Vaikuttajamarkkinointi – ajankohtainen ilmiö Suomessa

Vaikuttajamarkkinointi – ajankohtainen ilmiö Suomessa

Keitä vaikuttajat ovat? Entä kuinka vaikuttajan kanssa tehdään yhteistyötä ja paljonko se maksaa? Näihin ja moniin muihin kysymyksiin Misme Halonen vastaa kattavasti kirjassaan Vaikuttajamarkkinointi (2019, Alma Media).

Vaikuttajamarkkinointi on vakiinnuttanut paikkansa yhtenä markkinoinnin muotona, mutta tähän mennessä aiheesta ei ole kirjoitettu kotimaisesta näkökulmasta. Sosiaalisen median kehitys on mahdollistanut sen, että nykypäivänä lähes kuka vain pystyy tulemaan vaikuttajaksi.

Vaikuttaja inspiroi

Vaikuttajamarkkinointi-kirjan määritelmän mukaan vaikuttajalla on yleisö, jonka suosion ja huomion hän on omalla toiminnallaan ansainnut. Luomansa sisällön kautta vaikuttaja inspiroi yleisöään ja vaikuttaa heihin.

Suomalaisten vaikuttajien tarkkaa määrää on vaikea arvioida, sillä vaikuttajat toimivat monissa erilaisissa kanavissa. Vaikuttajien seuraajamäärät vaihtelevat paljon, ja niiden mukaan vaikuttajat voidaan luokitella edelleen mikro-, makro- ja nanovaikuttajiin kesken. Tuhansien vaikuttajien tekemien sisältöjen joukosta varmasti jokainen löytää itseään inspiroivaa, kiinnostavaa ja samaistuttavaa sisältöä.

Suunnitelmallista vaikuttajamarkkinointia

Vaikuttajamarkkinointi-kirja kehottaa yrityksiä käyttämään vaikuttajia osana markkinointiaan, sillä some-vaikuttajat tavoittavat suuren osan suomalaisista ja vaikuttavat heidän ostokäyttäytymiseensä.

Vaikka yritykset voivat tehdä vaikuttajamarkkinointia monilla eri tavoin, on yksi asia yhteinen: vaikuttajamarkkinoinnin täytyy olla osa markkinointistrategiaa. Muun markkinoinnin tavoin vaikuttajamarkkinointi vaatii suunnittelua ja panostusta sekä vaikuttajalta että yritykseltä, jotta siinä onnistuttaisiin tavoitteiden mukaisesti.

Halonen on itse markkinoinnin ja viestinnän asiantuntija, joka on työskennellyt vuosien ajan vaikuttajamarkkinoinnin parissa. Kirjassaan hän tarjoaa käytännönläheisiä työkaluja, joiden avulla yhteistyö vaikuttajien kanssa onnistuu.

Avartava lukukokemus

Vaikuttajamarkkinointi-kirja käsittelee aiheita paljon yritysnäkökulmasta, kirja on mielenkiintoinen lukukokemus myös muulle kohderyhmälle kuten opiskelijoille ja tavallisille somen käyttäjille.

Kirja tarjoaa paljon uusia näkökulmia ja herättää lukijan miettimään myös omaa somekäyttäytymistään ja minkälainen sisältö juuri häntä kiinnostaa. Käytännönläheisten vinkkien lisäksi kirjassa ääneen pääsevät myös useat suositut somettajat, kuten Nonsense-podcastin Alexa Dagmar ja Linda Juhola sekä somen moniosaaja Natalia Salmela.

Kiireisille henkilöille löytyy lopusta vaikuttajamarkkinoinnin pikakäsikirja, johon on kerätty kirjan tärkeimmät oivallukset!

Jaa artikkeli:

Krea

Krea on Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Tarjoamme erilaisia palveluita, kuten esimerkiksi media-, markkinointi-, ja viestintäsuunnitelmia, some-kampanjoita, tapahtumia ja tutkimuksia

Luova toimisto Krean brändikäsikirja

Ota yhteyttä

Ratapihantie 13, 00520 Helsinki

info@krea.fi