Podcast MarkkinointiRadio: Kestävämpää vaikuttajamarkkinointia

Podcast MarkkinointiRadio: Kestävämpää vaikuttajamarkkinointia

Podcastit ovat kuuma juttu markkinoinnin ammattilaisten keskuudessa. Otimmekin Kreassa kuunneltavaksi yhden suosituimmista alan podcasteista: MarkkinointiRadion. Syvennyimme paremmin jaksoon Kestävämpää vaikuttajamarkkinointia, joka käsitteli vaikuttajamarkkinoinnin trendejä ja tulevaisuuden näkymiä Mediatoimisto Dagmarin strategin Salla Erkkilän johdolla.   

Suomen suurimman markkinointialan yhteisön Markkinointikollektiivin julkaiseman MarkkinointiRadion jaksot perehtyvät markkinoinnin eri teemoihin ja trendeihin. Ville Jahnin ja Santtu Kottilan luona vierailee alan kovimpia nimiä, jotka jakavat omia ajatuksiaan bisnesmaailmasta ja markkinoinnista.  

Vaikuttajamarkkinointi kasvaa kohisten

Blogimaailman muutos on ollut nopeaa. Kymmenessä vuodessa suttuisia sovituskoppikuvia päivittävistä muotibloggaajista on kehittynyt ammattimaisia vaikuttajia eli influencereita – termi, josta kukaan ei ollut muutama vuosi sitten kuullutkaan.  

Teemat eivät enää rajoitu muotiin, vaan vaikuttajat ovat nykyään laaja joukko myös lifestylen, ruoan ja hyvinvoinnin edustajia.  Vaikuttamisesta on tullut nuorten uusi haaveammatti, mutta mitä vaikuttajaksi tulemiseen vaaditaan? Entä millaista on onnistunut vaikuttajamarkkinointi?  

Miten kaupallinen yhteistyö kuuluu merkitä

Podcast-jaksossa Erkkilä nostaa esiin vaikuttajamarkkinoinnin suosion nopean kasvun ja alan käytäntöjen puuttumisen. Kaupallisten yhteistöiden merkitseminen on puhuttanut niin alan ammattilaisia kuin seuraajiakin, ja puutteellisista merkinnöistä on aiheutunut ongelmia. Toisinaan on jäänyt kokonaan epäselväksi, onko kyseessä sponsoroitu julkaisu vai täysin vaikuttajan omaa sanaa.  

Nyttemmin yhteistöiden merkitsemistä on selkeytetty kuluttaja-asiamiehen toimesta. Oikein merkitty yhteistyö hyödyttää Erkkilän mukaan niin vaikuttajaa, mainostajaa kuin itse kuluttajaakin. Luottamus vaikuttajan sanaan ja tuotetun sisällön aitous ovat tärkeä osa vaikuttajamarkkinoinnin tehoa. Piilomainonta syö alan uskottavuutta.  

Seuraajista on tullut entistä tiedostavampia kaupallisesta sisällöstä. Mainostettava tuote ei saa olla ristiriidassa vaikuttajan oman brändin kanssa. Onnistuneimmat vaikuttajayhteistyöt ovat Erkkilän mukaan niitä, joissa on onnistuttu jäämään mieleen poikkeavalla ja nokkelalla tavalla. Yrityksen tarkoin valitsema vaikuttaja pystyy sisällöllään herättämään seuraajissa tunteita ja puhuttelemaan yleisöä.  

Vaikuttajamarkkinoinnin tulosten mittaaminen on haaste

Erkkilän mukaan Suomessa vaikuttajamarkkinointi on vielä nuorta. Maailmalla yleistynyt Instagram-seuraajien ostaminen ei ole meillä yleistynyt, sillä vaikuttajien aitous on markkinassamme korostunut ja ostetuilla seuraajilla pinnalle pyrkivän tie on lyhyt. 

Vaikuttajamarkkinoinnin mittaamisesta Erkkilä nostaa esiin kanavakohtaisen analytiikan, jolla liikutaan hyvin perustasolla. Ongelmana on kampanjan suoriutumisen mittaaminen. Kuinka moni julkaisuja nähneistä on siis todellisuudessa ostanut tuotteen? Tälle katselukerrat ja tykkäykset eivät anna vastaustausta. Jaksossa nostetaan esimerkkinä tilanne, jossa vaikuttajalla oli yli miljoona seuraajaa Instagramissa, mutta hän sai yhteistyöllä myytyä vain 30 kappaletta markkinoimaansa tuotetta.  

Vaikuttajamarkkinointi rakentaa brändiä

Vaikuttajamarkkinoinnissa vuosi on lyhyt aika. Tulevaisuuden ilmiöistä nostetaan podcast-jaksossa esiin yritysten pidempiaikaiset yhteistyöt vaikuttajien kanssa, jolloin yritysten vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntämisestä tulee entistä strategisempaa.  

Yksittäisten julkaisujen ostamista ei nähdä enää kannattavana, vaan hyvä ”brand match” ja pitkäjänteisyys yhteistöissä on tärkeä osa onnistunutta kampanjaa.  Vaikuttajamarkkinointi laajenee uusille aloille, erityisesti e-urheilijat nostetaan esiin tulevaisuuden vaikuttajina.  

MarkkinointiRadion jakso oli kiinnostava läpileikkaus vaikuttajamarkkinoinnin lyhyestä historiasta, tämän hetken trendeistä ja tulevaisuuden näkymistä. Seuraamme mielenkiinnolla, millaisia vaikuttamisen keinoja näemme jatkossa sosiaalisen median kanavissa. Kehitteillä voi parhaillaan olla sovellus, joka tulee syrjäyttämään tämän hetken trendikkäimmätkin kanavat. 

Kuuntele MarkkinointiRadion podcast Salla Erkkilä & Kestävämpää vaikuttajamarkkinointia.     

Jaa artikkeli:

Krea

Krea on Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Tarjoamme erilaisia palveluita, kuten esimerkiksi media-, markkinointi-, ja viestintäsuunnitelmia, some-kampanjoita, tapahtumia ja tutkimuksia

Luova toimisto Krean brändikäsikirja

Ota yhteyttä

Ratapihantie 13, 00520 Helsinki

info@krea.fi