Kotikuntoilun pelillistäminen

Kotikuntoilun pelillistäminen

Syksyllä 2021 kotitreeniä helpottavat ja urheiluun motivoivat sovellukset ovat maailmanlaajuisen tilanteen seurauksena ajankohtainen ja toivottu palvelu. Covid-19-pandemiasta aiheutuneet rajoitukset julkisilla paikoilla ja palvelutiloissa ovat nostaneet henkilökohtaiseen käyttöön soveltuvien kotitreenisovellusten suosiota.

Projektimme taustatiedot ja tavoitteet

Krea Digital -kurssilla toimeksiantonamme oli suunnitella hyötypeli yritykselle nimeltä Gymrail. Gymrail on sisätiloissa käytettäviin urheilulaitteisiin erikoistunut yritys. Yritys tuo toimivia ja tarkasti suunniteltuja laitteita, jotka mahtuvat helposti koteihin ja muihin sisätiloihin.

Tehtävänämme oli pelillistää Gymrailin seinään kiinnitettävä laiterunko, johon pystyy kiinnittämään useita erilaisia kuntoiluvälineitä, kuten soutulaitteen ja koripallolaitteen. Kohderyhminä hyötypelille olivat kotihoidon asiakkaat ja kuntoutuvat urheilijat. Suunnittelimme laiterungon ohelle treenisovelluksen, jonka tarkoituksena on tehostaa laitteiden käyttöä ja motivoida kuntoilemaan säännöllisesti.

Lähdimme toteuttamaan projektia yhteistyössä Tampereen Ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan- sekä pelituotannon opiskelijoiden kanssa. Sosiaali- ja terveysalan opiskelijoilta saimme näkökulmaa kohderyhmien tarpeista ja sovelluksen sopivuudesta kyseisille kohderyhmille. Pelituotannon opiskelijat toimivat projektissamme toteuttavassa roolissa, ja suunnittelussa otimme huomioon heidän kommenttinsa. Myös toimeksiantaja toimi aktiivisesti osana sovelluksen suunnittelua.

Treenisovellus on hyötypeli

Gymrail App -sovelluksessa luodaan profiili ja henkilökohtainen avatar, joka edustaa käyttäjää sovelluksen sisällä. Käyttäjä kertoo sovellukselle tavoitteistaan sekä rekisteröi käytössä olevat kuntoiluvälineet. Sovellus luo annettujen tietojen perusteella henkilökohtaisen, käyttäjän tavoitteisiin mukautetun kuntoiluohjelman.

Suunnittelimme sovellukseen virtuaalipalkintojärjestelmän, joka antaa käyttäjälle palkinnon suoritetuista harjoituksista. Myös suorituksen aikana sovellus kannustaa reaaliaikaisella etenemismittarilla. Kannustimilla pyrimme luomaan käyttäjälle onnistumisen tunnetta sekä motivoimaan kuntoilemaan.

Sovellus ohjeistaa käyttäjää harjoituksissa ja muistuttaa oikeaoppisista liikeradoista. Oikein toteutetut liikkeet ja säännölliset harjoitukset edesauttavat käyttäjän tavoitteiden toteutumista.

Sovelluksessa on myös mahdollisuus sosialisoitua muiden käyttäjien kanssa. Käyttäjä pystyy jakamaan omia saavutuksiaan sekä kannustamaan muita kuntoilemaan. Sosiaalisella ominaisuudella pyrimme luomaan lisäarvoa tekemällä kotona kuntoilusta interaktiivista.

Treenisovelluksen ominaisuudet

Käyttäjä etenee sovelluksessa pelinomaisesti eri tasoille omien suorituksiensa mukaisesti. Eteneminen tapahtuu onnistuneilla ja säännöllisillä harjoituksilla. Pelillisiä elementtejä sovelluksessa ovat myös käyttäjän luoma avatar sekä kilpailumahdollisuudet toisten treenaajien kanssa. Pelinomaisuus tekee sovelluksesta viihdyttävän ja koukuttavan.

Kohderyhmä on huomioitu sovelluksen helppokäyttöisyydellä sekä laitteiden käyttöä helpottavilla tutoriaaleilla. Tavoitteena on, että ikääntyvät ihmiset pystyvät käyttämään sovellusta. Tarvittaessa myös terveydenhuollon ammattilainen voi avustaa sovelluksen käytössä. Peliominaisuudet puolestaan tarjoavat viihdettä kaiken ikäisille.

Sovellus pyrkii herättämään aisteja värien ja äänien avulla. Väri- ja äänimaailmalla pyrimme luomaan pirteän ja Gymrailin ilmeeseen sopivan kokonaisuuden. Äänivalinnoilla haluamme herättää käyttäjässä onnistumisen tunteita ja korostamaan pelin sisäisiä saavutuksia.

Pelisuunnittelijana Kreassa

Projekti on ollut alusta asti mielenkiintoinen ja opettavainen. Vaikka meillä ei ollut aiempaa kokemusta hyötypelisuunnittelusta, lähdimme innokkaasti tutustumaan aiheeseen. Opimme jatkuvasti lisää hyötypelien ihmeellisestä maailmasta niin luennoilla kuin omalla tiedonhaulla.

Projektin edetessä kokonaiskuva hyötypeleistä kasvoi, ja projektimme eteni sujuvasti muutamaa takaiskua lukuun ottamatta. Erinomaisen ryhmähengen sekä yhteisen tekemisen ansiosta selätimme vastoinkäymiset ja pystyimme etenemään projektissa hyvällä meiningillä.

Lopputuloksena saimme suunniteltua mielestämme onnistuneen ja toteutuskelpoisen hyötypelin. Myös toimeksiantaja oli tyytyväinen työskentelyymme. Uskomme pääsevämme tulevaisuudessa hyödyntämään projektissa opittuja tietoja ja taitoja.

Jaa artikkeli:

Krea

Krea on Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Tarjoamme erilaisia palveluita, kuten esimerkiksi media-, markkinointi-, ja viestintäsuunnitelmia, some-kampanjoita, tapahtumia ja tutkimuksia

Luova toimisto Krean brändikäsikirja

Krea.fi-saavutettavuusseloste

Ota yhteyttä

Ratapihantie 13, 00520 Helsinki

info@krea.fi