Näin rakennat ilmiön – 3 vinkkiä

Näin rakennat ilmiön – 3 vinkkiä

Ilmiön rakentaminen vaatii kunnon tarinan, viestiä levittäviä innostujia ja joskus myös ankeuttajien luomaa vastakkainasettelua.

Esimerkiksi Pride, Kim Kardashian ja ilmastoahdistus ovat kaikki nousseet yhtäkkiä kestäviksi puheenaiheiksi ja vahvoiksi ilmiöiksi. lmiön rakentamiseen et tarvitse välttämättä suurta määrää rahaa. Tärkeintä on, että ilmiö tarjoaa merkityksellisiä lupauksia ja koskettaa.

Sinäkin voit halutessasi rakentaa ilmiön. Hyviä vinkkejä saat Lauri Hilliahon ja Johanna Puolitaipaleen Ilmiön kaava -kirjasta. Alkuun pääset jo seuraavilla asioilla.

Luo tarina, jota halutaan jakaa

Ilmiön rakentaja ei tuputa asiaansa, vaan houkuttelee sen pariin. Tässä auttavat tarinankerronta ja jopa tietty salamyhkäisyys.

Hilliaho ja Puolitaival määrittelevät ilmiön näin:

”Ilmiö on huomiota herättävä tapahtumien joukko, joka tiivistyy jonkin aiheen ympärille, erottuu selvästi taustastaan ja syntyy, kun tarina leviää tehokkaasti ihmisten välillä ja aktivoi heitä lupauksillaan”.

Ilmiön rakentaja on siis mahdollistaja, joka antaa ihmisille aineksia kiinnostavaan tarinointiin. Kaikki kuluttajat eivät ole luonnostaan hyviä tarinankertojia. Siksi ilmiön rakentajan on tarjottava inspiraatiota eri tasoisille tarinankertojille. Tämä on tärkeää siksi, että ilmiö on ilmiö vasta, kun se puhuttaa tavallisia ihmisiä.

Miksi on tärkeää, että ihmiset puhuvat aiheesta? Muun muassa siksi, että ostopäätöstä miettiessä tuttavan kertoma suullinen suositus on viisi kertaa maksettua mainontaa tehokkaampaa. Tai siksi, että mitä enemmän ihmiset puhuvat aiheesta, sitä todennäköisemmin myös media kiinnostuu aiheesta. Se taas tietää markkinoijalle ilmaista näkyvyyttä.

Värvää ilmiölle innostujat

Ilmiö ei leviä, ellei siitä puhuta. Sen vuoksi heti aluksi on tärkeää löytää joukko, joka innostuu asiasta ja lähtee levittämään tarinaa. Tätä ensimmäistä yleisöä kutsutaan kirjassa yksinkertaisesti innostujiksi. Innostujien rooli on samanlainen kuin diffuusioteorian mukaisessa ryhmittelyssä aikaisilla omaksujilla: he toimivat tienraivaajina ja kulttuurin rakentajana.

Ilmiön kannalta sopivia innostujia ovat ne, joiden sosiaalisiin tai materiaalisiin tarpeisiin ilmiön lupaus vastaa. Lisäksi heidän pitää olla riittävän innokkaita ja aktiivisia, jotta lähtevät tarinoimaan ilmiöstä eteenpäin. Heidän on myös oltava oikealla tavalla verkottuneita.

Ihanteellisinta on, jos he muodostavat kiinteän ryhmän, jonka kaikki jäsenet ovat innostuneita ilmiöstä, ja ilmiöön osallistuminen onnistuu sieltä, missä joukko kokoontuu. Näin innostus ruokkii itseään ja ilmiö hyötyy joukkotunteesta.

Innostujille tulee antaa selkeä tehtävä ja tavoitteet ja heitä tulee kannustaa. Ilmiön luojalta vaaditaan siis myös johtamisen taitoja.

Älä lannistu ankeuttajista – käännä kritiikki hyödyksi

Ilmiön ympärillä hyörivän keskustelun ei tarvitse kuitenkaan olla pelkkää naminamia. Joskus ilmiötä vastaan hyökkäävät ankeuttajat luovat sopivaa vastakkaisasettelua. Se voi saada ilmiön puolestapuhujat tiivistämään rivejään entistä voimakkaammin.

Ja mikä parasta – jokainen kriittinenkin puheenvuoro levittää tietoa ilmiöstä.

Jos ilmiösi törmää negatiivisuuden muuriin, muista nämä:

  1. Älä lähde sähläämään mukaan joka väittelyyn.
  2. Hyödynnä ankeuttajien kritiikkiä tarinan kehittämisessä.
  3. Jos kritiikki tarttuu omaan kohderyhmääsi, muista kriisiviestinnän säännöt. Ole nopea, rehellinen ja avoin. Älä vetäydy, vaan jalkaudu sinne missä keskustelua käydään.

Muista, että kaikkien ei tarvitsekaan tykätä ilmiöstä ja sen sanomasta. Ankeuttajat eivät ole ilmiön rakentajan suurin vihollinen. Suurin haaste on se, että ilmiön kannattajat menettävät uskonsa asiaan.

Jaa artikkeli:

Krea

Krea on Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Tarjoamme erilaisia palveluita, kuten esimerkiksi media-, markkinointi-, ja viestintäsuunnitelmia, some-kampanjoita, tapahtumia ja tutkimuksia

Luova toimisto Krean brändikäsikirja

Ota yhteyttä

Ratapihantie 13, 00520 Helsinki

info@krea.fi