Asiakaskokemus on tärkein – koko organisaatio myy

Asiakaskokemus on tärkein – koko organisaatio myy

Jos antaisit tuotteesi asiakkaalle ilmaiseksi, mistä laskuttaisit jatkossa? Jani Aaltosen ja Mika D. Rubanovitschin Lead & Trust -podcast on modernin myynnin ja markkinoinnin parissa työskentelevälle erinomainen työkalu laajemman perspektiivin saamiseksi yritystoimintaan. Mikä olisi siis se erottava tekijä tai palvelu, jota voisi parantaa oman kilpailukyvyn kehittämiseksi.

Nimensä mukaisesti Lead & Trust-podcast-sarja käsittelee johtajuutta ja luottamusta tarjoten näkökulmia yritysten kasvun toteuttamiseksi. Podcast-sarjassa käydään viihdyttävästi ja kattavasti läpi, mitä vaatimuksia digitaalisuus asettaa modernille myynnille ja miten myyntiä tehdään vuonna 2020. Podcastin isännillä on takanaan satoja myynnin asiakasprojekteja. Toinen heistä kallistuu markkinointiin, toinen on myyntitykki.

Myynnin ja markkinoinnin suhde

Podcastin teema on yksinkertainen. Koko organisaatio myy. Markkinoinnin ja myynnin erottelusta tulisi luopua, ja asiakaskokemus tulisi asettaa organisaation myyntiprosessin keskiöön.

Markkinoinnin ja myynnin välistä viha-rakkaus –suhdetta käsitellään hauskan ajatusleikin kautta jaksossa “Miksi siilot murtuvat: markkinoinnin ja myynnin avioliitto vai ero?”. Tulevaisuudessa ”avioliittoa” ei solmitakaan olemassa olevien myynti- ja markkinointiosastojen välillä, vaan nykyorganisaation ja asiakkaan edustajan välillä. Tulisikin siis kysyä: ”Menisikö asiakas naimisiin organisaationi kanssa?”

Digitaalisuuden haasteet johtamiselle

Jaksossa “Miksi myynti on digitaalinen ammatti: miten modernia myyntiä johdetaan?” pureudutaan haasteisiin, joita ilmenee, kun digitaalisia työkaluja on liikaa. Tällä hetkellä pelkästään myyntiosastoilla työkaluja on kymmeniä, ja jokainen toimii irrallisesti pureutuen yhteen tehtävään tai ongelmaan. Tämä ei edistä eri toimintojen sulauttamista ja yhteen hiileen puhaltamista. Yritysten tulisikin panostaa eri työkalujen yhdistämiseen, jotta instrumenteista olisi hyötyä koko yhteisölle.

Toista digitaalisuuden haastetta käsitellään jaksossa “Miksi verkkosivut tulee rakentaa osaksi yrityksen verkkostrategiaa?”. Kun asiakas on löytänyt tiensä yrityksen verkkosivuille, on hän todennäköisesti jo melko pitkällä ostoprosessissa. Onko tällöin yrityksen verkkosivujen ulkoasu pelkkää lahjapaperia ja mainostoimistojen luomaa pintaa? Eikö sisältö ratkaisekaan? Yrityksen johdon päätettävissä on, minkälainen strategia verkkosivuille valitaan. Yksi on kuitenkin varma: asiakaskokemus on tärkein.

Lead & Trustin jaksot ovat noin puolen tunnin mittaisia ja kuunneltavissa Spotifyssa, Soundcloudissa, Applen podcasteissa ja Suplassa. Jani ja Mika löytyvät myös TikTokista ensimmäisinä ”setämiehinä”, kuten he itseään ilmaisevat. Ota siis setämiehet seurantaan jossakin näistä medioista ja inspiroidu modernin myynnin ja markkinoinnin johtamisesta!

Jaa artikkeli:

Krea

Krea on Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Tarjoamme erilaisia palveluita, kuten esimerkiksi media-, markkinointi-, ja viestintäsuunnitelmia, some-kampanjoita, tapahtumia ja tutkimuksia

Luova toimisto Krean brändikäsikirja

Ota yhteyttä

Ratapihantie 13, 00520 Helsinki

info@krea.fi