Miten teet hyvän LinkedIn-profiilin?

Miten teet hyvän LinkedIn-profiilin?

Hyvin tehty LinkedIn-profiili voi helpottaa työnhakuasi huomattavasti ja auttaa sinua verkostoitumaan. LinkedIn toimii kanavana itsesi markkinoimisessa työnantajille – ota siitä siis kaikki hyödyt irti!

Näin pääset alkuun

Jos et ole vielä tehnyt LinkedIn-profiilia, nyt on hyvä aika siihen osoitteessa www.linkedin.com. Esimerkiksi tässä Kirsi Lönnmarkin tekstissä on hyvät ohjeet alkuun pääsemiseksi.

Sinua auttaa myös Suomen kokenein LinkedIn-guru Tom Laine. Voit ladata ilmaiseksi Tom Laineen LinkedIn-oppaan täältä. Opas on suomenkielinen ja ajantasainen. Löydät sieltä ohjeita ja vinkkejä – sivulta 58 on hyvä aloittaa.

Profiilisi on helpompi löytää, kun teet sen englannin kielellä. Lisäksi profiilin kannattaa olla julkinen, jotta myös ne työnantajat, jotka eivät ole kirjautuneet palveluun pääsevät näkemään sivustosi. Virheetöntä englannin kieltä käyttämällä vakuutat työnantajat hyvästä kielitaidostasi.

Lisäksi kiinnitä huomiota profiilisi otsikkoon. Laita otsikkoon tiivistetysti kaikista oleellisin: minkä alan töitä haet ja etsitkö töitä juuri nyt.

 

Visuaalisuudella on voimaa

Lisää profiiliisi itsestäsi niin edustava ja laadukas kuva, että sinut tunnistaa vaivatta. Käytä mielellään kuvaa, jossa hymyilet. Näin sinusta saa helposti lähestyttävän vaikutelman. Aurinkolasit päässä tai kaverisi kuvan takaosassa ovat huonoja ideoita.

LinkedIniin voi myös Facebookin tapaan lisätä taustakuvan. Taustakuvan avulla kerrot visuaalisesti itsellesi tärkeistä asioista ja tuot persoonaasi esille. Käytä kuvan etsimiseen apuna esimerkiksi ilmaisia kuvapankkeja, kuten Pixabayta.

Kuvaile työkokemuksesi

Luetteloi kaikki aikaisemmat työnantajasi ja työnimikkeesi. Jotta potentiaalinen tuleva työnantajasi saisi kuitenkin töistäsi paremman kuvan, lisää kuvaus tekemästäsi työstä. Kuvaukseksi riittää lyhyt teksti, jossa kerrot keskeisimmät työtehtävät.

Pidä profiilisi hengissä: Päivitä sitä usein, jotta se pysyy ajan tasalla. Kun työkokemusta on karttunut enemmän, poista sivustoltasi vanhoja kesätöitä, jotka eivät enää ole merkittäviä työnhaun kannalta. Lisää profiiliisi projektit, joissa olet ollut mukana, tai vaikka video keskustelupaneelista, johon olet osallistunut.

Muista, että LinkedIn on somea

Kannattaa olla sosiaalinen ja ylläpitää sekä rakentaa uusia verkostoja. Älä tyydy vain tallentamaan kontakteja, vaan ole heihin yhteydessä tykkäämällä, jakamalla ja kommentoimalla heidän toimintaansa. On myös hyväksyttävää kontaktoida tuntematonta yrityksen työntekijää. Tässä tapauksessa lähetä kustomoitu viesti, jossa kerrot, että olet vaikuttunut hänen tekemästään työstä ja työskentelet myös itse samalla alalla.

Jos haluat optimoida julkaisujen määrää, älä julkaise liikaa äläkä liian vähän. Sopiva julkaisuväli on muutaman kerran viikossa. Jatkuva julkaiseminen voidaan nähdä negatiivisena ja ärsyttävänäkin. Pidä julkaisut työasioihin liittyvinä ammatillisen kuvan säilyttämiseksi.

Hyödynnä taidot-osio

Täytä taidot-osioon kaikki osaamasi asiat. Tässä kohdassa enemmän on parempi. Kun täytät osion, profiilisi saa paljon enemmän näyttöjä verrattuna profiileihin, joissa kyseistä kohtaa ei ole huomioitu. Kerro esimerkiksi ohjelmointikielistä, sertifikaateista ja niistä kursseista, jotka aiot suorittaa tulevaisuudessa.

Kun olet lisännyt taidot-osioon osaamisesi, muut voivat kannattaa näitä taitoja. Henkilöt, jotka kannattavat taitojasi, ovat siis samaa mieltä siitä, että sinulta löytyy kyseistä osaamista. Kannata niiden ihmisten taitoja, joilta osaamista oikeasti löytyy – älä siis huvin vuoksi. Kannata esimerkiksi työkaverisi kielitaitoa tai koodaustaitoja. Jos tuntuu, että sinulla ei ole tarpeeksi kannatuksia, pyydä niitä kontakteiltasi lähettämällä heille viesti.

P.S aloittelijoille muistutukseksi

Sinulla ei tarvitse olla laajaa työkokemusta ja huipputaitoja, jotta voisit tehdä oman LinkedIn-profiilin. Tärkeää on, että lähdet mukaan!

Lähteitä:

Bahler, K. 2018. What Your LinkedIn Profile Should Look Like in 2018.
Duunitori, 2019. 5 LinkedIn-sääntöä, jotka jokaisen kannattaa muistaa

 

Krea

Krea on Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Tarjoamme erilaisia palveluita, kuten esimerkiksi media-, markkinointi-, ja viestintäsuunnitelmia, some-kampanjoita, tapahtumia ja tutkimuksia.

Ota yhteyttä

Ratapihantie 13, 00520 Helsinki

info@krea.fi