Miellekartta apuna visuaalisessa suunnittelussa

Miellekartta apuna visuaalisessa suunnittelussa

Kilpailun voittaminen miellekartan avulla – onko se mahdollista? Rohkeasti kysytty, mutta saavutettavissa, vaikka toki voittoon vaaditaan muutakin työtä. Mikäli sinua kiinnostaa kuulla asiasta lisää ja nähdä, kuinka me käytimme miellekarttaa Kotipizzan rekrykampanjan suunnittelussa, jatka lukemista.

Adding profit to Kotipizza

Adprofit on Mainostajien Liiton vuosittain järjestämä kilpailu, jossa otetaan markkinoijista mittaa. Kilpailussa on eri sarjoja ja me Kreassa osallistuimme tänä keväänä juniorisarjaan, johon voivat osallistua 20-29-vuotiaat markkinoinnin tekijät. Juniorisarjalla on oma toimeksiantaja ja toimeksianto.

Tämän vuoden juniorisarjan tehtävänantona oli tehdä Kotipizzalle valtakunnallinen rekrykampanja, jolla halutaan saada 100 uutta nuorta Kotipizzan työntekijöiksi. Kampanjan toisena tavoitteena oli luoda Kotipizzasta mielikuva vastuullisena työnantajana. Näihin tavoitteisiin piti päästä, mutta miten? Me työparini Sannin kanssa päätimme lähteä piirtämään aiheesta miellekarttaa.

Alkuun luovan suunnittelun perusteista

Miellekartat perustuvat visuaaliseen hahmotteluun keskeisen idean ympärille. Flow-tilaan sopivat paremmin miellekartat kuin se, että alkaa naputtaa Wordiin pitkää sepitystä. Miellekartat kannattaa suunnitella fiksusti, jotta niistä on hyötyä.

1. Pääidea keskelle
Kaiken a ja o suunnittelutyössä on taustatyö. Siihen kuuluu myös oman idean konkretisointi ja sen herättäminen eloon. Vanhan sanonnan mukaan kaikki tiet vievät Mäntsälään, ja sama pätee myös miellekartan keskeiseen ideaan. Kotipizzan haaste siis keskelle, ja eikun ideoimaan.

2. Polut
Ytimen ympärille täytyi saada sisältöä, joten lähdimme luomaan polkuja. Polkujen teemat olivat: Mitä tulee mieleen sanasta vastuullisuus? Millainen vastuullisuus olisi värinä? Millainen on vastuullinen työnantaja? Millainen Kotipizza olisi työntekijänä? Näistä kysymyksistä jatkoimme eteenpäin tekemällä lisää polkuja uusilla kysymyksillä ja ideoilla.

3. Ideat
Kun polut oli luotu, lähdimme miettimään teemoja ja keinoja tarkemmin. Omassa esimerkissämme teemat ovat kysymyksen muodossa, mutta näin ei tarvitse välttämättä olla. Miellekartta lähtee helposti rönsyilemään ja laajenemaan, joten kannattaa varmistaa, että pysyy keskimmäisen ongelman tai idean juurilla, ja pitää sen fokuksessa.

4. Vinkit
Muutama vinkki onnistuneen miellekartan tekemiseen:
1. Kirjoita kukin idea yhdellä ranskalaisella viivalla lyhyesti ja ytimekkäästi
2. Huomioi, että jokainen idea tukee pääideaa / ongelmaa
3. Hyviä kysymyksiä, joihin miellekartat vastaavat ovat: mitä, miten, milloin, miksi, kenelle
4. Käytä värejä otsikoissa ja teksteissä
5. Käytä kuvia
6. Käytä symboleja

Hyvin suunniteltu luova työ on puoliksi tehty

Kaikki edeltävät vaiheet läpikäytynä meille syntyi monta hyvää ideaa, joista lähteä työskentelemään kohti valmista ehdotusta. Kokonaiskuva hahmottuu paljon helpommin, kun miljoonat ajatukset ja sirpaleet on saatu järjestykseen ja niistä muodostuu järkevä kokonaisuus. Miellekartan avulla saimme selville, mitä nuoret ajattelevat Kotipizzasta ja löysimme keinot edetä kampanjan kanssa haluttuun suuntaan. Näin saimme kampanjan lähtemään lentoon.

”Käytä aivojasi” Tämä on yksi typerimmästä neuvoista, joita jokainen on kuullut jossain vaiheessa elämäänsä. Viimeisenä ohjenuorana neuvoisin käyttämään aivoja fiksusti – ideoi täysillä, suunnittele, toteuta ja mittaa onnistumiset.

Käytä sitä oikeanpuoleista aivolohkoa, josta kaikki luovat ideat tulevat ja yhdistä se vasemmanpuoleiseen systemaattiseen ja laskennalliseen toteutukseen. Voitettiinko me AdProfit Junior? Se selviää myöhemmin, mutta ainakin lähdettiin viisaasti vesille.

Lisää aiheesta:

8 creative ways to use a mind map
Mind mapping 101

Krea

Krea on Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Tarjoamme erilaisia palveluita, kuten esimerkiksi media-, markkinointi-, ja viestintäsuunnitelmia, some-kampanjoita, tapahtumia ja tutkimuksia

Luova toimisto Krean brändikäsikirja

Ota yhteyttä

Ratapihantie 13, 00520 Helsinki

info@krea.fi