Krea Brysselissä: XM-projekti oli uneton, mutta lopulta unohtumaton kokemus

Krea Brysselissä: XM-projekti oli uneton, mutta lopulta unohtumaton kokemus

Brysselin kaduilla kuului maaliskuisena torstaiyönä vapautunutta voitonriemua, kun Luova toimisto Krean opiskelijat pokkasivat kultaa kansainvälisestä Cross Media (XM) -markkinointikilpailusta. Kyseessä oli Amnesty Internationalin järjestämä kilpailu, jonka eteen kuusihenkinen tiimimme vuodatti viiden kuukauden ajan verta, hikeä ja kyyneleitä.

Vaikka projekti huipentui EU:n pääkaupungin yöhön, oli sitä edeltänyt kv-markkinoinnin XM-opintojakso kauniissa kokonaisuudessaan jo opettavainen matka markkinoinnin ammattilaisuuteen. Se mahdollisti markkinointitaitojen hiomisen kansainvälisessä ympäristössä ennen työelämään siirtymistä, vaatien erityisesti omatoimisuutta, yhteen hiileen puhaltamista sekä, totta kai, Kreassa opittujen asioiden taitavaa soveltamista.

Tiimillä oli täysi vastuu projektin etenemisestä sekä onnistumisesta, ja valmentajan roolissa loistavasti toimineen Hanna Tattarin vastuulla oli tiimin sparraaminen alusta loppuun saakka, jotta kampanjaehdotus hioutuisi  timantiksi.

 

Mitä: XM-projekti (Cross Media International Competition), jonka tarkoituksena oli kehittää sissimarkkinontikampanja Amnesty Internationalille. Kilpailu huipentui Brysselissä, jossa kilpailevat tiimit pitchasivat ideansa Amnestylle.
Ketkä Kreasta: Krean opiskelijat Niko Haapalinna, Katariina Juselius, Joakim Kauhanen, Viivi Lehtinen, Siirimari Liias, Pauli Piippo-Pinho ja valmentaja Hanna Tattari.
Ketkä muualta: Korkeakouluopiskelijoista koostuvia joukkueita Ranskasta, Belgiasta sekä Hollannista.

Bold and creative – sissimarkkinointia ihmisoikeuksien puolesta

Jo neljänä peräkkäisenä vuotena järjestetyn kilpailun toimeksianto tuli tänä vuonna maailman johtavalta ihmisoikeusjärjestöltä, Amnesty Internationalilta. Amnesty toivoi rohkeaa ja luovaa sissimarkkinointikampanjaa, jonka keskiössä olisi – ehkä meitä diginatiiveja jopa hieman värisyttäen – offline-markkinointi. Saimme muuten todella vapaat kädet kampanjan toteutukseen, ja luovuudella oli tilaa räiskyä.

Meidän täytyi kääriä hihat ja laittaa kädet saveen. Piti ideoida jotakin omaperäistä, jota voidaan tarvittaessa soveltaa myös kansainvälisesti. Panokset olivat korkealla ja voitontahto sitäkin suurempi.

Let me tell you a story – vuosisadan pitch Amnestylle

Kuukausien aherrus huipentui loppukilpailuun Brysselissä. Kuusihenkisestä tiimistämme paikalle saapui kolme rautaista taistelijaa valmiina antamaan kaikkensa ja enemmän. Kymmenminuuttinen pitchimme oli rakennettu samaistuttavan tarinan ympärille, jonka äänenpainoja, tauotuksia ja punchlineja oli edellisenä iltana hiottu hotellin aulabaarissa vielä pikkutunneille saakka.

Kaksipäiväinen seminaari alkoi tutustumalla Amnestyn toimintaan sekä kilpailevien maiden kulttuureihin. Jännitys oli ruhtinaallisen lounaan jälkeen jo käsin kosketeltava, kun vihdoin joukkueet pääsivät yksi kerrallaan esittämään tuotoksensa tuomaristolle. Kämmenet hikoillen odotimme tuomariston tuloksia, kunnes kuulimme niin rakkaan kotimaamme nimen julistettavan – kerrankin muualla kuin jääkiekon loppuottelun finaalissa. Kaikki työ lopulta palkittiin, ja nyt kirkkaampana kuin Krean historiassa koskaan.

Krea

Krea on Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Tarjoamme erilaisia palveluita, kuten esimerkiksi media-, markkinointi-, ja viestintäsuunnitelmia, some-kampanjoita, tapahtumia ja tutkimuksia

Luova toimisto Krean brändikäsikirja

Ota yhteyttä

Ratapihantie 13, 00520 Helsinki

info@krea.fi