Media-alalla ei sammaloidu

Anne-Saloranta-Krea
Anne Saloranta
valmistui Haaga-Heliasta mainonnan ja yritysviestinnän tradenomksi vuonna 2010. Jo ennen valmistumistaan hän haki Sanoman Trainee-ohjelmaan ja päätyi sitä kautta taloon kehityspäälliköksi.

Yritysprojektit opettavat eniten

Erilaiset projektit ja niihin liittyvät palaverit ovat Sanomalla arkipäivää. Projekti- ja ryhmätöiden tekeminen oli myös Haaga-Heliassa se, mistä Anne kertoo oppineensa eniten.

”Parhaita muistoja ovat yritysprojektit. Niissä opitaan sellaista ryhmädynamiikkaa ja sitä, miten toimitaan tiimeissä.” Anne muistelee lämmöllä esimerkiksi messuprojektia, joka vei opiskelijat viikoksi Barcelonaan.

Yrittäjämäinen ja aktiivinen asenne tärkeää

Opiskelijoita Anne kannustaa tekemään vapaa-ajalla juttuja, jotka liittyvät media-alaan: ”Siitä työnantaja näkee, että on aidosti kiinnostunut. Yrittäjämäinen asenne tekemiseen on alalla tosi arvostettua.”

Anne ei koekaan varsinaista tarvetta eriyttää työtä ja vapaa-aikaa toisistaan: ”Olen sotkenut ne tosi hyvin keskenään. Ainoa tapa pitää työ ja muu elämä erillään olisi olla kuluttamatta lainkaan mediaa.”

Verkostoituminen pitää virkeänä

Anne pitää yrityksen sisällä syntyneitä suhteita kollegoihin todella tärkeinä oman kehittymisen ja oppimisen kannalta. ”Työelämässä olen oppinut eniten ottamalla kaiken irti niistä fiksuista, jotka ovat olleet yrityksessä jo parikymmentä vuotta. Pitää olla kiinnostunut kaikesta ja kaikista.”

Media-ala kiehtoo Annea myös tulevaisuudessa, sillä se elää ja muuttuu nopeasti. ”Kyllä näen, että tulevaisuuden työnikin liittyvät jotenkin mediaan. Anne-Saloranta-Sanomatalo-KreaKun koko ajan tulee uusia sosiaalisia medioita ja viestinnän tapoja, niin ei tässä sammaloidu.”

”Pitää olla ylpeä siitä, että uskaltaa tuorein silmin katsoa asioita. Se on tällä alalla tärkeää.” 

Uskallus kyseenalaistaa vanhaa on Annen mukaan yksi tärkeimmistä työelämän taidoista, joita alalle tulijakin tarvitsee. On tärkeää, että opiskelija on ylpeä siitä, että osaa tarkastella asioita tuorein silmin. ”Uusien näkemysten pitäisi siirtyä koulunpenkiltä yritykseen.”

Krea

Krea on Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Tarjoamme erilaisia palveluita, kuten esimerkiksi media-, markkinointi-, ja viestintäsuunnitelmia, some-kampanjoita, tapahtumia ja tutkimuksia.

Ota yhteyttä

Ratapihantie 13, 00520 Helsinki

info@krea.fi