Näin onnistut Instagram-markkinoinnissa

Näin onnistut Instagram-markkinoinnissa

Oletko pohtinut, miten Instagramin algoritmi kohdentaa sinulle näytettäviä julkaisuja? Entä, miten vahvistaa brändiäsi sosiaalisessa mediassa Instagramin avulla? Perehdyimme Kasvuhakkerit-podcastin kautta tarkemmin Instagram-markkinoinnin lainalaisuuksiin ja poimimme niistä viisi parasta vinkkiä, joiden avulla voit luoda itsellesi tai yrityksellesi näkyvän Instagram-brändin.

1. Aloita määrittämällä kohderyhmä

Instagram-markkinoinnin pääpilarit ovat sisältö, sisällön jakaminen ja kommunikointi. Määritä kohderyhmäsi huolellisesti ja tee kohdennettua sisältöä alusta alkaen täysillä. Suunnittele julkaisuja varten sisältökalenteri. Luo postauksia, joissa vastaat alasi tärkeimpiin kysymyksiin. Instagram Stories -videomainonnan kautta voit saada jo muutamalla sentillä lisää seuraajia. Rohkaise yleisöä kommunikointiin, ole tavoitettavissa ja reagoi viesteihin nopeasti. Näin kasvatat luottamusta ja sitoutat yleisöäsi.

2. Optimoi profiilisi ja hanki lisää seuraajia

Sinun tulee viestiä selkeästi yleisöllesi, mitä he saavat, kun he seuraavat sinua. Tuota aktiivisesti inspiroivaa sisältöä, joka palvelee kohderyhmääsi. Lisää esimerkiksi kuvia sekä videoita niin omaan tarinaan kuin feediinkin. Saadaksesi lisää seuraajia voit käyttää myös maksullista mainontaa. Omaan tarinaan tulee tehdä Swipe-up-mainoksia, joista mahdolliset seuraajat pääsevät profiiliisi ja sitä kautta seuraamaan tiliäsi.

3. Älä spämmää

Algoritmit ovat Instagramin kivijalka. Algoritmi luokittelee käyttäjät kategorioihin omien tykkäysten, seurausten ja kommenttien perusteella. Se myös pisteyttää toimintaasi eli arvioi sisällön laatua ja nostaa laadukkaiden sisältöjen näkyvyyttä. Spämmätä ei siis kannata, vaan sen sijaan aktiivisesti kommentoida, tykätä ja seurata brändiisi liittyviä julkaisuja ja tilejä. Tällöin algoritmi osaa suositella tiliäsi oikealle kohdeyleisölle.

4. Verkostoidu ja hyödynnä Powerliket tehokkaasti

Powerlike-tykkäysten avulla voit saada julkaisullesi suuren määrän tykkäyksiä lyhyessä ajassa. Tarvitset avuksesi verkoston, jossa samanhenkiset kaverit tai yhteistyökumppanit auttavat toisiaan saamaan nopeasti tykkäyksiä uusiin julkaisuihin. Kun joku ryhmän jäsenistä postaa julkaisun, kaikki käyvät tykkäämässä siitä ja silloin räjähtää! Verkostojen avulla julkaisusi nousevat monien ihmisten feediin ja voit saada jopa tuhansia uusia seuraajia päivässä. Kannattaa siis verkostoitua.

5. Käytä hashtageja oikein

Hashtag on sosiaalisessa mediassa kuvaan, postaukseen tai kommenttiin lisättävä linkki, jonka avulla luokitellaan sisältöä ja ohjataan trafiikkia halutun sisällön pariin. Käytä luokittelussa ”isoja”, paljon seurattuja hashtageja. Trafiikin ohjaukseen puolestaan suositellaan pienempiä hashtageja, joissa on vähemmän reagointeja. Tällöin julkaisusi pääsee paremmin näkyville. Käytä maksimissaan kymmentä hashtagia kerrallaan, puolet trafiikin ohjaukseen ja puolet näkyvyyden lisäämiseen.

Näillä vinkeillä pääset alkuun ja luot itsellesi toimivan Instagram-profiilin, jolla mainostat brändiäsi tehokkaasti. Lisää vinkkejä löydät Akusti Niskasen ja Sami Suhosen Kasvuhakkerit-podcastista, jossa käsitellään monipuolisesti markkinointia sosiaalisessa mediassa.

Jaa artikkeli:

Krea

Krea on Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Tarjoamme erilaisia palveluita, kuten esimerkiksi media-, markkinointi-, ja viestintäsuunnitelmia, some-kampanjoita, tapahtumia ja tutkimuksia

Luova toimisto Krean brändikäsikirja

Ota yhteyttä

Ratapihantie 13, 00520 Helsinki

info@krea.fi