Henkilöbrändi: asiantuntijasta vaikuttajaksi

Henkilöbrändi: asiantuntijasta vaikuttajaksi

Tutustuimme Kreassa henkilöbrändäämisen uuteen oppaaseen Henkilöbrändi: asiantuntijasta vaikuttajaksi (2017).  Kirjan on kirjoittanut kolme henkilöbrändäyksen ammattilaista, jotka kaikki ovat omien alojensa vaikuttajia.

Jarkko Kurvinen on markkinointitoimisto Plutonin perustaja, tietokirjailija ja mielipidejohtajuuden rautainen ammattilainen.  Tom Laine on ”LinkedInin verkostoitunein suomalainen” ja sosiaalisen median rekrytoinnin kouluttaja. Ville Tolvanen on taas suomalaisen liike-elämän digitalisaation sanansaattaja ja Digitalist-verkoston perustaja.

Nostimme Jarkon, Tomin ja Villen kirjasta kahdeksan erinomaista vinkkiä:

1. Ole merkittävä

Merkittävien ihmisten mielipiteet ja näkemykset kiinnostavat. Älä seuraa muiden tekemiä polkuja, vaan raivaa omasi ja jätä jälkesi.

2. Kerro tarina

Tarina on paras keino vaikuttaa ihmisiin. Tarinat kiehtovat ja luovat tunteita. Tunteet auttavat meitä myös muistamaan paremmin. Muistilistat unohtuvat, hyvä tarina ei koskaan.

3. Luo luottamusta

Ihmisiä auttamalla luot itsellesi luottamusta. Ihminen muistetaan siitä, millaista arvoa hän tuottaa muille. Mitä arvokkaampi olet kohderyhmällesi, sitä parempi kuva sinusta välittyy eteenpäin.

4. Ole inhimillinen

Liika täydellisyys tekee ihmisestä teflonia, jolloin hänestä on vaikea saada kiinni ja häneen on mahdotonta samastua. Pienet säröt ja virheet tekevät ihmisestä inhimillisen ja samalla mielenkiintoisen.  Muista, että liika itsekehu voi helposti vaikuttaa narsismilta.

5. Tunnista kohderyhmäsi

Päämäärä ei saa kadota matkan varrella. Älä tarjoa kaikille kaikkea, vaan keskity omaan kohderyhmääsi, johon haluat vaikuttaa.

6. Näe tulevaisuutesi

Pidä itselläsi selkeä visio siitä, mihin olet menossa ja miten sinne mennään.  Jos kuuntelee liikaa muiden menestystarinoita, voi oma tarina unohtua.

7. Ole johdonmukainen

Älä uudista itseäsi joka viikko. Ole johdonmukainen kaikessa viestinnässä ja markkinoinnissa. Muista linkittää itseäsi kiinnostavat asiat tulevaisuutesi visioon.

8. Ole oma itsesi

Älä rakenna kuvaa superihmisestä, vaan ole oma itsesi.  Anna persoonallisuutesi näkyä, niin erotut joukosta ja teet omista näkemyksistäsi merkitykselliset.

Kaikista tärkeintä henkilöbrändäyksessä on miettiä ja haastaa omaa käsitystään itsestään. Mitä arvoja edustaa? Mitä haluaa saavuttaa? Mitkä ovat tärkeimmät asiat elämässä?

Tilaa kirja täältä ja luo brändisi!

Lue täältä myös Katleena Kortesuon ja Heli Sirkiän vinkit henkilöbrändin luomiseen: Henkilöbrändin rakennus – viisi vinkkiä

Krea

Krea on Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Tarjoamme erilaisia palveluita, kuten esimerkiksi media-, markkinointi-, ja viestintäsuunnitelmia, some-kampanjoita, tapahtumia ja tutkimuksia.

Ota yhteyttä

Ratapihantie 13, 00520 Helsinki

info@krea.fi