Iida Marjosalmi ja Sara Nurminen oppivat uutta media-alalla joka päivä

Iida Marjosalmi ja Sara Nurminen oppivat uutta media-alalla joka päivä

Monen Luova toimisto Kreasta valmistuneen tradenomin työ vie töihin mediatoimistoon. Kävimme mediatoimisto Voitossa selvittämässä, minkälaista jatkuvaa oppimista media-alalla vaaditaan. Haastateltavinamme meillä olivat Haaga-Helian alumnit Head of Digital Iida Marjosalmi ja Digital Media Specialist Sara Nurminen.

Haastatteluhetkellä Iida oli työskennellyt Voitossa jo 9 vuotta, ja hänen työnkuvaansa kuului muun muassa 12 hengen digimarkkinoinnin suunnittelutiimin johtaminen. Sara oli kerennyt työskennellä Voitossa pari vuotta SEM-suunnittelijana. Lisäksi Sara koordinoi mainonnan ostamista eri digitaalisen median kanavissa.

Jatkuva oppiminen on arkipäivää media-alalla

Sara ja Iida korostavat, että digitaalisen markkinoinnin työtehtävissä on tärkeää pysyä aallon harjalla. Ohjelmistot ja järjestelmät päivittyvät kaiken aikaa, ja muutenkin ala vaatii asioiden oma-aloitteista opiskelua. ”Täytyy kehittyä ja oppia koko ajan ja kaikessa”, kiteyttää Iida.

Työharjoittelupaikkoja hakevalle opiskelijalle hektiset mediatoimistot voivat vaikuttaa pelottavilta, mutta Saran mukaan Voitossa pääsee nopeasti osaksi ryhmää, kun on avoin ja menee pelottomasti mukaan tilanteisiin: ”Kun aloitin harjoittelijana, minut otettiin todella hyvin vastaan, aina pyydettiin lounaille ja aftereille.” Iida lisää, että avoimuus on avainsana: ”Kun antaa itsestään, niin saa yhtä lailla takaisin.” Kannattaa uskaltaa kysyä sekä ehdottaa myös omia ideoitaan.

Sara kertoo, että tarvittavia työelämätaitoja oppii parhaiten työtä tekemällä. Esimieheltään Iidalta Sara on saanut paljon tukea ja apua. Molemmat kuitenkin painottavat, että uuden oppiminen on jatkuvaa heillä molemmilla. Vaikka Iida on jo kokenut konkari, oppimista riittää silti sekä strategisella että operatiivisella tasolla.

Sara_Nurminen_Luova_toimisto_Krea
Sara tekee luovaa työtä.

Mediatoimistotyö haastaa ja palkitsee

Sara nauttii mediatoimiston työtehtävien monipuolisuudesta ja siitä, että ala muuttuu koko ajan: ”On vaan pakko pysyä siinä mukana ja varmistaa, että itsellä on ne tuoreimmat tiedot.” Myös Voitolle tyypillinen tekemisen vapaus sekä hyvät etätyömahdollisuudet innostavat häntä.

Iida nauttii nimenomaan työn tuomista haasteista: “Asiakkaiden haasteiden ratkaiseminen tekee työpäivistä valtavan mielenkiintoisia. Työ haastaa sopivasti, ja välillä niinkin, että lähtee tukka päästä!” Jos työ olisi liian rutiininomaista, Iida ei olisi sanojensa mukaan viihtynyt yhdeksää vuotta Voitossa. Hän myös kokee, että erilaisten ihmisten kanssa työskentely on koulinut hänestä hyvän ihmistuntijan, jolla on vahvat vuorovaikutustaidot.

Sara on omasta mielestään hyvä tiimipelaaja. Hän pyrkii aina auttamaan muita sekä pitämään yllä pirteää ja hyväntuulista ilmapiiriä. Iida kertoo Saran olevan äärimmäisen hyvä hakusanamainonnan (SEM) tekemisessä ja ohjelmallisessa ostamisessa. Sara puolestaan kehuu Iidan olevan hyvä esimies, joka osaa vaatia, mutta on myös rento ja auttaa tarvittaessa. Molempien mielestä työ Voitossa on vaativaa, mutta palkitsevaa. Iidan mukaan erityisen palkitsevaa on, kun pääsee tuottamaan ratkaisuja puhtaalta pöydältä ja miettimään kokonaisuuksia.

Mediatoimisto Voiton yrityskulttuuri perustuu luottamukseen

Parasta Voitossa on Iidan mielestä luottamus. Hän tietää, että Sara hoitaa hommat sataprosenttisesti, eikä asiaa tarvitse murehtia. Sara voi myös luottaa siihen, että jos jotain menee pieleen, ei tarvitse pelätä myöntää mokanneensa. Näin uskalletaan ottaa riskejä, ja päähuomio kiinnittyy osaamiseen ja asiantuntijuuteen. Kun luottamus työkavereihin on vahva, vaatimustasoa voi pitää korkealla ja vastuuta riittää paljon jokaiselle.

Saran ja Iidan mukaan Voitossa koko henkilökunta on samalla aaltopituudella: ”Meillä on todella hyvä porukka ja mieletön yhteishenki. Digitiimissä esimerkiksi kaikki ovat kavereita ja tekevät myös vapaa-ajalla juttuja yhdessä. Joka päivä saa nauraa, vaikka olisi kuinka kiire!”

Tiedonnälkäinen pärjää media- ja markkinointialalla

Alalle pyrkiviä opiskelijoita Iida ja Sara ohjeistavat näin: ”Kannattaa olla kiinnostunut siitä, mitä alalla tapahtuu.” Lisäksi he peräänkuuluttavat heittäytymiskykyä ja avoimuutta: ”Pitää löytyä pokkaa olla oma-aloitteinen, eli ei kannata jäädä nurkkaan odottamaan. Alalla pärjää, kun on tiedonnälkäinen ja avoin muutoksille.”

Haastattelun jälkeen Iida siirtyi yhtiöryhmän sisällä uusiin tehtäviin. Nykyisin hän toimii strategina Salomaa-yhtiöihin kuuluvassa Dagmarissa.

Haaga-Helia_haastatteli_alumneja_mediatoimistossa
Sara Nurminen (vasemmalla) ja Iida Marjosalmi (keskellä) Luova toimisto Krean opiskelijoiden Roosa Reijosen ja Johanna Toroin haastattalussa Mediatoimisto Voitossa.

 

Tutustu Mediatoimisto Voittoon

 

Jaa artikkeli:

Krea

Krea on Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Tarjoamme erilaisia palveluita, kuten esimerkiksi media-, markkinointi-, ja viestintäsuunnitelmia, some-kampanjoita, tapahtumia ja tutkimuksia

Luova toimisto Krean brändikäsikirja

Ota yhteyttä

Ratapihantie 13, 00520 Helsinki

info@krea.fi