Krean monialaprojekti Lean Startupien parissa

Krean monialaprojekti Lean Startupien parissa

Startup-yrityksiä perustetaan tuhansia vuosittain. Jokainen yritys on yksilöllinen eikä menestyksestä ole takeita. Yhteistä kaikilla startupeilla on kuitenkin kasvuhakuisuus. Jo alkumetrit ovat uudelle yritykselle elintärkeitä, sillä useinkaan taloudellista pelivaraa ei ole. Koska tehokkuus pyritään maksimoimaan, otetaan avuksi Lean.

Leaniin tutustumassa

Leanilla monet startupit testaavat liiketoimintansa kannattavuutta. Ideana on tehdä tuote, joka parhaalla mahdollisella tavalla vastaa asiakkaan tarpeisiin käyttämällä minimaalisia resursseja.

Krean digitaalisen sisällöntuotannon opiskelijat tutustuivat Leanin käyttöön yhdessä tietojenkäsittelyopiskelijoiden kanssa. Tehtävämme oli luoda 8 viikon projektissa uusi idea ja sille verkkoalusta myyntiä varten.

Pienet tiimit kehittelivät ideoitaan ja esittelivät ne ensimmäisen viikon jälkeen muille. Ideoiden kirjo vaihteli juomapelistä treenisovelluksiin ja kielimuistipelistä liikennemerkkisovellukseen. Digituotteille määriteltiin kohderyhmä ostajapersoonan avulla sekä tietysti kattava markkinointisuunnitelma. Saadun palautteen perusteella jatkoimme digituotteiden hiomista toimiviksi kokonaisuuksiksi, joita myydä kuluttajille.

Arvoa MVP:llä

Usein startupeissa kehitellään mahdollisimman täydellistä tuotetta kuukausia tai jopa vuosia. Silloin markkinat ehtivät kehittyä eikä valmis tuote enää ehkä vastaakaan asiakkaan tarpeisiin.

Lean-menetelmässä asiakas on keskiössä. Siksi prototyyppejä tehdään mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, jolloin asiakaspalautettakin saadaan nopeasti. Näin jatkokehittelyssä vältytään turhalta innovoinnilta. Näitä prototyyppejä kutsutaan nimellä MVP (minimum viable product).

Ideoinnin jälkeen tehtävänä olikin kerätä 10 potentiaalisen asiakkaan yhteystiedot. Lisäksi tuotteen potentiaalisuutta kartoitettiin erilaisten kyselyiden avulla.

Leanin perussykli

Työskentelimme digituotteiden parissa lähes kaksi kuukautta. Kuten ideointiin ja MVP-ideologiaan kuuluu, osa tuotteista haudattiin kesken projektin ja työ aloitettiin alusta. Työn edetessä saimme palautetta niin valmentajilta kuin kanssaopiskelijoiltakin.

Leanin perussykli on kuvattu alla:

  1. Syntynyttä ideaa aletaan rakentaa ja kehittää.
  2. Ideasta kehittyy tuote tai palvelu, jonka kannattavuutta lähdetään mittaamaan datan keruulla.
  3. Datasta saadusta tiedosta poimitaan opit, joilla lähdetään muokkaamaan ideaa entistä paremmaksi.

Lean-sykli

 

Huipennus tapahtumatorilla

Kehitysprosessi huipentui innovaatiotilaisuuteen tapahtumatorilla Pasilassa. Siellä 12 tiimiä esitteli digituotteensa omilla ständeillään ja pääsi pitchaamaan ne yleisölle. Parhaiksi pitchaajiksi valittiin The Catnips -sovelluksen kehittäjät, joiden selainpohjainen sovellus keskittyy tunteidenhallintaan sekä omaan tilaan. Catnipsin tulot välitetään HESY ry:lle. Muiden tiimien tuotteet olivat Töihin+, ParkkiHelppi, Languala, KiranTaika, Memekko, LäppäÄppi, Gym Shuffle, Profe, Rautamassa, Viimeinen pisara sekä Haaga-Helian Osuuskunta.

 

Pitchauksen voittanut Catnipsien tiimi

 

Tämän krealaisten ja tikolaisten monialaprosessin tärkein anti oli tietysti se, että jokainen tiimi pääsi kokonaisvaltaisesti testaamaan, millaista on kehitellä Lean Startup sekä tekemään markkinointia ja myyntiä sen parissa. Osaa digituotteista myytiinkin oikein kiitettävästi, ja tiimit saivat mainion pohjan mahdollisesti kehitellä ideaansa eteenpäin. Tulevaisuus näyttää, saammeko seurata uutta menestystarinaa.

Jaa artikkeli:

Krea

Krea on Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Tarjoamme erilaisia palveluita, kuten esimerkiksi media-, markkinointi-, ja viestintäsuunnitelmia, some-kampanjoita, tapahtumia ja tutkimuksia

Luova toimisto Krean brändikäsikirja

Ota yhteyttä

Ratapihantie 13, 00520 Helsinki

info@krea.fi