Tarinallistaminen on brändin sielu: 5 vinkkiä hyvän tarinan luomiseen

Tarinallistaminen on brändin sielu: 5 vinkkiä hyvän tarinan luomiseen

Saanko kertoa sinulle tarinan Anne Kalliomäen kirjasta Tarinallistaminen – Palvelukokemuksen punainen lanka? Ihmiset pitävät tarinoista. Kalliomäki kertoo, miten tarinalähtöinen palvelumuotoilu toimii.

Kaikissa hyvissä tarinoissa on myös opetus. Kerromme alla viisi tärkeintä oivallusta kirjasta.

1. Tarina muodostaa yrityksen identiteetin

Tarinallistaminen tuo näkyväksi yrityksen identiteetin. Tarinoiden pitää olla asiakaslähtöisiä ja perustua liiketoimintastrategiaan ja arvoihin. Siksi sisällöntuotanto on nykyään yksi merkittävimmistä liiketoiminnan osa-alueista.

Kalliomäki puhuu kirjassaan tarinaidentiteetistä. Se tarkoittaa yrityksen arvoa, osaamista ja visiota tarinamuodossa, ja se toimii liiketoiminnan kivijalkana. Myynti ja markkinointi hyötyvät tarinallistamisesta, sillä tarinallistaminen lisää kilpailuetua. Sen avulla voidaan linkittää asioita ja kasvattaa aikaa, jonka asiakas viettää brändin parissa.

2. Vahva brändi kertoo tarinan

Kalliomäen kirjassa brändi nähdään tarinana, joka kehittyy yrityksen tai tuotteen tarinan edetessä. Yrityksen brändi koostuu sen arvoista, sen tuotteista ja palveluista, sen tavasta toimia sekä kohtaamisista eri sidosryhmien kanssa.

Bränditarinan tulee olla rehellinen ja herättää tunteita. Meidän mielestämme hyvä esimerkki puhuttelevasta tarinakerronnasta ovat Oikotien mainokset, jotka herättävät katsojissa vahvoja tunteita ikää katsomatta. Ne kuvaavat ihmiselämän raadollisimpiakin hetkiä kuten omien vanhempien menettämistä, työpaikan vaihtamista tai erotilanteita.

Kalliomäki kuvaa brändin elävän tarinan mukaan. Vahva brändi uskaltaa olla oma itsensä, sillä on omat ihailijansa ja omat juttunsa. Kirja antaa vahvat perusteet sille, että brändi on yrityksen sielu.

3. Tarinallistaminen tarvitsee käytännön työkaluja

Miten tarinat voidaan tuoda käytäntöön? Kalliomäki antaa työkaluksi käytännön asiakastyössä kehittelemänsä Stooripuu-menetelmän, jolla tarinaa kootaan vaiheittain. Stooripuu auttaa pitämään fokuksen olennaisessa. Puuta rakennetaan vaiheittain juurista runkoon ja rungosta oksistoon.

Seuraavaksi ryhdytään työstämään tarinaidentiteetin käsikirjaa niistä tarinaelementeistä, jotka löydettiin Stooripuun avulla. Käsikirjaan kirjoitetaan tarinalähtöisen suunnittelun näkökulmasta ydinviesti, yrityksen syntytarina, hahmot (todellisia/fiktiivisiä), tarinaa tukevat teemat, ajankuva sekä lähtökohdat sille, miten ja millä keinoin tarina lopulta jalkautuu osaksi asiakkaan palvelukokemusta.

4. Käsikirjoitus on tarinan perusta

Kun yrityksen palveluympäristö ja tarinaidentiteetti on määritelty, päästään käsikirjoittamaan itse tarinaa. Kalliomäen mukaan yrityksen palveluympäristö on tarinanäyttämö, ja tarinallistamisessa tehdään eräänlaista näytelmää.

Siksi myös tarinan käsikirjoituksessa määritellään tarinateatterin kolme perusnäytöstä: esittely, syventäminen ja ratkaisu. Kalliomäki selittää erittäin selkeästi käsikirjoituksen etenemisen ja sen prosessit. Avuksi otetaan esimerkkejä elokuvan maailmasta sekä palataan myös Stooripuu-menetelmän hyödyntämiseen.

Kalliomäki kuvaa monipuolisesti ja kiinnostavasti myös myyttien ja arkkityyppien käyttöä tarinan luomisessa. Aloitteleva dramaturgi saa näppäriä ohjeita jännityksen kasvattamiseen ja mielenkiinnon ylläpitämiseen. Yrityksen tarinan ei tarvitse olla tylsä, vaan se voi olla yhtä kiehtova kuin Game of Thrones!

5. Tarina kuuluu kaikille

Kalliomäki esittää vahvat perusteet sille, miksi yritys tarvitsee tarinan. Tarina ei ole mikään ulkoinen temppu tai taktinen markkinointitoimi, vaan osa päivittäistä toimintaa ja identiteettiä. Kaikkien yrityksen työntekijöiden on sisäistettävä tarina, jotta se säilyisi elinvoimaisena. Sitä pitää ruokkia, kehittää ja vaalia.

Tarinallistaminen – Palvelukokemuksen punainen lanka on erittäin virkistävä teos perinteisten bisneskirjojen joukossa. Kalliomäki on siirtänyt TV- ja elokuvamaailmasta hankkimansa osaamisen luovasti ja kiinnostavasti liiketoiminnan maailmaan. Erityisen hienoa on, että kirjassa ei tyydytä pelkkään ylätason ideoiden esittelyyn, vaan annetaan myös selkeitä käytännön ohjeita toteutukseen.

Kirjassa puhutteli erityisesti se, että yritysten toimintaa katsotaan intohimon ja leikkisyyden kautta. Tämä on oleellinen asia, jotta yritys voisi menestyä kilpailussa ja valloittaa myös kuluttajien sydämet. Tarinallistaminen on erinomainen käsikirja kenelle tahansa yrityselämässä toimivalle, joka haluaa tehdä yrityksestään entistäkin inhimillisemmän ja merkityksellisemmän.

Jaa artikkeli:

Krea

Krea on Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Tarjoamme erilaisia palveluita, kuten esimerkiksi media-, markkinointi-, ja viestintäsuunnitelmia, some-kampanjoita, tapahtumia ja tutkimuksia

Luova toimisto Krean brändikäsikirja

Ota yhteyttä

Ratapihantie 13, 00520 Helsinki

info@krea.fi