Vinkit, joilla luot teknologisesta sisällöstä mielenkiintoista

Vinkit, joilla luot teknologisesta sisällöstä mielenkiintoista

Teknologisten sisältöjen suunnitteleminen ja tuottaminen saattaa tuntua aluksi hankalalta. Varsinkin jos aihe tuntuu itselle kaukaiselta. Tästä ei kannata kuitenkaan ottaa ylimääräistä stressiä – niche-aiheesta saattaa olla jopa helpompi suunnitella ja rakentaa sisältöä, kuin jostakin ympäripyöreästä aiheesta. Tärkeää on kuitenkin jatkuvasti kysyä itseltään, miten luotu sisältö palvelee ja antaa lisäarvoa halutulle kohderyhmälle.

Olemme laatineet viiden kohdan vinkkilistan, jolla saat ylläpidettyä lukijan mielenkiinnon ja luotua uskottavuutta sisältöösi. Sisältö on onnistunutta silloin, kun se antaa lukijalle lisäarvoa. Lukija myös sitoutuu todennäköisemmin esimerkiksi seuraamaan tai jakamaan sisältöäsi, mikäli se on mielenkiintoista.

Viiden kohdan vinkkilista – näin onnistut!

1. Ole uskottava: Teknologia-aiheisia sisältöjä ei voi tuottaa oman mielipiteen tai mututuntuman pohjalta. Sinun ei kuitenkaan tarvitse olla teknologiafani tehdäksesi uskottavaa sisältöä, vaan voit rakentaa uskottavuutta esimerkiksi haastattelemalla asiantuntijoita tai perustelemalla tietosi faktoilla.

2. Havainnollista: Jotkin teknologiset aiheet saattavat tuntua lukijasta hämmentäviltä tai niiden mittasuhteet eivät tule lukijalle ilmi. Tällöin kannattaa käyttää hyödyksi vertauskuvia, jotka auttavat lukijaa ymmärtämään ja hahmottamaan kyseistä asiaa. Ei siis kannata kertoa pelkästään järjestelmäkameran megapikseli- ja resoluutiotarkkuuksia numeroina, vaan pyrkiä myös havainnollistamaan tätä esimerkiksi vertaamalla edellisen vuoden malliin.

3. Käytä huumoria: Teknologisen sisällön ei tarvitse olla kuivaa tai tasapaksua. Sisältöön on jopa suositeltavaa sisällyttää huumoria, koska se auttaa mielenkiinnon ylläpitämistä ja saa muutkin kiinnostumaan sisällöstä. Huumori on kuitenkin vaikea laji, eikä sitä tule käyttää miten sattuu. Itse teknologiasta ei ole siis tarkoitus tehdä naurunalaista, vaan saada ripoteltua huumoria esimerkiksi haastattelutilanteisiin tai editointiin.

4. Osallista: Osallistaminen on oiva tapa sitouttaa esimerkiksi somejulkaisujen kommenttipalstoilla, arvonnoissa tai kilpailuissa. Kannattaa hyödyntää mahdollisuus, että aiheesta tietäjiä ja sitä harrastavia löytyy paljon. Useat teknologian harrastajat haluavatkin saada äänensä kuuluviin, minkä vuoksi on tärkeää antaa heille tämä mahdollisuus.

5. Tiivistä: On tärkeää esittää asiat selkeästi, mutta ytimekkäästi. Jos päädyt esimerkiksi kuvaamaan videota tai tekemään blogia, muista pitää punainen lanka alusta loppuun ja esittää aihe yhdestä näkökulmasta.

Pysy ajan hermolla ja viihdytä!

Ottamalla kopin näistä vinkeistä pystyt oikeastaan tekemään mistä vain aiheesta mielenkiintoista ja viihteellistä sisältöä. Ratkaisevat asiat niin Krean kursseilla kuin sisällöntuottamisessakin on kiinnostuksesi ja asenteesi aihetta kohtaan. Vaikka aihe ei olisi itselle niin mielenkiintoinen, tärkeintä on kuitenkin positiivinen asenne – kaikki on loppupeleissä kiinni vain itsestä.

Moni meistä on noviisin tasolla teknologian suhteen, ja ainoa kosketus teknologiaan on jokapäiväinen Teams-palaveri. Se ei kuitenkaan tarkoita, ettei aiheeseen perehtymällä ja hyvin asennoitumalla pysty tuottamaan sisältöä teknologiasta. Teknologia ympäröi jokapäiväistä elämäämme, joten kannattaa pitää itsensä ajan hermolla teknologian muovaamassa maailmassa. Internet on täynnä erilaisia lähteitä, joihin on koottuna yleistä tietoa teknologiasta. Voit kehittää teknologiatietämystäsi esimerkiksi liittymällä teknologian harrastajien keskustelufoorumeille, tai lukemalla ajankohtaisia teknologiauutisia.

Näin me sen teimme

Tänä keväänä saimme Kreaan Finnkinolta toimeksiannon, jossa meidän tuli suunnitella ja tuottaa heille videomateriaalia sekä sosiaalisen median sisältöjä. Sisältöjemme tuli kohdentua tietylle kohderyhmälle, joka meidän tapauksessamme oli teknologian harrastajat.

Projektin alussa oli tärkeää lähteä selvittämään kyselyiden avulla, miten kohderyhmä käyttäytyy ja minkälaisia sisältöjä se seuraa. Näin ymmärsimme kohderyhmää ja pystyimme luomaan aidosti kiinnostavaa sisältöä. Kyselyiden tulosten perusteella tuotimme teknologiafaneille suunnattuja somepäivityksiä, videoita sekä tietovisan. Näin todistimme, että kuka tahansa pystyy tekemään teknologiasta mielenkiintoista sisältöä.

Jos et tiedä mistä aloittaa, aloita vaikka tästä.

Tekijät:

Niko Vehmaanperä
Jaa artikkeli:

Krea

Krea on Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Tarjoamme erilaisia palveluita, kuten esimerkiksi media-, markkinointi-, ja viestintäsuunnitelmia, some-kampanjoita, tapahtumia ja tutkimuksia

Luova toimisto Krean brändikäsikirja

Krea.fi-saavutettavuusseloste

Ota yhteyttä

Ratapihantie 13, 00520 Helsinki

info@krea.fi