Markkinointikoordinaattorin My Day

Markkinointikoordinaattorin My Day

Kiinnostaako ura markkinoinnin parissa? Mietitkö, mitä esimerkiksi markkinointikoordinaattori todella tekee päivät pitkät? Entä miten alalle pääsee? Jatka lukemista, tästä postauksesta saat varmasti hyödyllisiä vinkkejä!

Blogia varten on haastateltu Mariaa, 26-vuotiasta tradenomiopiskelijaa, joka suorittaa tutkintoaan monimuotototeutuksena Haaga-Helian ammattikorkeakoulussa. Urasuunnitelmien vuoksi hän on valinnut suuntautumiseksi markkinoinnin.

”Monimuotototeutus on mielestäni loistava valinta, koska töiden tekeminen onnistuu täysipäiväisesti opiskelujen ohella. Tällä hetkellä työskentelen markkinointikoordinaattorina urheilu- ja vapaa-ajan brändien parissa, ja työnantajani yksi alansa tärkeimmistä maahantuojista”, kertoo Maria.

 

Miten päädyit markkinointikoordinaattoriksi?

”Olen puuhaillut erilaisten markkinointia sivuavien tehtävien parissa jo pidempään, mutta vuosi sitten tuntui siltä, että halusin saada hieman lisää haasteita ja vastuuta. Niinpä päädyin työnhaun pariin. Alun perin hain nykyisestä konsernista toista työtehtävää hieman vastaavalla nimikkeellä, mutta hr-päällikkö oli sitä mieltä, että soveltuisin parhaiten nykyiseen pestiin. Hän kysyikin, saako laittaa hakemukseni eteenpäin, ja niin asiat lähtivät rullaamaan”, Maria muistelee.

Ensimmäinen vinkki: Hae rohkeasti vaativimpiinkin tehtäviin, vaikka et ehkä täyttäisikään kaikkia vaadittuja kriteerejä. Koska haet markkinointialan paikkaa, osaat toivottavasti tuottaa keskivertoa kelvollisempaa tekstiä. Rustaa niin tykki hakemus, että pääset työhaastatteluun ja laita sitten persoonasi peliin. Tällä alalla harva työnantaja etsii tyyppiä, joka on yhtä kiinnostava kuin lattiamatto, oli hän sitten kuinka lahjakas tahansa.

 

Mitä työtehtäviisi kuuluu?

”Aloittaessani nykyisessä tehtävässäni vuosi sitten olin ainakin jälkeenpäin ajatellen täysi untuvikko. Oman asenteen ansiosta ja organisaatiomuutosten takia olen kuitenkin saanut huikean määrän vastuuta ja oppinut enemmän kuin olisin ikinä uskonut.”

”Tällä hetkellä vastaan Brand Managerien tuella kaikkien talon brändien markkinointitoimenpiteistä, eli työnkuvani on todella laaja. Työtehtävät vaihtelevat paljonkin riippuen siitä, kuinka kiireistä aikaa vuosikellon mukaan eletään. Näin kesän korvalla on käynnissä myyntikauden vaihdos, mikä aiheuttaa ei-niin-hallittua kaaosta ainakin omalla työpöydälläni”, Maria kertoo.

Vinkki numero 2: Kysy ja kyseenalaista, yritä, ole oma-aloitteinen, äläkä pelkästään täytä odotuksia, vaan ylitä ne. Usein sanonta ”Fake it ’til you make it” pitää kutinsa!

Markkinointikoordinaattorin my day

Mitkä ovat pahimmat mokasi ja mitä opit niistä?

”Huolimatta siitä, että en ole vielä jäänyt kuukaudeksi sairaslomalle häpeämään silmiä päästäni, on matkaan mahtunut erinäisiä komplikaatioita, joista en ole järin ylpeä…”

”Useimmat mokat olisivat vältettävissä sillä, että keskittyisi yhteen asiaan kerrallaan. Kerran lähetin epähuomiossa kaksi mainosaineistoa ristiin ja Golf-lehteen tarkoitettu mainos meinasi päätyä juoksulehteen ja päinvastoin.”

”Syksyllä onnistuin viivästyttämään kuvauspäivää kahdella tunnilla, sillä saapuessani kuvauspaikalle totesin, että olen unohtanut kuvattavat vaatteet toimistolle.”

”Oma suosikkimokani tapahtui nyt alkuvuonna, kun totesin heti tärkeän asiakaspalaverin alussa, että olen valmistautunut aivan väärään tapaamiseen. Olin työstänyt erittäin vakuuttavan presentaation, joka muuttui sekunneissa aivan hyödyttömäksi. Onneksi oma puheenvuoroni ei ollut ensimmäisenä, joten sain 15 minuuttia aikaa kyhätä omassa päässäni jonkinlaisen hataran esityksen kasaan. Aloitin sanomalla, että minun vuorollani ei tarvitse kalvosulkeisia katsella ja loppujen lopuksi sain vakuutettua asiakkaan niin hyvin, että yhteinen sävel löytyi ja saimme hyvät kaupat aikaiseksi.”

”Tärkeintä on säilyttää hermot ja itsevarmuus haastavissa tilanteissa. Kaikki mokaavat, eikä elämä lopu pieniin virheisiin. Kunhan myöntää omat töppäyksensä reilusti, eikä lähde selittelemään, niin asiat saa hieman helpommin anteeksi”, Maria kertoilee.

Jaa artikkeli:

Krea

Krea on Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Tarjoamme erilaisia palveluita, kuten esimerkiksi media-, markkinointi-, ja viestintäsuunnitelmia, some-kampanjoita, tapahtumia ja tutkimuksia

Luova toimisto Krean brändikäsikirja

Ota yhteyttä

Ratapihantie 13, 00520 Helsinki

info@krea.fi