Koronavirus kannustaa somemarkkinointiin

Koronavirus kannustaa somemarkkinointiin

Nyt, jos koskaan, kannattaa perehtyä somemarkkinointiin viimeisenkin liiketoiminnan siirtyessä verkkoon koronavirus-pandemian johdosta. Mutta kuinka somemainonta kannattaa aloittaa? Kokosimme someasiantuntija Andréa Jonesin parhaat vinkit kolmesta suositusta podcast-jaksosta. Mikä olisikaan podcastia parempi tapa opiskella uutta sosiaalisen eristäytymisen aikana?

Koronaviruspandemia ja sosiaalinen media

Jaksossa Social Media & the Coronavirus Pandemic käsitellään ajankohtaista aihetta: koronavirusta ja sen vaikutuksia sosiaalisen median käyttöön. Andréa Jones painottaa erityisesti sitä, kuinka koronatilanteesta huolimatta jokaisen kannattaa jatkaa toimintaansa sosiaalisessa mediassa muokata tekemisiään tähän ajanjaksoon sopivaksi. Pandemian vuoksi tapahtumat siirtyvät virtuaalisiksi, mikä luo uusia mahdollisuuksia palveluntuottajille. Uuden opettelemiselle on erinomaiset edellytykset lisääntyneen vapaa-ajan myötä.

Jones painottaa myös yhteistyön tärkeyttä. On yrityksiä, jotka muutenkin operoivat pääsääntöisesti verkossa, ja sitten on niitä, joille tilanne on uusi ja joilta se vaatii enemmän ponnistelua. Laita itsesi yhä likoon tilanteesta huolimatta ja pyri havaitsemaan uusia mahdollisuuksia. Toimi halusta auttaa tukea tarvitsevia yrityksiä, sillä aitous kantaa pidemmälle. Kuuntele jakso Apple Podcastista täällä.

Somejulkaisujen suunnittelu sisältöpilareiden avulla

Sosiaalisen median kanavia on lukemattomia. Alussa on parempi fokusoida julkaisut yhteen somekanavaan. Mieti tarkasti, kuinka usein sinun kannattaa julkaista sisältöä. Terveellä järjellä pärjää pitkälle, keskity joka viikko yhden tunnin ajan somejulkaisujen suunnitteluun. Jotkut saavat tunnissa aikaan seitsemän postausta, alkuvaiheessa yksikin riittää.

Somejulkaisujen suunnittelussa voit käyttää viiden sisältöpilarin menetelmää:

1. Mainossisältö houkuttaa seuraajiasi tutustumaan sinuun, ostamaan tuotteitasi tai käyttämään palveluasi.

2. Tuo esille omaa asiantuntemustasi viestinnän ja vuorovaikutuksen avulla.

3. Jaa muutakin sisältöä kuin pelkästään yritykseesi liittyvää. Tuo esiin arvomaailmaa.

4. Ole viihdyttävä ja yritä saada lukija nauramaan tai ottamaan kantaa.

5. Pyri aikaansaamaan keskustelua ja kehota ihmisiä kommentoimaan sekä vastamaan kysymyksiin.

Lisävinkkejä somejulkaisujen suunnitteluun ja kirjoittamiseen sekä tietoa ilmaisista työkaluista, jotka auttavat sinua suunnittelemaan postauskalenteria, saat kuuntelemalla jakson Planning Your Social Media Posts Apple Podcastista täällä.

Mainosjulkaisun ABC

Jaksossa A Quick Formula for Writing a Promotional Social Media Caption Andréa Jones kertoo, kuinka hän luo pysäyttävän tehokkaan tekstin somemainokseen. Prosessiin kuuluu kolme avainsääntöä:

A – Attention grabbing

Lukijan selatessa somea tärkeä viesti menee helposti ohi, jos sitä ei suunnitella huomiota herättäväksi. Mieti millä tavalla saat lukijan huomaamaan juuri sinun postauksesi ja pysähtymään sen kohdalle.

B – Benefit statement

Kerro selkeästi ja ytimekkäästi postauksen hyöty. Miksi mainos on hyödyllinen seuraajillesi? Miksi juuri heidän tulisi innostua aiheesta? Mieti tarkkaan kohderyhmääsi ja sitä, mikä on heille arvokasta ja mielenkiintoista.

C – Call to action

Kerro postauksessa lyhyesti, mitä haluat lukijan tekevän. Postauksissa on usein Call to Action -painike, kuten “Lue lisää”, mutta sen olemassaoloa ei tule pitää itsestään selvänä. Kerro lukijalle tekstissä, että haluat hänen painavan nappia heti ja muistuta vielä, miksi näin kannattaa tehdä. Kannustamalla toimintaan saat tuloksia. Kuuntele jakso Apple Podcastista täällä.

Savvy Social-podcastin perustaja Andréa Jones on someasiantuntija, joka auttaa yrityksiä ja podcastaajia luomaan tuottavaa sisältöä sosiaaliseen mediaan. Savvy Social Podcast on tarkoitettu aloitteleville yrittäjille, jotka haluavat ymmärtää paremmin somemarkkinointia. Podcastin jaksoissa Jones kertoo laajasti someen liittyvistä asioista yhdessä vierailevien alan asiantuntijoiden kanssa.

Arvostettu sosiaalisen median hallintaan keskittynyt alusta Social Report valitsi Savvy Social Podcastin yhdeksi neljästätoista podcastista, jota kannattaa seurata vuonna 2020. Podcastia voi kuunnella ilmaiseksi Spotifyssa tai Apple Podcastissa. Jonesia voi seurata myös Instagramissa, missä hänellä on lähes 5 000 seuraajaa.

Jaa artikkeli:

Krea

Krea on Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Tarjoamme erilaisia palveluita, kuten esimerkiksi media-, markkinointi-, ja viestintäsuunnitelmia, some-kampanjoita, tapahtumia ja tutkimuksia

Luova toimisto Krean brändikäsikirja

Ota yhteyttä

Ratapihantie 13, 00520 Helsinki

info@krea.fi