiinnostus heräämään, ja mahdollisesti hänet ohjattua myös sivulle lukemaan tekstin. Blogipostaukselle pitää antaa hyvä metateksti hakukoneoptimointia varten. Metateksti toimii myös usein blogitekstin ingressinä.

hakukonetulokset

Jos olet tehnyt sivusi WordPress-työkalulla, metateksti muokataan sivun loppuosan kohdassa ”Snippet preview”. WordPress kertoo väripalkin ja vinkkien avulla otsikon ja metatekstin laadun hakukoneoptimoinnin näkökulmasta. Metatekstin tulisi sisältää myös avainsanoja blogipostauksesta hakukoneoptimointia varten.

wordpress_snippet

6. Varmista sivusi latausnopeus ja mobiilioptimointi

Bloggaajat ja verkkosivujen ylläpitäjät eivät usein ymmärrä ottaa huomioon sivun latausnopeutta, vaikka se parantaa sivuston käyttökokemusta ja vaikuttaa hakukoneoptimointiin. Oletko koskaan avannut sivua, joka latautuu hitaasti? Jaksatko odottaa vai siirrytkö mieluummin seuraavalle sivulle? Nopeus on valttia, eikä tarvitse menettää malttia.

Monet ihmiset selaavat nykyään sosiaalista mediaa ja nettisivuja mobiililaitteilla, joita on maailmassa jo jopa 2,5 miljardia. Tämän takia sivujen tulisi olla mobiilioptimoituja.

Näitä vinkkejä noudattamalla tavoitat enemmän lukijoita blogillesi. Ei muuta kuin hakukoneoptimoimaan!

Krea

Krea on Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Tarjoamme erilaisia palveluita, kuten esimerkiksi media-, markkinointi-, ja viestintäsuunnitelmia, some-kampanjoita, tapahtumia ja tutkimuksia.

Ota yhteyttä

Ratapihantie 13, 00520 Helsinki

info@krea.fi