Hyötypeli paloturvallisuudesta – matka ideasta prototyypiksi

Hyötypeli paloturvallisuudesta – matka ideasta prototyypiksi

Krea Digital – Digitaalisen sisällönsuunnittelun ja videotuotannon kurssin startattua tammikuussa 2022, elimme me krealaiset koronan synkintä aikaa. Väsymys loppumattomilta tuntuvissa Teams-palavereissa oli käsinkosketeltavaa ja ilmassa leijaili niin ahdistusta, masennusta kuin epätoivoakin – motivaation puutteesta puhumattakaan. Periksi ei voitu kuitenkaan antaa, sillä kurssi ja opinnot oli saatava kunnialla maaliin.

Tiimien muodostuttua ja kurssin teeman selkeytyessä valoa tunnelin päässä alkoi kuitenkin hiljalleen näkyä: meillä oli edessä huikea mahdollisuus oppia hyötypelien ihmeellisestä maailmasta ja päästä yhteistyössä huippuosaajien kanssa kehittämään kukin tiimi omaa projektiaan. Ja mikä parasta, kokoontumisrajoitusten purkua alettiin vihdoin suunnitella ja näin lähiopinnoista tulisi arkipäivää taas krealaisillekin.

Onnettaren suosiossa

Kun toimeksiantajamme julkaistiin, meillä oli todellisia vaikeuksia pysyä innostukselta housuissamme. Mukana oli niin suuronnettomuuteen, myrkytystilanteeseen, kuin VR-lasien mahdollistamaa Home Operaan liittyvää hyötypeliprojektia. Emme voineet uskoa, että pääsisimme työskentelemään näin mielenkiintoisten aiheiden parissa! Yksi aiheista nousi kuitenkin ylitse muiden: nuorten paloturvallisuuspelin kehittäminen.

Tie tehtävänantoon ei käynyt helpoimman kautta ja jouduimme käymään tiukkaakin tiukemman taistelun, jotta saimme haluamamme. Jouduimmekin aiheen suosion vuoksi turvautumaan onnettareen, ja niinhän siinä kävi, että onni suosi rohkeaa ja saimme tehtäväksemme rakentaa jo olemassa olevasta lasten paloturvallisuutta edistävästä VR-hyötypelistä uuden version AR-maailmaan! Näin lapsille suunnatun paloturvallisuuspelin toisen iteraation alkutaipale oli pedattu.

Projektin käynnistämisvaiheessa kävimme keskustelua Tampereen AMK:n Games Academyn vetäjän Toni Pippolan kanssa. Iloiseksi yllätykseksemme hän antoi meille vapaat kädet toteuttaa visiomme, joka loi meille pohjan luovan hulluuden kukkimiselle. Heittelimme ideoita ryhmän sisällä ja meille muodostui nopeasti käsitys seuraavasta mobiilipelien tulenkantajasta. Yhteinen visiomme oli selvä: halusimme luoda pelistä mahdollisimman koukuttavan, hauskan ja ennen kaikkea opettavaisen. Siis kaikkea muuta kuin mitä paloturvallisuusmerkkien opettaminen kouluissa on tänä päivänä.

Ratkaisu: Mobiilipeli!

Tonin kanssa sparrailun jälkeen teimme kyselytutkimuksen Kannelmäen peruskoulun kuudesluokkalaisille. Tarkoituksenamme oli selvittää, onko meidän ideassamme todellisessa ympäristössä potentiaalia.

Rasavillit lapsukaiset suhtautuivat meihin varauksella. Rakensimme kyselyn kysymys kysymykseltä, jotka olisivat relevantteja meidän työmme kannalta. Kysymystemme tarkoitus oli paljastaa meille tulevien isänmaantoivojen mieltymykset videopelaamiseen. Halusimme saada mahdollisimman paljon dataa siitä, miten peli tulisi toteuttaa, onko aihe hyödyllinen kohderyhmälle ja mitä ominaisuuksia meidän tulisi hyödyntää pelissä.

Tutkimustulokset antoivat meille hyödyllistä, joskin myös melko yllättävää tietoa: lähes jokainen vastaaja pelasi tai oli pelannut peliä, jossa on mahdollisuus käyttää AR-ominaisuutta, mutta mielsi sen kuitenkin turhaksi. Tulimme siihen lopputulokseen, ettei AR-ominaisuudella varustetun paloturvallisuuden aika ei ole vielä, joten brutaalisti karsimme toiminnon pelistämme ja jatkoimme vanhaksi hyvällä todetulla konseptilla: 2D-tasohyppelypelillä.

Seuraavaksi loimme pelillemme käyttäjäprofiilit, sekä täytimme lukemattoman määrän erilaista canvaksia muodostaaksemme pelistä valmiin konseptin. Näin meidän mahtipontisen suunnitelman toteutuessa pääsisi osaksi paloturvallisuuden opettamista alakoulujen opetussuunnitelmassa.

Tutkimme pedagogiikan kiemuroita sekä yritimme päästä parhaamme mukaan jyvälle siitä, miten ehdotettu opetusmateriaali lopulta päätyisi opettajan käsiin ja sitä kautta oppilaiden käyttöön oppitunneille. Lopulta käsissämme oli pomminvarma suunnitelma pelimme toteuttamiseksi!

Ulle Snö pelin hahmot

Paloturvallisuuden uudet sankarit

Hypätäänpä sitten projektimme ehdottomasti mielenkiintoisimpaan vaiheeseen, itse pelin maailmaan. Snöland Is On Fire -pelissä seikkaillaan kauniissa Snölandissa, jossa on kaksi vuodenaikaa: kesä ja talvi. Tämä kaikki kuitenkin muuttuu, kun pelin pahis Ellu-kettu haluaa Snölandiin ikuisen kesän. Hän sytyttää tulipaloja ympäri Snölandia savuttaakseen tavoittensa. Peliin pääset tutustumaan tarkemmin tästä!

Vaikka meidän tarinamme Krea Digitalin opiskelijoina päättyykin, on Ullen tarina vasta alussa. Luomamme hahmo siirtyy nyt seuraaviin käsiin. Emme tiedä vielä, kuka Snölandin tarinaa pelin kehittämisen osalta jatkaa, mutta jäämme innolla odottamaan kuinka Ullen, Ellun ja Salnan seikkailut tulevat lopulta hauskuuttamaan lapsia ja opettamaan heille kaiken paloturvallisuusmerkeistä. Legenda on syntynyt. Seuraavan tiimin tehtävä on saattaa tämä eeppisyys koko maailman tietoisuuteen.

Jaa artikkeli:

Krea

Krea on Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Tarjoamme erilaisia palveluita, kuten esimerkiksi media-, markkinointi-, ja viestintäsuunnitelmia, some-kampanjoita, tapahtumia ja tutkimuksia

Luova toimisto Krean brändikäsikirja

Krea.fi-saavutettavuusseloste

Ota yhteyttä

Ratapihantie 13, 00520 Helsinki

info@krea.fi