Älä osta koiraa häkistä -kampanja

Ala-osta-koiraa-hakista-kampanja-Krea

Pentutehtailua vastaan kehitetty Älä osta koiraa häkistä – kampanja toteutettiin yhteistyössä Suomen Kennelliiton, Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liiton sekä Suomen Eläinlääkäriliiton kanssa. Haaga-Helian opiskelijat vastasivat kokonaisuudessaan kampanjan suunnittelusta ja toteutuksesta.

Pentutehtailu on vakava ja usein ostajien tietämättömyydestä kasvava ongelma. Kampanjan visuaalisen toteutuksen avulla haluttiinkin herättää ihmiset huomaamaan mitä edullisen koiranpennun hinnan taakse kätkeytyy ja ohjata koiranostajia löytämään eläinystävällisesti toimivia kasvattajia.

Tietämättömyyden hinta

Pentutehtailijoiksi kutsutut kasvattajat tarjoavat pentuja nopeasti ja halvalla ja koiria on aina myynnissä. Näillä häkissä kasvaneilla pennuilla esiintyy erilaisia, usein pennulle lopulta kohtalokkailta, terveysongelmia, luonnehäiriöitä sekä mahdollisesti ihmisillekin vaarallisia tartuntatauteja. Pikaisten kauppojen jälkeen pennun ongelmat alkavat paljastua uudelle omistajalle, mutta myyjä on kadonnut jäljittämättömiin. Halpa lemmikki käy äkkiä kalliiksi.

Kampanja suunniteltiin ensisijaisesti lisäämään ihmisten tietoisuutta pentu-tehtailijoiden pyörittämän bisneksen aiheuttamista vaaroista, jotta pimeä toiminta koirankasvatuksessa saadaan vähenemään. Moni ostaja ei joko tiedä tai ymmärrä halvan pennun ostamisessa olevan mitään pahaa.

Tietämättömyyden lisäksi toinen tärkeä syy pentutehtailun jatkumiselle on hyväntahtoisuus: pentu halutaan pelastaa huonoista oloista. Kampanjan toisena tavoitteena oli vähentää myös tätä käyttäytymistä, sillä valitettavasti pelastajat tekevät vain tilaa toiselle pennulle.

Jaetaan tietoa

Kampanjalle perustettiin Halpapentu.fi -sivusto sekä Facebook-sivu, joilta löytyvät kattavat tietopaketit pentutehtailun pysäyttämiseksi. Facebook -sivu keräsi yli 6000 tykkääjää. Muu sähköinen toteutus piti sisällään mm. tietoiskut toimeksiantajien verkkosivuilla, bannerimainokset, sekä sähköiset postikortit. Ydinviesti oli selkeä: älä osta koiraa pentutehtaasta.

Opiskelijat laativat kampanjan kiitetyt julisteet, flyerit ja tiedotteet sekä edustivat erilaisilla messuilla. Pentutehtailu oli esillä luonnollisesti myös toimeksiantajien omissa printtimedioissa, minkä lisäksi ostettiin ulkomainoksia tuo-maan näkyvyyttä. Varsinainen lanseeraus toteutettiin Suomen Kennelliiton järjestämässä Voittaja-Winner -tapahtumassa Helsingin Messukeskuksessa 8.-9.12.2012. Tapahtuma on yksi maailman suurimmista koiratapahtumista. Vuonna 2012 tapahtuma houkutteli paikalle yli 30 000 koirista kiinnostunutta silmäparia.

Valtakunnallisena koirapäivänä 24.4.2013 Haaga-Helian opiskelijat järjestivät vaikuttavan sissitempauksen Kolmen sepän patsaalla Helsingissä. Aukiolle oli tuotu likaisia pehmolelukoiria haukkumaan häkkiin. Rujo graffiti ohjasi kulkijat pentutehtaaseen. Tapaus herätti hämmästystä ja mielenkiintoa. Huomio aikaansai toivottua keskustelua aiheesta.

Onnistunut kampanja

Yleisö sai kokea pentubisneksen raadollisuuden messuja varten rakennetuissa kojuissa, jotka oli suunniteltu muistuttamaan oikeaa pentutehdasta. Messuständi houkutteli paikalle myös julkisuuden henkilöitä, kuten Tanja Karpelan kuvausryhmineen. Kampanja oli vahvasti esillä Liv-kanavan Koira-kouluttaja-ohjelmassa, jossa esiteltiin opiskelijoiden kampanja-avausta varten toteuttama messuständi sekä pentutehtailusta tiedottavat julisteet. Kampanjan pääjuliste ”Häkit” levisi koko maahan Eläinlääkäri-lehden, Eläinten ystävä- lehden ja Koiramme-lehden välissä.

Kampanja kulminoitui Helsingin Messukeskuksessa järjestettyyn PetExpo-tapahtumaan 27.–28.4.2013. Tapahtumaan osallistui noin 47 000 vierasta. Sekä aihe että kampanja tunnistettiin. Monet ohikulkijat jäivät kertomaan omista kokemuksistaan sekä halusivat lisätietoa.

”Yhteistyö opiskelijoiden kanssa on ollut todella positiivinen kokemus. Asiamme ymmärrettiin ja erilaisia, upeita ideoita suorastaan pursusi opiskelijoilta. Ehdottomasti teemme toistekin yhteistyötä, kun sopiva kampanja tulee kohdalle!” sanoo SEY:n toiminnan johtaja Helinä Ylisirniö.

Toimenpiteet herättivät median kiinnostuksen ja kampanja huomioitiinkin maanlaajuisesti mm. televisiossa, radiossa, sosiaalisessa mediassa, sekä useassa aikakauslehdessä. Kampanjan Facebook–sivu levittää vielä tänäkin päivänä tietoa pentutehtailun vaaroista yli 6200 tykkääjän voimin. Käy katsomassa myös pysäyttävät nettisivut osoitteessa www.halpapentu.fi.

Krea

Krea on Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Tarjoamme erilaisia palveluita, kuten esimerkiksi media-, markkinointi-, ja viestintäsuunnitelmia, some-kampanjoita, tapahtumia ja tutkimuksia.

Ota yhteyttä

Ratapihantie 13, 00520 Helsinki

info@krea.fi