Krea järjesti kahvintuoksuisen somekoulutuksen

Krea järjesti kahvintuoksuisen somekoulutuksen

Kahvi ja some. Kaksi tärkeää asiaa monen ihmisen elämässä. Mutta mitäpä jos ne yhdistettäisiin ja siitä vielä oppisi jotakin?

Krea suunnitteli ja toteutti somekoulutuksen Haaga-Helian myynnin opiskelijoille. Tavoitteena oli jakaa sosiaalisen median osaamista ja ammattitaitoa rennolla otteella. Someaiheen pariin innostettiin kofeiinin voimalla, ajankohtaan sopivasti kansainvälisenä kahvipäivänä. Luvassa oli siis erinomaisia palkintoja yleisölle: kahvia ja kunniaa.

Päämääränä oli toteuttaa koulutuspäivä onnistuneesti, jotta vältyttäisiin ylimääräisiltä kommelluksilta. Jaoimme vastuut Krean tiimien välillä – toinen tiimi keskittyi teoriaosuuteen ja toisen tiimin vastuulla oli kilpailujen vetäminen ja visuaalisen ilmeen luominen. Ajankäytössä ilmeni pieniä ongelmia, sillä aikataulutus petti ja koulutus eteni ennakoitua nopeammin.

Krean opiskelijat
Somekoulutuksen järjestäneet Krean opiskelijat

Leikkimielistä kilpailua

Koulutus sisälsi sosiaalisen median ammattikäytön perusteita, asiantuntijabrändäystä ja social sellingiä. Ohjelma näytti kiinnostavan kovasti myynnin opiskelijoita, sillä kännykät pysyivät visusti taskuissa. Teoriaosuuden jälkeen opiskelijoiden osaamista testattiin leikkimielisen Kahoot!-tietovisan avulla. Kahoot! on pelillinen oppimisympäristö verkossa. Voittajalle oli luvassa kahviteemaan sopiva palkinto, mikä herätti opiskelijoiden kilpailuvietin ja innosti heitä pelaamaan.

Kahoot!-tietovisan jälkeen ohjelmaan oli suunniteltu Instagram-kilpailu, jossa opiskelijaryhmät saivat tehtäväkseen luoda Instagram-mainoksen Valion Eila Latte -maitokahvijuomalle. Tavoitteena oli luoda tuotteen ympärille mielenkiintoinen postaus kuvan, kuvatekstin ja hashtagien avulla.

Kahoot!
Opetusmenetelmänä hyödynnettiin Kahoot!- tietovisaa

Mainetta ja kunniaa

Valmiista tuotoksista löytyi niin hauskoja, luovia kuin visuaalisiakin mainoskuvia. Jokainen ryhmä esitteli luokalle kuvansa ja idean sen takana. Sen jälkeen Krean opiskelijat valitsivat voittajan. Arviointikriteereinä olivat luovuus, värit, toteutus sekä kuvateksti ja siihen sisältyvät hastagit. Voittajaksi valikoitui ryhmä, joka oli kiteyttänyt kuvaan hienosti ideansa. Lisäksi kuvateksti sopi kuvaan ja kruunasi koko postauksen. Voittajat saivat palkinnokseen mainetta ja kunniaa sekä Espresso Housen lahjakortit. Ryhmän luoman postauksen löydät Krean Instagramista @krea_haagahelia.

Koulutus oli onnistunut, ja siitä opiskelijat antoivat hyvää palautetta kyselylomakkeen avulla. Erilaisten opetusmenetelmien käyttö, kuten Kahoot!-tietovisa ja perinteinen luennointi tekivät koulutuksesta innostavan ja monipuolisen. Vaikeinta koulutuksen suunnittelussa oli ottaa huomioon kaikkien mielipiteet, sillä mukana oli 12 Krean opiskelijaa. Vaikka ajankäyttö ja koulutuksen suunnittelu aiheuttivatkin ongelmia, kokonaisuus oli menestyksekäs ja myynnin opiskelijat lähtivät luokasta viisaampina.

Voittajakuva
Voittajaryhmän tuotos: The royalty of coffee #eilalatte #checkmate #internationalcoffeeday

3 vinkkiä somekoulutuksen järjestämiseen:

1. Huolellinen suunnittelu

Sisällön rajaaminen ja tarkka aikataulutus ovat tarpeen. Luo aiheen ympärille kiinnostava teema pitääksesi opiskelijoiden mielenkiinnon yllä.

2. Kenraaliharjoitus

On tärkeää käydä koulutus läpi ennen ajankohtaa, jotta vältytään ylimääräiseltä työltä ja stressiltä.Testaa tekniikka ja käy roolit läpi etukäteen varmistaaksesi koulutuksen sujuvuuden.

3. Erilaiset opetusmenetelmät

Ihmiset oppivat eri tavoin, joten jokainen on muistettava ottaa yksilönä huomioon. Käyttämällä monipuolisia opetusmenetelmiä varmistat, että jokainen sisäistää aiheen parhaalla mahdollisella tavalla.

Krea

Krea on Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Tarjoamme erilaisia palveluita, kuten esimerkiksi media-, markkinointi-, ja viestintäsuunnitelmia, some-kampanjoita, tapahtumia ja tutkimuksia.

Ota yhteyttä

Ratapihantie 13, 00520 Helsinki

info@krea.fi