Copywriter on unelmatyössään (vaikka se tuhoaakin metsiä)

Heidi-Taina-Krea

Markkinointitoimisto TBWA\Helsingin copywriter Heidi Taina selvästikin viihtyy työssään. Haastattelupäivänä Heidi aloitti työt tekemällä työparilleen hyvän leivän toimiston aamiaistarvikkeista.

Heidille kuuluu hyvää, sillä tekeillä on projekti, jossa deadline ja inspiraatio kerrankin kohtaavat toisensa.

Heidin työhön saattaa sisältyä myös hyvän lounaspaikan miettimistä, potkulautailua ympäri toimistoa tai työkomennuksia Lontoon toimistolla.

Hylätyt kissat vaihtuivat markkinointiviestintään

Kansainvälisyys sopii Heidille. Lukion ja kauppaopiston suoritettuaan hän työskenteli Roomassa vapaaehtoisena katukissojen hoitokodissa.

Korkeakoulupaikkaa valitessaan Heidin tärkeä kriteeri oli mainontaan ja yritysviestintään keskittyvien opintojen lisäksi vaihto-opiskelumahdollisuus Roomassa. Nämä molemmat Haaga-Helia tarjosi.

”Kuinka rehellinen voin olla, koska tää menee nettiin?” Ennen ammattikorkeakoulua Heidi ei panostanut opiskeluun täydellä potentiaalillaan. Ensimmäisellä luokalla hän muun muassa esitti lukutaidotonta saadakseen helpommat lukuläksyt.

Yläasteella ja lukiossa Heidin koulumenestys oli hyvää vahvan kirjallisen ilmaisutaidon ansiosta. Sanataituri onnistui muuttamaan vähäisenkin tiedon pitkäksi ja vakuuttavaksi esseeksi.

Haaga-Heliassa Heidi löysi etupenkin asenteen opiskeluun. Suuntautumisopintojen laaja-alaisuus antoi selkeän kokonaiskuvan mainos- ja viestintäalasta.

Kynä ja paperi ovat edelleen copywriterin tärkeimmät työvälineet

Heidi-Taina-piirros-KreaCopywriteriksi Heidi työllistyi pian valmistumisensa jälkeen. Töissä keräyslaatikko täyttyy ruttupaperista, koska hyviäkin ideoita joutuu jatkuvasti hylkäämään. Työssä täytyy perehtyä ja mukautua asiakkaan toiveisiin usein kelloon katsomatta. Luova työ syö naista ja sademetsiä, mutta toisaalta myös luo uutta ja tuo hyvää mieltä.

Toimistolta saa vapaasti lähteä kävelylle tai ideoimaan kesken työpäivän. Voi myös laittaa musiikkia soimaan oman maun mukaan. Heidin valinta on italialaiset radiokanavat, mikäli kukaan muu ei ehdi ensin. Työpaikan pienet konfliktit voidaan ratkaista vaikka tuomalla ruusuja työkaverille.

Vapaus töissä edellyttää myös vastuuta. ”Olen kasvanut aikuiseksi ja toisaalta taantunut lapseksi,” Heidi pohtii. Mainostoimistossa voi näyttää osaamisensa hyvässä ja pahassa. Usein työntekijät tuupataan mukavuusalueidensa ulkopuolelle. Työ TBWA:lla − etenkin kansainväliset tehtävät − ovat tehneet Heidistä itsevarmemman. Nykyään hänellä riittää uskoa omiin mielipiteisiinsä.

Joskus hyviä ajatuksia putkahtaa mieleen myös vapaa-ajalla, esimerkiksi lenkkipolulla. Parhaat ideat Heidi tuo post-it-lapuilla työpaikalle.

Krea

Krea on Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Tarjoamme erilaisia palveluita, kuten esimerkiksi media-, markkinointi-, ja viestintäsuunnitelmia, some-kampanjoita, tapahtumia ja tutkimuksia.

Ota yhteyttä

Ratapihantie 13, 00520 Helsinki

info@krea.fi