James Bond Franchise – kuvien käyttöoikeudet ja markkinointi

James Bond Franchise – kuvien käyttöoikeudet ja markkinointi

Teit sitten Powerpointesitystä koulussa, julkaisua sosiaaliseen mediaan tai markkinointia työksesi, materiaalien käyttöoikeudet saattavat mietityttää sinua. Kuvan kopioiminen tai tallentaminen suoraan netistä tuntuu helpolta ja kivalta käyttää omassa työssä, mutta mistä ja miten saat oikeasti käyttää lainaamiasi kuvia? Samaa mekin jouduimme pohtimaan, kun hyödynsimme sisältöprojektissamme erilaisia materiaaleja James Bond -elokuvista. Pääsääntönä tekijänoikeuslaissa on, että teoksen käyttöön tarvitaan tekijän lupa. Teoskuvan käyttäjä vastaa siitä, että lupa on asianmukaisesti kunnossa. 

Materiaalien käyttöoikeudet

Materiaalien käyttötarkoitus ratkaisee jo suurimman osan kysymyksistäsi; yksityiseen käyttöön sinulla on vapaammat kädet, verkkoon julkaistaessa joudut selvittämään käytettävän kuvan tai videon käyttöluvat. Jos haluat käyttää toisen materiaaleja omissa julkaisuissasi verkossa, tulee sinun kysyä esim. kuvan käyttöön lupa kuvan ottajalta tai käyttää kuvia, joiden käyttö on sallittu Creative Commons -lisenssillä (CC). Kansainvälisen organisaation tarkoituksena on edistää luovan työn tuotteiden käyttöä.  

Lisenssin avulla käyttöoikeuden haltijat voivat määritellä, miten heidän luomiaan aineistoja saa käyttää. Jaettuun materiaaliin tulee usein lisätä tekijän nimi, mahdollinen teoksen lisenssi ja linkki alkuperäiseen teokseen. Toiset sallivat suurempiakin muokkauksia teokseen, toisia teoksia ei saa muokata millään tavalla tai käyttää kaupalliseen tarkoitukseen. Käyttäjänä olet vastuussa käytön luvallisuudesta, muista siis aina tarkistaa ehdot! 

James Bond -sisältökonsepti  

Lähdimme toteuttamaan Finnkinon sisältöprojektia James Bond -elokuvasarjan teemalla ja yritimme samalla selvittää, miten saisimme parhaan hyödyn irti 007-brändin tunnettavuudesta. Voidaan puhua brändistä, sillä suurin osa ihmisistä tietää kuka on James Bond ja minkälaisia mielikuvia häneen liittyy. Bond, James Bond tunnetaan herrasmiesmäisenä salaisena agenttina. Vesper Martinia lipittelevänä naistenmiehenä, jolta eivät kikat eikä karisma lopu kesken. Franchisen tai tavaramerkin tunnettavuus helpottaa minkä tahansa materiaalin myyntiä tai markkinointia. Bond-elokuvia on tuotettu jo yli 20, johon mahtuu varmasti muutama heikompi teos, mutta kokonaiskuva on silti pysynyt luotettavana, ja sarjan uusia elokuvia on aina odotettu innolla.  

Loimme sisältökonseptin, jonka ideana oli esitellä James Bond -elokuvien eri aikakausia. Käytimme esityksessämme aikajanaa koko Bond-elokuvasarjan kaaresta, jolla pyrimme vetoamaan katsojien ja mahdollisten asiakkaiden tunteisiin. Covid-19 pandemian takia emme päässeet toteuttamaan ensimmäistä suunnitelmaamme, joka oli kuvata video Finnkinon tiloissa. Päädyimmekin toteuttamaan videon Bondaiheisista kuvista 

Mitä opimme projektista?

Törmäsimme moniin erilaisiin haasteisiin, kuten mistä löydämme hyviä kuvia videoomme sekä mitä kuvia saamme käyttää tuotoksessamme. Osa esityksistämme oli lopulta julkaisukelvottomia, sillä ne rikkoivat montaakin käyttönoikeutta. Yhtenä rajoitteena toimi James Bond -materiaalien tiukat kuvaoikeuksien rajoitukset, jotka todennäköisesti James Bond -franchise on määrittänyt. Käytimme työskentelyssä Lean-menetelmää, jolla pyritään ottamaan huomioon muuttuvat asiakastarpeet. Opimmekin, että projektin suunnitelmat voivat muuttua äkkiä ja tämän kaltaisiin muutoksiin pitää kyetä mukautumaan. 

Sukella syvemmälle James Bondin maailmaan!

 

Mervi Pulkkanen, Raine Pirinen, Mico Peltola, Saku Mikonranta Retu Räisänen

 

 

 

 

 

 

Jaa artikkeli:

Krea

Krea on Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Tarjoamme erilaisia palveluita, kuten esimerkiksi media-, markkinointi-, ja viestintäsuunnitelmia, some-kampanjoita, tapahtumia ja tutkimuksia

Luova toimisto Krean brändikäsikirja

Krea.fi-saavutettavuusseloste

Ota yhteyttä

Ratapihantie 13, 00520 Helsinki

info@krea.fi