Projektina hyötypelin kehittäminen vauvaperheille

Projektina hyötypelin kehittäminen vauvaperheille

Tässä blogitekstissä kerromme pelillistämisestä, hyötypeleistä sekä hyötypeliprojektistamme. Krea Digital -kurssille saapuessamme olimme kaikki yhtä tietämättömiä siitä, mitä hyötypeli tai pelillistäminen tarkoittaa. Tiimimme koostuu viidestä opiskelijasta ja nopeasti keksimme tiimillemme nimen ”Diggarit”.

Kurssin projektitehtävässä pääsimme luomaan hyötypelikonseptin ideoinnista aina prototyypiksi asti. Saimme aiheeksemme Babytrail-pelin jatkokehittämisen. Peli pohjautuu tutkimustietoon, ja sen ideana on valmentautua uudella tavalla vanhemmuuteen pelin muodossa. Se on suunnattu ensimmäistä lastaan odottaville pareille sekä vauvaperheille, jotka kaipaavat apua ja tietoa. Käytännössä peliä pelaamalla pienen lapsen vanhempi saa tietoa vanhemmuudesta ja perhe-elämästä, ja pohtii samalla perheen hyvinvointiin ja omaan vanhemmuuteen vaikuttavia tekijöitä.

Mikä on hyötypeli ja mitä tarkoittaa pelillistäminen?

Maailma digitalisoituu yhä kovemmalla vauhdilla, ja suurin osa palveluista ja tuotteista on siirtynyt verkkoon sekä sovelluskauppoihin. Sana pelillistäminen saattaakin johtaa harhaan, ja mieleen juolahtavat nopeasti räiskintäpelit sekä muut videopelit, mutta aivan sitä se ei kuitenkaan ole.

Pelillistämisellä tarkoitetaan pelillisten elementtien ja mekanismien, kuten tasojen ja palkintojen soveltamista ei-pelillisiin ympäristöihin. Pelillistäminen on prosessi, jossa hyödynnetään peliajattelua ja pelien dynamiikkaa ja mekaniikkaa ongelmien ratkaisemiseen sekä käyttäjien sitouttamiseen. Keskeistä pelillistämisessä on se, että pelaajaa motivoidaan jonkin tavoitteen saavuttamiseen interaktiivisessa muodossa.

Mikä sitten on hyötypeli ja miten se liittyy pelillistämiseen? Hyötypelillä tarkoitetaan peliä, joka on suunniteltu jotain muuta, kuin viihdekäyttöä varten. Oli se sitten oppimispeli, mainospeli, uutispeli tai terveyspeli sen tarkoituksena on vangita käyttäjän mielenkiinto viihteellisyyden avulla ja käyttäjille tarjotaan samalla hyödyllistä tietoa/taitoa.

Babytrail-oppimispelin jatkokehittäminen

Aloitimme projektin tutustumalla Babytrail-peliin, ja ensiksi melkein kaikilla tiimimme jäsenistä heräsi kysymys, miksi peli on tehty vain selaimelle? Aloimme välittömästi ideoimaan, kuinka saisimme sen sovellusformaattiin, ja miltä se tulisi näyttämään. Saimme myös sovittua Babytrailin kehittäjätiimin kanssa tapaamisen, jossa vaihdoimme ideoita ja ehdotuksia. Tämän jälkeen jatkoimme kehittämistä ja ideointia palvelumuotoilun kanvaasien avulla, joita riitti.

Loppuen lopuksi tulimme siihen tulokseen, että luovumme Babytrail-nimestä ja tilalle tulee Co-parenting -peli. Tämä päätös pohjautui siihen, että halusimme molemmat osapuolet yhtä lailla mukaan vauvaelämään, ja peli keskittyisi samalla myös parisuhteen vahvistamiseen. Pitchasimme konseptin niin toimeksiantajalle kuin TAMKin soteopiskelijoille. Kaikki olivat samaa mieltä siitä, että ulkoasu kaipaa muutosta ja formaatin tulisi olla sovellus.

Viimeisessä vaiheessa yhdistimme kaikista ideoista sovelluksen prototyypin. Sen lisäksi, että sovellus tukee vauvaelämää, se myös innostaa molempia osapuolia tukemaan toisiaan ja opettelemaan uusia asioita elämäntilanteesta. Ajatustasolla suurin ongelmamme on ehkä saada houkuteltua isät innostumaan sovelluksesta. Pyrimme luomaan prototyypistä isäystävällisen ja tarpeeksi motivoivan, jotta hekin innostuisivat siitä. Lopputuloksena loimme toimivan prototyypin sovellukselle, joka varmasti tulee vielä joku päivä löytymään sovelluskaupasta!

Mitä opimme kurssin aikana?

Opimme, että luovan työn luomisprosessi on aikamoinen vuoristorata. Välillä tuntuu, että saa paljon tehtyä ja suunta on oikea, kun taas välillä tekisi mieli heittää hanskat tiskiin ja luovuttaa. Jos mietimme, mistä lähdimme liikkeelle, matka on ollut pitkä, mutta uskomattoman opettava ja loimmehan kuitenkin kokonaan uuden konseptin. Kanvaasien ja erilaisten työkalujen avulla sai paljon lisäapua ideointiin ja suunnitteluun. Toimeksiantajat olivat todella tyytyväisiä konseptiimme ja uskomme, että tarjosimme heille paljon apua ja ideoita tulevaisuutta varten.

Sinä seuraava Krea Digital -opiskelija: älä pelästy kanvaaseja tai epäonnistumisen tunnetta, sillä lopuksi vielä varmasti yllätät itsesi ja pääset surffailemaan flow-tilan upeilla aalloilla.

Jaa artikkeli:

Krea

Krea on Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Tarjoamme erilaisia palveluita, kuten esimerkiksi media-, markkinointi-, ja viestintäsuunnitelmia, some-kampanjoita, tapahtumia ja tutkimuksia

Luova toimisto Krean brändikäsikirja

Krea.fi-saavutettavuusseloste

Ota yhteyttä

Ratapihantie 13, 00520 Helsinki

info@krea.fi