Markkinoinnin tekijä: Näin taklaat luovuuden tuskan

Markkinoinnin tekijä: Näin taklaat luovuuden tuskan

Dagmarin WTF Markkinointi -podcastin jaksoissa käsitellään markkinoinnin ilmiöitä, kampanjoiden menestyksen avaimia sekä alan ammattilaisten kipukohtia yhdessä juontaja Sanna Ala-Seppälän kanssa. 

Podcastin kuudennessa jaksossa on vieraana Dagmar Stories -yksikössä työskentelevä luova AD Essi Manni, jonka kanssa pohditaan, miten luova suunnittelija pystyy lähestymään perinteisiä ratkaisuja uudesta kulmasta. Jaksossa ratkotaan markkinoinnin parissa työskentelevien lähettämiä kiperiä kysymyksiä kuten esimerkiksi: Miten markkinoinnilla voi jäädä mieleen? Miten markkinoinnin perinteitä voi rikkoa? Kuinka pitkään samanlaisena jatkunutta markkinointia voi muuttaa?

Kokosimme podcast-jakson pohjalta ja innoittamana viisi vinkkiä helpottamaan luovuuden tuskaa, kun uusia ideoita ei vain tahdo syntyä.

1. Hengitä, ota hetki aikaa ja mieti, mikä on markkinointisi tavoite

Pienen takapakin ottaminen ei ole ollenkaan pahaksi. Siirrä ajatukset ihan muualle. Kun taas palaat asian äärelle, mieti, mitä olet tekemässä. Mikä on päämäärä ja mitä haluat saavuttaa? 

2. Kirjoita kaikki luovat ideat paperille

Kirjoita ylös kaikista typerimmiltäkin tuntuvat ideat, sillä saatat tarvita ideoita myöhemmin. Ja vaikka et tarvitsisikaan, ne on kuitenkin kirjoitettu ylös, ja voit poistaa ne mielestäsi.  

3. Keskustele ideoista muiden kanssa

Ulkopuolisilta ihmisiltä saatat saada uuden näkökulman tai idean, jota et ole tullut ajatelleeksi. “Mieleen jääminen on aina subjektiivista”, Manni sanoo. Se, että sinulle on jäänyt mieleen vaikkapa K-Citymarketin kalamainos, ei tarkoita, että muut muistavat sen tai ovat edes nähneet mainosta. 

4. Hae luovan konseptin tueksi tietoa muualta

Kun konseptin toimivuus mietityttää, harkitse tukevia toimenpiteitä luovaan työhön. Perehdy esimerkiksi saatavilla olevaan dataan. Datan joukosta voit löytää jotakin, joka erottaa kyseisen tuotteen tai brändin kilpailijasta. Hyödynnä konseptin kehittämisessä muualta saatua tietoa. 

5. Ole rohkea ja leiki ideoilla

Kun kaikki ideat tuntuvat jo käytetyiltä, mieti asioita eri näkökulmasta. Mikä uudistaa ja on jännittävää, mutta pitää tunnettuvuutta yllä? Riko rajoja – miltä näyttäisi esimerkiksi päivittäistavaratuotteen lanseeraus huipputrendikkäällä muotimainonnalla tai klassisella automarkkinoinnilla? “Aiheuta impakti tai räjäytä”, Manni kehottaa. Ei haittaa, jos ideoinnissa kääntää nupit kaakkoon.

Joskus idea voi mennä yli, mutta luovuuden näkökulmasta on paljon kiinnostavampaa tehdä täysin hullu ehdotus ja sen pohjalta lähteä työstämään parasta ratkaisua kuin pitäytyä tutussa ja turvallisessa. Rajojen räjäytyksillä voidaan parhaimmillaan saavuttaa kaivattua uudistusta.   

Jokainen tulee jossakin vaiheessa luovaa prosessiaan umpikujaan ja pohtii, miten tästä eteenpäin. Välillä luova blokki tuntuu ylitsepääsemättömältä. Yllä mainitut menetelmät ovat toimineet Luova toimisto Kreankin tunneilla, kun tuntuu, että ideoita ei enää synny. On kuitenkin hienoa, että luovuus on mahdollista viedä uudelle tasolle, kun tilannetta alkaa purkaa uusilla tavoilla.

Kuuntele koko podcast-jakso!

Dagmar WTF Markkinointi, Jakso 6: Mikä pelastaa luovan suunnittelijan, jos kaikki ideat tuntuvat kädenlämpöisiltä?

Jaa artikkeli:

Krea

Krea on Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Tarjoamme erilaisia palveluita, kuten esimerkiksi media-, markkinointi-, ja viestintäsuunnitelmia, some-kampanjoita, tapahtumia ja tutkimuksia

Luova toimisto Krean brändikäsikirja

Ota yhteyttä

Ratapihantie 13, 00520 Helsinki

info@krea.fi