Huoli kyberturvallisuudesta ja vinkit hakukoneoptimointiin sisällöntuotannossa

Huoli kyberturvallisuudesta ja vinkit hakukoneoptimointiin sisällöntuotannossa

Krealaiset kävivät tutustumassa DigiArena Helsinki 2018 -tapahtuman mielenkiintoisiin seminaareihin. Ohessa tärkeimpiä havainnointejamme kyberturvallisuuteen ja hakukoneoptimointiin liittyen.

Miksi yritysten kannattaa panostaa kyberturvallisuuteen?

Tietoturvayritys Cyberwatchin toimitusjohtaja Aapo Cederberg piti workshopin kyberturvallisuudesta yrityksen markkinoinnissa. Esityksessään hän nosti esille, etteivät myynti ja markkinointi ole mitään ilman ostajan luottamusta. Sosiaalisen median rooli luottamuksen luomisessa on merkittävä. Esimerkkinä tästä on Facebook, joka sosiaalisen median kanavista nauttii tällä hetkellä vähiten luottamusta hiljattain ilmi tulleen tietovuodon takia. Toisaalta tällaiset asiat unohtuvat nopeasti, ja etenkin isot toimijat kestävät kyberturvallisuusuhkia pieniä paremmin.

Sosiaalinen media ei kuitenkaan ole ainoa paikka, jossa kyberturvallisuus on uhattuna. Etenkin suuryritykset ovat jatkuvasti kyberhyökkäysten kohteena. Amerikkalaisen Accenturen teettämän tutkimuksen mukaan kyberuhkien aiheuttamat kulut ovat merkittävät, vuositasolla jopa miljoona euroa. Niin pienten kuin suurtenkin yritysten kannattaa siis panostaa kyberturvallisuuteen, sillä kyberhyökkäykset voivat tulla todella kalliiksi ja aiheuttaa muutakin vahinkoa.

Miten hakukoneoptimointi hyödyttää sisällöntuotannossa?

”Hakukoneoptimointi on monelle mystinen ala. Se on myös muuttunut merkittävästi sen reilun 20 vuoden aikana, jolloin hakukoneoptimointi on ollut osa markkinointia”, luennoi digimarkkinointiyritys Kuuki Marketing Labsin toimitusjohtaja Tomi Kaitarinne. Hänen mukaansa tehokas avainsanojen yhdistely verkkosivujen sisällöntuotannossa tuo nykyään merkittävää kilpailuetua, kun vielä parikymmentä vuotta sitten riitti, että Googlesta löysi hakemansa yhdellä hakusanalla.

Nykypäivänä sivustojen optimointi mobiililaitteille on tärkeää, sillä Googlesta haettu sisältö näytetään useimmiten mobiililaitteilla hyödyntäen käyttäjän sijaintia. ”Google toimii ’mobile first’ -periaatteella”, kertoo Kaitarinne. Jos verkkosivustoasi ei ole testattu toimivaksi mobiililaitteilla, ei sivuja löydy myöskään Googlen hakukoneen kautta.

Hakukoneoptimoinnista on siis paljon hyötyä verkkosivujen sisällöntuotannossa. Poimi tästä vielä Tomi Kaitarinteen vinkit, miten sivustosi saa Googlen hakutuloksissa näkyvyyttä:

  1. Sisältö on mielenkiintoista ja uniikkia
  2. Sisältö on hyvin jäsennelty
  3. Sisältö kerää laadukkaita hakusanayhdistelyjä

Krea

Krea on Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Tarjoamme erilaisia palveluita, kuten esimerkiksi media-, markkinointi-, ja viestintäsuunnitelmia, some-kampanjoita, tapahtumia ja tutkimuksia.

Ota yhteyttä

Ratapihantie 13, 00520 Helsinki

info@krea.fi