Televisio – mediakentän dinosaurus? 

Televisio – mediakentän dinosaurus? 

Teoksessaan Media television jälkeen Tubeconin perustaja Pauli Kopu pohtii, miltä median tulevaisuus näyttää television menetettyä johtoasemansa. Onko muutos lopullinen, vai onnistuuko televisio vielä löytämään oman paikkansa alati muuttuvalla mediakentällä?  

Media on muuttunut vuosikymmenten aikana merkittävästi. Siinä missä aiemmin kokoonnuttiin viettämään lauantai-iltaa television äärelle olohuoneeseen, nykyään ohjelmien katselu ei ole enää sidottu aikaan tai paikkaan.   

Television nousu turhakkeesta statussymboliksi 

Kun televisio 1920-luvulla keksittiin, uuteen innovaatioon ei uskottu. Kuitenkin vuosikymmenien ajan televisio toimi statussymbolina auton rinnalla. Se toi koteihin liikkuvaa kuvaa, viihdettä ja uutisia ennennäkemättömällä tavalla sekä kokosi ihmisiä yhteen. Olohuoneet suunniteltiin täysin television ympärille ja aikaisemmin lehdistä luetut uutiset voitiin nyt nähdä ruudulta lähes reaaliajassa.  

Kun television suosio alkoi kasvaa 1950-1960-luvuilla, nousi esiin kysymys, kannattaisiko mainos- ja investointibudjetit siirtää radiosta televisioon. Tätä keskustelua käydään taas digitaalisten kanavien haastaessa television. 

Perinteisen median sukupuutto uhkaa 

AwesomenessTV:n toimitusjohtaja Brian Robbins ennustaa jo televisiolle loppua ainakin nuoremman sukupolven keskuudessa: ”Tavallisen television katselu on monille teineille ja esiteineille kuollut. Ei kuolevaa. Vaan kuollut.” 

Nykyään jokaisella on mahdollisuus luoda videosisältöjä sosiaalisen median kanaviin, ja sarjojen sekä elokuvien katselu onnistuu milloin vain suoratoistopalveluiden kautta. Nämä kanavat ovat syrjäyttäneet perinteisen television. Muutos tuntuu luonnolliselta, sillä ihmiset ovat yhä kärsimättömämpiä ja kiireisempiä. Mainoskatkoille ei ole aikaa. 

Digitaalisen median vallankumous

Pauli Kopun mukaan internetin kasvu näyttää olevan pysäyttämätöntä, sillä vuonna 2021 internetliikennettä arvioidaan olevan 127 kertaa enemmän kuin vuonna 2005. Samaan aikaan television suosio on jatkuvassa laskussa. 

Katoavatko perinteiset TV-kanavat kokonaan suoratoistopalvelujen tieltä? Katsellaanko tulevaisuudessa ohjelmia kenties virtuaalilasien läpi? Voiko ennen niin vahvassa asemassa ollut mediamahti kadota kokonaan?  Nämä kysymykset juolahtavat mieleen kirjaa lukiessa.  

Kopu toteaa, että jo parinkymmenen vuoden kuluttua maailmassa valtaosa ihmisistä ei ole elänyt analogisessa maailmassa. Z-sukupolvi jäänee viimeiseksi ihmiskunnan sukupolveksi, joka on sen kokenut.  

Maailma ja media sen mukana muuttuvat kovaa tahtia. Yhtenä päivänä voimme innostua uudesta puhelinsovelluksesta, ja seuraavana päivänä siitä ei enää puhutakaan. On mielenkiintoista nähdä, mikä tulee olemaan seuraava ylivoimainen mediakuningas. 

Miksi sinunkin kannattaa lukea Media television jälkeen? 

Pauli Kopun teos Media television jälkeen: tutkimusmatka tarinoiden tulevaisuuteen on helposti lähestyttävä opus, joka kertoo median murroksesta ilman kuivakkaa tietokirjatyyliä tai kulunutta jargonia.  Teos antaa ajatuksia herättävän katsauksen siihen, mihin tarinoiden kerronta on matkalla. Vaikka kirjassa on lähes 300 sivua, se imaisee mukaansa heti ensimmäiseltä sivulta.  

 

Jaa artikkeli:

Krea

Krea on Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Tarjoamme erilaisia palveluita, kuten esimerkiksi media-, markkinointi-, ja viestintäsuunnitelmia, some-kampanjoita, tapahtumia ja tutkimuksia

Luova toimisto Krean brändikäsikirja

Ota yhteyttä

Ratapihantie 13, 00520 Helsinki

info@krea.fi