Yrittäjyys vaatii markkinointia ja viestintää
Pääsimme haastattelemaan pelialan yritys Stupid Stupid Gamesin toista perustajajäsentä Suvi Kiviniemeä. Suvi jakoi meille kokemuksiaan yrittäjyydestä ja markkinoinnin tärkeydestä.
Koulunpenkiltä yrittäjäksi
Suvi opiskeli ensin Haaga-Heliassa mainonnan ja yritysviestinnän tradenomiksi, mutta ura mainosalalla ei kuitenkaan houkutellut. Yrittäjähenkinen Suvi päätyi pyörittämään omaa valokuvausfirmaa, mutta palasi lopulta Haaga-Heliaan tietojenkäsittelyn innovaattorilinjalle. Opiskelujen aikana Suvi kohtasi Jussi Kyrönsepän, ja pelifirma sai näin alkunsa.
Markkinointia ja viestintää ei pääse pakoon
Suvi ja Jussi perustivat peliyrityksen Stupid Stupid Games, jonka tiimiin kuuluu 22 jäsentä. Suvi vastaa yrityksen markkinoinnista ja some-näkyvyydestä.
Parhaillaan Stupid Stupid Gamesilla on meneillään joukkorahoituskampanja, johon voit tutustua ja päästä mukaan täällä. ”Tämän rahoituskampanjan aikana olen huomannut, että yrityksen pyörittäjälle käytännön markkinointi- ja viestintäosaaminen on elintärkeää,” Suvi hymyilee.
Suvin markkinointineuvot opiskelijoille
- Verkostot ovat ehdottoman olennaisia!
Kaikista mahdollisista kontakteista on luultavasti jossain vaiheessa hyötyä.
- Älä takerru siihen, miten somekanavia käytetään oppikirjan mukaan.
Mieti, mitä on ruudun toisella puolella. Mieti mitä kohderyhmä haluaa. Kanavat muuttuvat, mutta ihmiset pysyvät aika samanlaisina.
- Kokeile erilaisia juttuja!
Kaikki yritykset ja kohderyhmät ovat yksilöitä ja valmiita ratkaisuja ei ole. Päätöksentekoa helpottavaa tietoa ja statistiikkaa on tarjolla valtavasti. Ei kannata pelätä yrittämistä!
Kiitos Suvi, että jaoit yrittäjän intoasi ja markkinointivinkkejäsi meille krealaisille!