Krea Digital on digitaalisen sisältösuunnittelun ja videotuotannon kurssi, jossa perehdytään digitaaliseen mediaan, yrityksen digikanavien sisällöntuotantoon sekä verkkokehittämiseen. Kurssi oli monipuolinen ja mielenkiintoinen. Pääsimme hyödyntämään luovuutta, ryhmänjäsenien jo olemassa olevaa tietoa ja taitoa sekä oppimaan uutta.

Keväällä käytimme erilaisia palvelumuotoilun työkaluja (SWOT, Lotus Blossom, Kokemuspolku) sekä video-editoinnin ohjelmistoja, kuten Adobe Premier Pro. Pääsimme pelikehittämisen lisäksi tekemään käsikirjoituksen sekä kuvaamaan ja editoimaan videoita esittelymainokseksi ideallemme. Kurssilla teimme yhteistyötä asiakasyrityksemme sekä Tampereen ammattikorkeakoulun (TAMK) pelikehittämisen opiskelijoiden ja Satakunnan ammattikorkeakoulun (SAMK) sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden kanssa.

Toimeksiantaja ja toimeksianto

Kurssin pääprojektina oli luoda hyötypeli eri yrityksille ja ryhmämme toimeksiantaja oli suomalainen startup-yritys eXerium. Toimeksiantona meille oli joko kehittää jo olemassa olevaa peliä tai suunnitella uusi peli GameXR-pelituoliin.

eXerium on osana yritysten ja yhdistysten, kuten Kehitysvammaisten Tukiliitto ryn ja Kehitysvammaisten Palvelusäätiön verkostoa, joka on perustanut Special eSports -tapahtuman. Special eSports:n tarkoituksena on kehittää erityisryhmien mahdollisuuksia osallistua fyysistä ja henkistä hyvinvointia edistävään eUrheilutoimintaan. Special eSports on pelitapahtuma, jossa pelaajat kilpailevat toisiaan vastaan GameXR-pelituolilla ja sen peleillä.

Pelituolin tarkoitus on aktivoida keskivartaloa hauskalla tavalla, kallistelemalla tuolia eri suuntiin pelejä pelatessa. Kohderyhmämme projektissa ovat erityisryhmät, mutta GameXR-pelituoli on suunniteltu myös selkävaivoista kärsiville, liikuntarajoitteisille sekä hyötyliikuntaa kaipaaville. Teimme haastatteluja kahdelle eri kohderyhmälle, Taideverstas Wärjäämölle ja Ammattiopisto Luoville. Halusimme oppia tun-temaan kohderyhmämme paremmin ja saada heidän näkökulmaansa peleistä, pelaamisesta ja pelituolista.

Haastatteluista selvisi, että pelituolin pelien suosio oli hiipunut, joten päätimme lähteä luomaan uutta peliä. Pelaajat kaipasivat peliä, joka olisi kiinnostava, viihdyttävä ja aktiivinen. Lisäksi he halusivat päästä itse vaikuttamaan esim. pelin vaikeustasoon, hahmon ulkoasuun ja pelimuotoon. Pelaajien kommenttien avulla lähdimme suunnittelemaan peliä.

Flight Fantasia – monipuolinen lentopeli erityisryhmille

Flight Fantasia -pelissä pelaaja lentää portaalien läpi ja kerää pisteitä erilaisilla kenttien radoilla. Jokaisella kentällä on oma teema ja neljä peruselementtiä: maa, vesi, ilma ja tuli, sekä teemaan sopivia esteitä. Jokaisella kentällä on omat vastustajansa, jotka ovat pelin tarinan vihollisia. Tavoitteena on suorittaa rata mahdollisimman nopeasti, lentää kaikkien portaalien läpi ja kerätä paljon pisteitä.

Pelituolin aikaisemmat pelit olivat yksinpelattavia pelejä, joten halusimme peliimme sosiaalisia mahdollisuuksia. Pelissä on peliaula, jossa pelaajien on mahdollista kommunikoida keskenään emojeilla. Peliä voi pelata myös moninpelinä. Kyseisessä pelimuodossa pelaajat kilpailevat tiimeissä toisiaan vastaan ja eniten pisteitä kerännyt tiimi voittaa. Pelimuotoa pelataan Special eSport -tapahtumassa paras kol-mesta -idealla, jonka myötä sosiaalisuus tulee myös tapahtumassa esiin.

Pelaaja pääsee itse vaikuttamaan pelin vaikeustasoon ja siihen, pelaako hän VR-laseilla vai tabletilla. Pelissä on kauppa, jossa pelaaja voi päivittää pelihahmon ja lentovälineen ulkoasua pelissä keräämien pisteiden avulla.

Mitä Flight Fantasia -hyötypelin teko opetti meille?

Ryhmämme oppi hyötypelin tekoa ja ymmärsi, miten tärkeätä on saada kohderyhmän näkökulmaa, jotta voidaan suunnitella heidän odotuksiaan vastaava ja heitä motivoiva peli. Omien olettamusten sivuuttaminen auttoi meitä kehittämään sopivan haastavan hyötypelin eritysryhmille. Opimme videon muokkauksesta, editoinnista ja tarinankerronnasta videoiden avulla.

Opimme hyötypeleistä ja niiden vaikutuksista sekä miten monipuolista hyötyä pelillistämisellä voi olla. Projektimme pelituolilla ja sen peleillä ei vaan viihdytetä, vaan niitä voidaan hyödyntää kuntoutuksessa ja edistää pelaajien terveyttä. Lisäksi pelituolissa käytetty teknologia mahdollistaa tasavertaisuuden pelaamisessa, koska myös liikuntarajoitteisilla on mahdollisuus tällaiseen hauskanpitoon. Pelituoli on myös mahdollistanut uudenlaisen tapahtuman järjestämisen (Special eSports), joka edistää ihmisten ja yhteiskunnan yhteisöllisyyttä. Flight Fantasia tuo pelaajille uusia kokemuksia ja elämyksiä siihen yhdistetyn teknologian avulla.

Seuraavaksi peli lähetetään TAMK:n peliopiskelijoille jatkokehitettäväksi. Kuka tietää, onko Flight Fantasia -hyötypelimme se, jota seuraavaksi pelituolilla pelataan.