Henna luo positiivista energiaa mediatoimiston arkeen

Henna luo positiivista energiaa mediatoimiston arkeen

Digital Performance Planner Henna Saarela antaa vinkkejä työhyvinvoinnin parantamiseen kiireisellä media-alalla. Me krealaiset kävimme haastattelemassa Hennaa hänen työpaikallaan mediatoimisto GroupM Finlandilla. Esitimme Hennalle alla olevat kiperät kysymykset.

Henna, miksi istumme pallomeressä?

”Pallomeri on toimistomme rento ideointikeskus, johon voi mennä rauhassa työstämään ideoitaan yksin tai yhdessä – ja ehkä myös siksi, että meidän neukkarissa oli tuplabuukkaus.”

Henna oli mukana perustamassa työkavereidensa kanssa TeamSoMuchFun-ryhmää työpaikan hyvinvoinnin parantamiseksi.

”Pallomeri on yksi TeamSoMuchFunin aikaansaannoksista. TeamSoMuchFun on työpaikkamme piristysruiske, joka kutsuu muitakin mukaan ideoimaan työhyvinvointia. Saa nähdä, millaisia aloitteita idealaatikkomme pitää sisällään seuraavan kerran.”

Mitä Digital Performance Planner oikeastaan tekee?

”Hoidan asiakkuuksia ja järjestän heidän SEM-koneistoaan tehokkaammaksi. Ensin optimoidaan ja sitten parin viikon päästä voidaan lähteä parantelemaan ja jatkojalostamaan optimointia. Aina voi pyrkiä parempaan ja edistää asioita. Se on prosessi, jota aina jatketaan.”

Mediatoimistot tunnetaan hektisyydestä, kuinka itse koet asian?

”Kiire on ja kyllä työtä riittää. Välillä turhauttaa ja ärsyttää, mutta varsinaista burn-outia ei ole tullut. Tämä on työtä, joka ei ikinä valmistu, vaan aina parannellaan. Kiireisintä aikaa toimistolla taitaa olla syksy, kun ryhdymme miettimään tulevan vuoden strategioita ja juoksemme pää kolmantena jalkana ympäriinsä.”

Miten purat stressiä?

”Ennakoimalla pääsee pitkälle. Kun tuntuu, että hommat käyvät ylitsepääsemättömäksi ja kerääntyvät pöydälle, pitää uskaltaa ajoissa pyytää apua. Työntekijän ei tarvitse olla täydellinen, eikä tarkoita, että on muita huonompi, jos pyytää apua. Tästä tiimityöskentelyssä on kyse: tuemme toisiamme ja ratkaisemme ongelmat yhdessä. Tietysti perinteinen kalenteri myös auttaa organisoimaan ja pysymään tehtävien tasalla.”

”Toinen tärkeä asia on pystyä rentoutumaan vapaa-ajalla. Helposti tulee kurkattua työmeilejä vapaalla ja huomaa miettivänsä seuraavan viikon työaikatauluja ja projekteja. Kannattaa mieluummin keskittyä tekemään jotain, joka vie ajatukset ihan muualle. Olemme esimerkiksi käyneet melontaretkellä työkavereiden kanssa.”

Miten työyhteisö vaikuttaa työhyvinvointiin?

”Sillä on todella iso merkitys. Kannattaa osallistua kaikkeen mahdolliseen ja mahdottomaan, mitä työpaikalla järjestetään. Yhteiset hetket hitsaavat porukkaa yhteen ja kun tutustuu työkavereihin, tiimityöskentelykin sujuu paremmin. Keksimme hauskaa yhteistä tekemistä myös työpaikan ulkopuolella. Silloin näkee ihmiset sellaisena kuin he oikeasti ovat, kun taas töissä kaikilla saattaa olla välillä päällä sellainen työminä. On ihan mahtavaa, kun voi kutsua työkavereita ystäviksi.”

Miten itse voi edistää työhyvinvointia?

”Lähtökohtaisesti työhyvinvointi lähtee aina yksilöistä. Kun on positiivinen oma itsensä, niin se tarttuu. Myös asenne vaikuttaa, eli miten suhtautuu esimerkiksi muutoksiin työpaikalla. Kannattaa olla avoimin mielin ja valmis aina oppimaan uutta.”

Millainen on hyvä virkistyspäivä?

”Sellainen, jossa kaikkien mielipiteet otetaan huomioon ja tehdään jotain, mikä saa ajatukset pois työjutuista. Viime kesänä vuokrasimme vanhan raitiovaunun ja lähdimme luokkaretkiteemalla ajelemaan ympäri Helsinkiä eväspussukat mukana. Meillä ollut myös peli-iltoja, piknikkejä ja massiiviset Halloween-juhlat. Meidän yritys kasvaa aika nopeasti ja jossain vaiheessa huomasimme, että emme tunne kaikki toisiamme. Ratkaisuksi keksimme pitää speed datingin koko firman voimin.”

Vielä vierailumme lopuksi kysyimme Hennan työkavereilta, miten he näkevät Hennan työyhteisössä. Vastausten perusteella voimme sanoa Hennan olevan inspiroiva positiivisen energian lähde sekä työpaikan tiikeri, jolla on professorin tiedot hakukonemarkkinoinnista.

 

 

 

Krea

Krea on Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Tarjoamme erilaisia palveluita, kuten esimerkiksi media-, markkinointi-, ja viestintäsuunnitelmia, some-kampanjoita, tapahtumia ja tutkimuksia.

Ota yhteyttä

Ratapihantie 13, 00520 Helsinki

info@krea.fi