Menesty digimarkkinoilla – tehokas opas aloittelijalle

Menesty digimarkkinoilla – tehokas opas aloittelijalle

Minna Komulaisen opas Menesty digimarkkinoinnilla (2018) antaa hyvän katsauksen siihen, mitä digiviidakossa tapahtuu ja miksi on tärkeää panostaa monikanavaisen asiakaskokemuksen luomiseen. Koko kirjan kantava teemana on asiakaslähtöisyys.

Kirja toimii erinomaisena oppaana digimarkkinointia aloitteleville. Se yhdistää sopivasti teoriaa käytännön työkaluihin ja vinkkeihin ja sisältää selkeitä ohjeita ja mallipohjia. Erityisesti monikanavaisen asiakaspolun rakentaminen ostajapersoonien määrittelystä mittaamiseen on pilkottu selkeisiin ja johdonmukaisiin osiin.

Asiakaspolku on digistrategian perusta

Erinomainen lähtökohta digimarkkinoinnin tekemiselle on tiedostaa, että asiakas etsii netistä ensisijaisesti tietoa omien tarpeidensa pohjalta ja niiden tyydyttämiseksi, ei etsiäkseen juuri tietyn yrityksen tuotteita tai palveluita. Kirjassa ohjeistetaan vaihe vaiheelta rakentamaan asiakaspolku niin, että asiakas löytää juuri sen tiedon, jota tarvitsee.

Asiakkaiden tiedonhaku on mullistunnut digikanavien myötä. Kirja havainnollistaa hyvin, miten tärkeää asiakaskokemuksen palvelumuotoilu on ja miten monikanavaisuus parantaa kokonaisvaltaista asiakaskokemusta.

Monikanavainen asiakaskokemus vaatii palvelumuotoilua

Miten asiakaskokemusta sitten lähdetään avaamaan palvelumuotoilun keinoin? Ensimmäinen askel on luonnollisesti asiakkaiden tunnistaminen. Kirja kehottaa kuuntelemaan, havainnoimaan, analysoimaan ja tutkimaan asiakkaita ja tarjoaa konkreettisia työkaluja, joilla voi rakentaa ostajapersoonia. Asiakkaiden segmentointi ja palvelupolun rakentaminen ovat kaikille digimarkkinoinnin parissa työskenteleville tuttuja juttuja, mutta kokenutkin konkari tuntee kirjaa lukiessaan piston sydämessään ja palaa nöyrästi perusasioiden äärelle.

Kun perusteellinen suunnitelma on tehty ennakkoon, se karsii turhaa toimintaa digimaailmassa. Pyrkimyksenä on rakentaa pitkäaikaisia asiakassuhteita asiakkuuden eri vaiheissa. Kiinnostuneesta someseikkailijasta on tarvoitteena saada liidi, joka lopulta tuottaa ostavan asiakkaan.

Katse digimarkkinoinnin tulevaisuuteen (nykyisyyteen)

digimarkkinointi_markkinointi_haagahelia

Painetun kirjan tieto vanhenee nykymaailmassa nopeasti, ja kirjassa luetellut tulevaisuuden trendit tuntuvat lukijasta olevan jo nykypäivää: monikanavaisuus, personoitu ja kohdennettu mainonta, uudenlaiset kauppapaikka-alustat (esim. Instagram), tekoäly, chatbotit, virtuaaliassistentit, VR sekä AR.

Mukavuus on yksi tärkeimmistä tekijöistä, kun asiakas miettii ostopäätöstään. Kirja suosittelee pohtimaan, onko yrityksen kanssa helppo asioida ja sen palveluita helppo ostaa. Voisiko esimerkiksi chatbot tai virtuaaliassistentti tehdä asioimisesta vielä entistä helpompaa? Kirjasta saa myös yksinkertaiset ohjeet oman tekoälypohjaisen chatbotin luomiseen.

Kirjan viimeinen luku on omistettu digimarkkinoinnin kannattavuuden mittaamiselle. Osio on lyhyehkö, mutta siihen on hyvin tiivistetty olennaisin: Sosiaalisen median sisällöntuotantoon on turha uhrata työtunteja, jos jälkiseuranta uupuu. Kirja avaa ymmärrettävästi CLC, CAC ja ROI -käsitteet sekä kertoo lukijalle selkeästi, miten tavoitteita voidaan konkreettisesti mitata.

Kirja antaa perusteelliset käytännön ohjeet monikanavaiseen markkinointiin. Vaikka monikanavaisen markkinoinnin ja myynnin rakentaminen tuntuukin monimutkaiselta, on kirjassa osattu avata asiaa niin hyvin, että myös aloittelija pysyy hyvin mukana!

 

Laura Kauppinen, Suvi Kilpiö, Miia Pirttijärvi, Essi Puukko, Veera Salo

Jaa artikkeli:

Krea

Krea on Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Tarjoamme erilaisia palveluita, kuten esimerkiksi media-, markkinointi-, ja viestintäsuunnitelmia, some-kampanjoita, tapahtumia ja tutkimuksia

Luova toimisto Krean brändikäsikirja

Ota yhteyttä

Ratapihantie 13, 00520 Helsinki

info@krea.fi