Rohkeaa tapahtumasuunnittelua G Beauty Labille

Rohkeaa tapahtumasuunnittelua G Beauty Labille

Krean syksy on kulunut lukuisien yritysprojektien parissa. Aidot projektit tarjoavat opiskelijoille kokemuksia, haasteita sekä mahdollisuuksia. Toimeksiantoja yhdistää usein tarve luoville ja rohkeille ideoille. Tänä syksynä teimme luovaa suunnittelua muun muassa kosmetiikka-alalla toimivalle G Beauty Labille, joka valmistaa ekoglittereitä ja magneettiripsiä. Mutta miten luovat ideat syntyivät?

Kuinka suunnitella erottuva tapahtuma?

Meidän tehtävänämme oli suunnitella G Beauty Labille houkutteleva tapahtuma, johon kutsuttaisiin somekanavista tunnettuja vaikuttajia. Kilpailu kosmetiikka-alalla on todella kovaa, joten projekti oli haastava toteuttaa. Kuinka saada somevaikuttajat kiinnostumaan juuri G Beauty Labista? Kuinka suunnitella unohtumaton ja erottuva tapahtuma?

1. Lue case -tarinoita

Luimme case-tarinoita ja tapahtumaesimerkkejä eri toimialoilta ja yrityksiltä. Esimerkit auttoivat herättelemään luovuuttamme, ja saimme niistä inspiraatiota. Mietimme, millaiset asiat sopivat G Beauty Labin yrityspersoonaan, ja kehitimme idean Hollywood-teemasta. Kurssin edetessä ideoimme teeman ympärille sopivaa ohjelmaa, kuten leikkimielisen kauneuden Oscar-palkintojen jakamisen, kuppikakkubuffetin ja valoshown.

2. Pyydä mielipiteitä muilta

Kysyimme mielipidettä kehittämästämme konseptista myös eräältä tunnetulta bloggaajalta. Hän auttoi meitä konseptin hiomisessa oikeaa kohderyhmää varten. Tunnilla myös vieraili vaikuttajamarkkinoinnin ammattilaisia Hypementiltä, joten saimme hyviä vinkkejä konseptin suunnitteluun alan huipuilta.

3. Ota muutama askel taaksepäin

Ideat tulevat harvoin pakottamalla, joten tuntien aikana keskityimme usein ideoinnin sijasta tapahtuman visuaaliseen suunnitteluun.  Harjoittelimme paljon Adobe Illustratorin käyttämistä ja teimme tapahtumakutsulle designin sekä teemaan liittyvän illustraation. Parhaat ideat saimme junamatkalla kuunnellessa musiikkia tai sängyssä juuri ennen nukahtamista. Myös kuvien ja elokuvien katselu herätteli meissä luovia ideoita.

4. Uskalla ajatella eri tavalla ja ole rohkea

Somevaikuttajat saavat nykyään paljon lahjoja ja kutsuja tapahtumiin. Lahjojen ja tapahtumien täytyy olla erottuvia ja yllättäviä, jotta niistä kiinnostutaan, ja jotta niistä halutaan jakaa sisältöä somekanavissa. Etenkin kosmetiikka-alalla kilpailu vaikuttajien huomiosta on kovaa: jotkut yritykset jopa lennättävät vaikuttajia upeisiin paikkoihin, kuten Lappiin tai Lontooseen, erottuakseen kilpailijoista. Myös kosmetiikkayritysten PR-lahjat ovat usein toinen toistaan upeampia.

Täytyy kuitenkin muistaa, että persoonallinen yritys erottuu paremmin massasta. Ennen luovaa ideointia kannattaakin miettiä, millainen brändi-identiteetti yritykselle halutaan rakentaa. Mikäli yritys tarvitsee inspiraatiota brändin suunnitteluun, hyviä esimerkkejä erottuvista brändeistä ovat esimerkiksi smoothieita valmistava yritys Innocent sekä suklaalevyjä valmistava Goodio.

Markkinoinnissa rohkeat ideat ovat usein niitä, jotka menestyvät. Ideoiden kyseenalaistamiseen kannattaa tottua, sillä varmasti myös Goodion neliönmuotoiset suklaarasiat ja Innocentin leikkisä puhetyyli herättivät aluksi kummeksuvia katseita.

On tärkeää, että omat ideansa pystyy perustelemaan ja ottamaan palautetta vastaan rakentavasti. Palautteen avulla pystyimme kehittämään ideoitamme yhä paremmiksi. Tärkeintä oli kuitenkin se, että uskoo ideoihinsa ja osaa perustella ne.

Oli ihana nähdä että toimeksiantaja piti meidän ideoistamme todella paljon.

Krea

Krea on Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Tarjoamme erilaisia palveluita, kuten esimerkiksi media-, markkinointi-, ja viestintäsuunnitelmia, some-kampanjoita, tapahtumia ja tutkimuksia

Luova toimisto Krean brändikäsikirja

Ota yhteyttä

Ratapihantie 13, 00520 Helsinki

info@krea.fi