Eka keikka opetti vaikuttajamarkkinointia

Eka keikka opetti vaikuttajamarkkinointia

Luova toimisto Krea ja Johannes ‘’Hatsolo’’ Hattunen aloittivat vaikuttajamarkkinoinnin yhteistyön syksyllä 2020. Tuloksena syntyi Eka keikka -kampanja aina suunnittelusta lopputulokseen asti.

Meidän Krean opiskelijoiden tavoitteena kurssilla oli oppia luovaa konseptisuunnittelua käytännön yritysprojektissa. Kun saimme tietää pääsevämme projektiin mukaan kurssin alussa, fiiliksemme olivat odottavat ja innokkaat.

Eka keikka -kampanja edistää kevytyrittäjyyttä

Eka keikka -kampanja on Luova toimisto Krean sekä sarjayrittäjä ja vaikuttaja Johannes ”Hatsolo” Hattusen yhteistyössä toteuttama vaikuttajamarkkinoinnin projekti, jonka tavoitteena on kannustaa nuoria toteuttamaan omia unelmiaan kevytyrittäjinä.

Kampanjassa viisi nuorta palkattiin yhdeksi päiväksi työskentelemään Hatsolon kanssa. Työtehtävinä oli tarjolla somettajan, kuskin, sisustajan, TikTok-valmentajan ja stylistin roolit.

Vaikuttajamarkkinoinnin konseptisuunnittelua

Luovan konseptisuunnittelun kurssilaisina meidän tehtävämme oli luoda kampanjalle ja koko vaikuttajamarkkinoinnin yhteistyölle kohderyhmää koskettava konsepti. Hatsolon toiveena oli, että toisimme kampanjaan ”punkkia”.

Tämä tarkoitti, että meidän tulisi luoda kampanjasta rajoja rikkova ja mielenkiintoinen. Kohderyhmän tulisi samaistua kampanjaan ja rohkaistua hakemaan mukaan keikkoihin. Krean tavoite vaikuttajayhteistyölle on kannustaa nuoria yrittäjyyteen Hatsolon innostavan persoonan siivittämänä.

Kun tarvittava taustaymmärrys tavoitteista oli hankittu, meidän oli aika siirtyä suunnittelun pariin. Määritimme aluksi kampanjalle kohderyhmän, jonka pohjalta aloimme rakentaa pala palalta konseptia erottuvaksi. Opimme, että konseptin tarkoitus on pitää kampanja yhtenäisenä. Se on tavallaan punainen lanka, joka kulkee mukanamme koko kampanjan läpi.

Luova konsepti kampanjalle valittiin yhdessä

Kurssi oli jaettu seitsemään projektiryhmään, joilla oli kaikilla oma projektipäälikkö, kuten oikeissa mainostoimistoissa. Loimme projektiryhmissämme kampanjakonseptit, ja valmentajat tekivät esikarsinnan.

Äänestimme yhdessä parhaan konseptin kampanjaamme. Päädyimme valitsemaan ”What is your dream?” -ehdotuksen. Tällä konseptilla halusimme korostaa, että hakijat voivat keikkojen avulla ottaa askeleen kohti omia unelmiaan.

Seuraavaksi ideoimme projektiryhmissä ehdotukset kampanjan visuaalisesta konseptista. Päädyimme lopulta unelmia symboloivaan pastelliseen pilvitaustaan, Hatsolon käyttämään punaiseen tekstiväriin sekä graffiti-tyyliseen fonttiin.

Luova_toimisto_Krean_kampanjakuvat_Eka_keikka

Luovasta suunnittelusta sisällöntuotantoon

Tiimeissä muotoilimme jokaiselle keikalle konseptia vastaavan erottuvan Insta-postauksen, jonka tavoite oli rohkaista nuoria lähettämään työhakemuksensa Hatsololle.

Opiskelijamme loivat visuaalisen työkalun avulla punkkia huokuvat graffiti-tekstit kuviin. Jokainen kuva, video tai story julkaistiin Hatsolon ja Luova toimisto Krean Instagramissa rekrypostausten yhteydessä. Eka keikka -kampanjan käynnistyttyä tehtävämme oli luoda Krean omiin kanaviin materiaalia kampanjasta.

Viimeinen tehtävämme oli suunnitella ja tuottaa blogitekstit keikoista Hatsolon blogiin. Keräsimme keikkojen jälkifiiliksiä Hatsololta ja keikkalaisilta lähettämällä heille haastattelukysymyksiä. Tämä auttoi meitä luomaan autenttisen kuvan siitä, mitä keikoilla tapahtui ja mitä tunteita keikka tekijöissään herätti.

Luova toimisto Krea ja Hatsolo toteuttivat unelmia: 5 mahtavaa yrittäjyystarinaa

Kaikki hyvä loppuu aikanaan, kuten myös tämä projekti. Keikkoihin rekrytoitiin loistavat tyypit, ja keikat onnistuivat hyvin. Keikkalaisten tarinat voit lukea Hatsolon blogista.

Projektista selviydyttiin vahvan tiimityön voimalla. Haasteita ja muutoksia tuli paljon, mutta niihin oli sopeuduttava. Tämä antoi hyvää kokemusta aidosta työelämästä.

Opimme projektin myötä hurjasti visuaalisesta konseptisuunnittelusta. Huomasimme, kuinka paljon projekti elää omaa elämäänsä suunnitelman ohella. Opimme myös, että hyviä ideoita tulee projektin aikana paljon, mutta vain pieni osa päätyy käytäntöön – ja tämä on olennainen osa luovan työn luonnetta.

Projekti auttaa meitä opiskelijoita toteuttamaan luovaa kampanjasuunnittelua sekä hyödyntämään kaikkea opittua tulevissa töissämme.

Jos haluat tietää tarkemmin, mitä saimme aikaiseksi, lue myös vaikuttajamarkkinoinnin yhteistyöstämme kertova referenssitarina.

 

Jaa artikkeli:

Krea

Krea on Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Tarjoamme erilaisia palveluita, kuten esimerkiksi media-, markkinointi-, ja viestintäsuunnitelmia, some-kampanjoita, tapahtumia ja tutkimuksia

Luova toimisto Krean brändikäsikirja

Krea.fi-saavutettavuusseloste

Ota yhteyttä

Ratapihantie 13, 00520 Helsinki

info@krea.fi