Adoben valikoimasta löytyy kymmeniä työkaluja, jotka ovat tarkoitettu luovaan käyttöön. Tässä blogissa esitellään lyhyesti Adoben Photoshop, InDesign ja Illustrator. Adoben työkalujen käyttöä on helppo opetella itsenäisesti, mutta suosittelemme hyödyntämään Haaga-Helia Krean opintotarjontaa työkalujen oppimiseen ja hallintaan.

Tunnustus

Moni ole aikaisemmin käyttänyt Adoben ohjelmia saatika edes kuullut niistä ennen opintojeni aloitusta. Photoshop taitaa olla ainoa, josta osa meistä kuullut jo aiemmin. InDesign tuli hieman tutuksi vasta viime vuoden aikana, kun selailimme mielenkiinnosta erilaisia markkinointialan töitä muun muassa työharjoittelu mielessä. Huomasimme, että joissain työpaikkahakemuksissa vaadittiin InDesign-ohjelman osaamista, toisissa taas sen käytön kokemuksesta sai plussaa. Illustratorista osa meistä kuuli vasta Krean “Opi yhteisömanageriksi” -kurssilla, vaikka Illustrator ja InDesign ovat Adoben suosituimpia ohjelmia Photoshopin lisäksi. Pitäisikö hävetä? NÄÄH, ei tarvitse, olemme täällä koulussa oppimassa! Mitä InDesignilla, Photoshopilla ja Illustratorilla sitten voi tehdä markkinoinnin ammattilaisena ja mihin sitä tarvitsee?

InDesign

Tämä taitto-ohjelma on erittäin hyödyllinen, kun haluat luoda digitaalisia materiaaleja ja painotuotteita muun muassa kampanjoihin, lehtiin, katalogeihin, esitteisiin ja uutiskirjeisiin. InDesignilla voit myös tehdä yksi- ja monisivuisia lehtiä sekä kirjoja. Toimii erittäin hyvin myös tekstintuotannossa. InDesignin käyttöä voit opiskella Haaga-Heliassa muun muassa Susanna Nyholmin kurssilla “Graafisen suunnittelun ja Adobe InDesign -ohjelman perusteet”.

Illustrator

Tällä Photoshopin sisarohjelmalla pystyt luoda logoja ja tehdä kuvia, jotka saa vektorimuotoon, jolloin kuvia voi käyttää kuinka isoina vain. Sillä voit myös suunnitella jatkuvia kuvioita esimerkiksi vaatekuoseihin. Kuvien muokkaus tapahtuu Illustratorilla ja Photoshopilla. Tsekkaa blogitekstin lopusta helpot niksit Illustratorin käytön aloitukseen.

Photoshop

Yksi tunnetuimmista ja käytetyimmistä kuvanmuokkaukseen tarkoitetuista työkaluista. Monelle fotari on tuttu ennestään terminä, vaikka itse ohjelma ei olisikaan tuttu. Se sopii hyvin sekä ammatti- että harrastelijakäyttöön monipuolisuutensa vuoksi. Uusille käyttäjille siitä löytyy nopeasti tarvittavat työkalut, mutta ammattikäyttöön ohjelman käyttäminen vaatii enemmän perehtymistä. Se sopii erinomaisesti henkilöille, jotka haluavat saada enemmän irti ottamistaan valokuvista. Sillä voit esimerkiksi poistaa ei haluttuja kohteita kuvista tai lisätä niihin mielenkiintoisia elementtejä. Lisämainintana on sanottava, että mikäli Photoshopin opettelu tuntuu ylivoimaiselta, Adoben Lightroomilla voi myös muokata kuvia ja ohjelman oppiminen on huomattavasti nopeampaa kuin Photoshopin. Kuvanmuokkausohjelman perusteet voit oppia Jörgen Wollstenin kurssilla “Virtual Photoshop”.

Eikö Canva muka riitä?

Mietitkö, että melkein kaikki nämä ominaisuudet voi tehdä Canvalla ja päästä helpolla? Vastaus on kyllä ja ei, enimmäkseen ei. Canva on kaikkien näiden ohjelmien jäävuoren huippu, mutta jos halutaan luoda ammattimaista ja laadukasta jälkeä, niin silloin tarvitaan Adoben ohjelmia. Canvassa ei muun muassa ole laajaa fonttivalikoimaa, toisin kuin Adoben ohjelmissa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteivät ammattilaiset tai yritykset ikinä käyttäisi Canvaa. Kyllä käyttävät, mutta enimmäkseen somepostauksiin tai esitysten luomiseen. Neuvomme on siis: Pysy oikealla polulla ja pidä katseesi tavoitteessasi tulla markkinoinnin ammattilaiseksi! Aloita kyseisten ohjelmien tutkiminen meidän viidellä Illustrator-vinkillämme, jotka on tarkoitettu aloittelijoille.

Kirjoittajat: Alakoski Niia, Nieminen Samuel, Heiskanen Elmiina.