Luovuuden tuskaa: eli kuinka toimia, kun kaikki menee pieleen

Luovuuden tuskaa: eli kuinka toimia, kun kaikki menee pieleen

Epävarmuustoivottomuus, riittämättömyys: nämä ovat ajatuksia, joita monilla luovan alan työntekijöillä liikkuu päässä, kun asiat eivät etene halutulla tavalla. Tätä luovuuden tuskaa pääsimme kokemaan tänä keväänä Luova toimisto Krea:n opiskelijoinakun toteutimme sisältökonseptia Finnkinolle etänä. Etäopiskelusta on tullut yhtä normaalia kuin luokkahuoneessa istumisesta aikanaan, ja tavat kommunikoida ja työskennellä tuntuvat jo lähes luonnollisilta. Siitä huolimatta ammattimaisen sisällöntuotannon tekeminen kotioloissa vaatii luovuuden ja sopeutumiskyvyn rajojen venyttämistä. 

Luovan työn sudenkuopat

Lähdimme tammikuussa ideoimaan Finnkinolle sisältöä, jonka tavoitteena oli sitouttaa kuluttajat paremmin Finnkinon sosiaalisen median kanaviin. Projektin lähtökohtana oli Finnkinon uudenlainen sisältökonsepti, jonka ympärille me opiskelijat tekisimme mukaansatempaavaa ja mielenkiintoista sisältöjä mm. visojen, videoiden ja somepostausten muodossa.

Kartoitimme projektin kohdeyleisön ja mielipiteet kahdella markkinointitutkimuksella, koko ajan taustalla ajatus, että teatterit aukeaisivat kevään mittaan. Oletimme, että tekemämme lopulliset sisällöt päätyisivät Finnkinon kanaviin vielä kevätlukukauden aikana. Noin projektin puolessa välissä fokus siirrettiin pois Finnkinon tulevasta sisältökonseptista joko osittain tai kokonaan itsenäisiin videosisältöihin. Suuri osa jo valmiista materiaalistamme oli nyt sellaista, jota emme voineet käyttää, ja työ piti aloittaa lähes alusta. Alkuperäinen työmme, noin 15 minuutin mittainen video, supistui kertaheitolla 30 kertaa pienemmäksi, 30 sekunnin somevideoksi. 

Viimeinen sudenkuoppa projektille tuli viimeisten viikkojen aikana, kun täysin sattumalta eräs toinen elokuvateatteriyritys lanseerasi lähes täsmälleen samanlaisen kampanjan, mitä olimme edellisten kuukausien aikana suunnitelleet. Tällä kertaa hyvin tehty käsikirjoitus ja helposti mukautettavissa oleva konsepti antoivat meille liikkumavaraaSekä Finnkino että Haaga-Helia tarjosivat meille kuvauspaikkaa, ja pienen pallottelun jälkeen päädyimme Haagan kampukselle kuvaamaan videomme. Kaikkien vaikeuksien ja sähellyksen jälkeen kuvauspäivä itsessään meni ykkösellä purkkiin, ja saimme videon valmiiksi editointia varten.  

Uudet tavat toimia etätyössä

Kaikki luovan alan työt ovat siitä samanlaisia, että muutos ja epävarmuus ovat osa alan luonnetta. On kyse sitten muusikosta, graafisesta suunnittelijasta tai markkinoinnin ammattilaisesta, nopea sopeutumiskyky ja kylmät hermot ovat tarpeen, kun eteen sattuu odottamattomia esteitä. Jokaisessa projektissa on oltava tilaa luovalle ajatustyölle, mutta kun deadlinet lyö päälle ja aika loppuu kesken, on pystyttävä tekemään nopeita ja toimiva päätöksiä. Viimeisen vuoden aikana tästä on tehnyt erityisen haastavaa vallitsevat etätyömääräykset ja suositukset, joita myös Haaga-Heliassa on noudatettu. Tilanne on pakottanut opiskelijat ja valmentajat etsimään ratkaisuja, joita ei ehkä muuten olisi tullut ajatelleeksi.  

Zoomissa, Teamsissa, tai vastaavalla alustalla työskennellessä voi olla helppoa jättäytyä sivustaseuraajan rooliin, ja pitää mikki kiinni ryhmätapaamisten ja projektin suunnittelun aikana. Onkin erityisen tärkeää, että jokainen projektiryhmän jäsen osaa tuoda itsensä esille, kun on hyvä idea mielessä, sekä osaa ottaa osaa keskusteluun ja katsoa omaa ja muiden tekemistä kriittisesti ja rakentavasti. Etätyössä yksilön merkitys ryhmän jäsenenä korostuu, ja itseohjautuva työskentely on oleellista projektin onnistumisen kannalta. 

Luovuuden kautta voittoon

Loppujen lopuksi saimme toteutettua videon ja sen ympärille konseptin, jota voi helposti käyttää uudelleen. Palaute Finnkinon puolelta on ollut positiivista ja kannustavaa, ja vaikka alkuperäisten, laajempien sisältöjen toteutus siirtyikin ensi syksylle jonkun muun harteille, voimme hyvin mielin katsoa kevättä taaksepäin ja olla ylpeitä tekemisistämme. Jatkuvasti muuttuva projekti heitti kapuloita rattaisiimme ja jouduimme hylkäämään monia valmiita ja pitkälle kehitettyjä ideoita, mutta opimme sopeutumiskykyä, pitkäjäteisyyttä ja kylmäpäisyyttä — kaikki ominaisuuksia, joita jokainen luovan alan työntekijä tarvitsee urallaan.

Käy katsomassa Tradenomiliiton vinkit etätyöhön: 10 vinkkiä etätyöhön

 

Matias Kuusela, Emma Koukonen, Julietta  Murder, Jesse Lundhal

Jaa artikkeli:

Krea

Krea on Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Tarjoamme erilaisia palveluita, kuten esimerkiksi media-, markkinointi-, ja viestintäsuunnitelmia, some-kampanjoita, tapahtumia ja tutkimuksia

Luova toimisto Krean brändikäsikirja

Krea.fi-saavutettavuusseloste

Ota yhteyttä

Ratapihantie 13, 00520 Helsinki

info@krea.fi